Etykieta językowa 2505-s1FPO1L-EJ
W ramach przedmiotu omawiane są zasady i strategie polskiej grzeczności językowej w kontekście grzeczności w innych kręgach kulturowych. Studenci zapoznają się z tytulaturą. Uczą się formuł powitań i pożegnań oraz wybranych formuł grzecznościowych, takich jak: przedstawianie (się), przeproszenia, pozdrowienia, zaproszenia, życzenia, gratulacje, toasty, kondolencje. Poznają zasady stosowania formuł grzecznościowych w zależności od sytuacji komunikacyjnej. Uświadamiają sobie, jaki wpływ na zachowania grzecznościowe ma demokratyzacja obyczajów oraz różnice pokoleniowe.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody weryfikowania osiągnięcia efektów:
1. Kontrola końcowa w postaci pracy projektowej lub innego zadania realizowanego w postaci prezentacji. W1, W2, W3, U1, U2, U3, K2
2. Kontrola bieżących postępów studenta na zajęciach, oceniana bieżąco na podstawie wykonanych ćwiczeń. W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1, K2
Kryteria oceniania:
1. Wyniki końcowej pracy kontrolnej.
2. Aktywność studenta na zajęciach (ocenianie bieżące na podstawie wykonanych ćwiczeń).
3. Obecność na zajęciach w wymiarze nie mniejszym niż 80%.
Skala oceniania:
Bardzo dobry – 91-100%
Dobry plus – 81-90%
Dobry – 71-80%
Dostateczny plus – 61-70%
Dostateczny – 51-60%
Niedostateczny – 50% i mniej
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Polszczyzna na co dzień, red. M. Bańko, Warszawa 2006 (wybrane rozdziały).
Grzeczność nasza i obca, red. M. Marcjanik, Warszawa 2005.
Marcjanik M., Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa 2007.
M. Marcjanik, Słownik językowego savoir-vivre’u, Warszawa 2014.
M. Marcjanik, Mówimy uprzejmie. Poradnik językowego savoir-
-vivre’u, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: