Nauczanie gramatyki i słownictwa_1
2500-NGiS1-NJPjO
Przedmiot należy do bloku zajęć, które mają za zadanie umożliwić słuchaczom właściwe przygotowanie metodyczne do nauczania języka polskiego jako obcego. Dostarcza wiedzy na temat wprowadzania wiadomości gramatycznych na różnych poziomach nauczania języka polskiego jako obcego oraz sposobów nauczania słownictwa.
Całkowity nakład pracy studenta
Nakład pracy dla 1. semestru:
udział w zajęciach - 10 godzin = 0,4 ECTS
zapoznanie się z lekturą = 5 godzin = 0,20 ECTS
przygotowanie materiałów na zajęcia i prac zaliczeniowych = 10 godzin = 0,4 ECTS
25 godzin = 1 ECTS
Nakład pracy dla całego przedmiotu, tj. dotyczy semestru zimowego i letniego:
udział w zajęciach - 20 godzin = 0,8 ECTS
zapoznanie się z lekturą = 10 godzin = 0,40 ECTS
przygotowanie materiałów na zajęcia i prac zaliczeniowych = 20 godzin = 0,8 ECTS
50 godzin = 2 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
- charakteryzuje stosowane w glottodydaktyce polonistycznej koncepcje nauczania gramatyki;
- wymienia pomoce dydaktyczne przeznaczone do nauczania i utrwalania znajomości gramatyki, przyporządkowuje je poszczególnym poziomom znajomości języka polskiego;
- orientuje się w wykazie zagadnień gramatycznych dla poziomu podstawowego B1, średniego ogólnego B2 oraz zaawansowanego C1, zawartym w „Standardach wymagań dla poszczególnych certyfikatowych poziomów zaawansowania znajomości języka polskiego jako obcego”,
- definiuje kompetencję leksykalną i jej komponenty;
- ma wiedzę na temat różnych technik wprowadzania, powtarzania i utrwalania słownictwa;
- wymienia pomoce dydaktyczne przeznaczone do nauczania i utrwalania znajomości słownictwa, przyporządkowuje je poszczególnym poziomom znajomości języka polskiego;
- charakteryzuje przydatność ogólnych słowników języka polskiego w dydaktyce języka polskiego jako obcego;
- wie, w jaki sposób poszczególne bloki słownictwa powiązane są z wiadomościami gramatycznymi i sytuacjami komunikacyjnymi
EK_W01; EK_W02; EK_W03; EK_W06; EK_W07; EK_W08; EK_W09; EK_W10
Efekty uczenia się - umiejętności
- dobiera zagadnienia gramatyczne i metody ich nauczania do poziomu znajomości języka polskiego uczniów oraz realizowanych celów językowych;
- łączy zagadnienia gramatyczne z funkcjami językowymi, sytuacjami komunikatywnymi i tematyką zajęć;
- dobiera gotowe materiały dydaktyczne, zgodnie z założonymi celami kursu;
- tworzy własne materiały dydaktyczne (ćwiczenia gramatyczne);
- przygotowuje konspekty fragmentów lekcji poświęconych wprowadzaniu i utrwalaniu materiału gramatycznego;
- rozpoznaje, poprawia i analizuje przyczyny błędów gramatycznych popełnianych przez uczniów podczas przyswajania języka polskiego
- wybiera najwłaściwszą w danej sytuacji i najłatwiejszą do zrozumienia dla ucznia technikę objaśniania nowego słownictwa;
- potrafi dobrać odpowiedni zestaw ćwiczeń powtórzeniowych dla każdego bloku leksykalnego;
- krytycznie analizuje opisy leksykograficzne i modyfikuje je w celach wykorzystania podczas zajęć z osobami obcojęzycznymi;
- dobiera opracowania leksykograficzne do celów kursu i lekcji;
- przystępnie objaśnia wiadomości zawarte w opisie leksykograficznym.
EK_U01; EK_U02; EK_U03; EK_U04; EK_U05; EK_U06; EK_U07; EK_U08
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
- potrafi pracować w zespole;
- jasno i precyzyjnie przedstawia swoje stanowisko i umiejętnie argumentuje podjęte decyzje;
- przyjmuje argumenty innych osób, w miarę potrzeby modyfikuje plany dydaktyczne;
- terminowo i rzetelnie wywiązuje się z powierzonych zadań
EK_K01; EK_K02
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- ćwiczeniowa
- projektu
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
kontrola ciągła: podczas zajęć za pomocą krótkich ćwiczeń kontrolnych typu: dobierz zagadnienie gramatyczne do sytuacji, ułóż ćwiczenie wprowadzające czy utrwalające określone zagadnienie gramatyczne, oceń sposób wprowadzania materiału gramatycznego w podręczniku, objaśnij dane słowo lub zwrot za pomocą wybranej techniki, którą uznasz za najwłaściwszą; zdefiniuj dane wyrażenie w terminach prostszych; opracuj zestaw ćwiczeń powtórzeniowych dla danego bloku leksykalnego itp.
kontrola po zakończeniu zajęć z przedmiotu:
praca zaliczeniowa (przygotowywana w zespołach lub samodzielnie), np. przygotowanie zestawu ćwiczeń gramatycznych utrwalających określone zagadnienia gramatyczne, przygotowanie fragmentu programu gramatycznego dla określonego poziomu zaawansowania językowego (sprawdzanie terminowości, rzetelności, umiejętności pracy w zespole, przygotowania merytorycznego językowego i metodycznego); analiza wybranego podręcznika pod kątem jego przydatności do nauczania gramatyki i słownictwa
kontrola po zakończeniu zajęć na studiach podyplomowych: egzamin; wiadomości i umiejętności z tego przedmiotu są sprawdzane podczas egzaminu z dydaktyki języka polskiego jako obcego, przeprowadzanego po drugim semestrze nauki.
Umiejętności i kompetencje społeczne słuchacza kontroluje się także podczas praktyk (terminowe przygotowanie konspektów, sprawdzenie zawartości konspektów prowadzonych lekcji).
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1) A. Seretny, E. Lipińska, Nauczanie gramatyki [w:] ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005, s. 111-133.
2) H. Komorowska, Nauczanie gramatyki, [w:] Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2005, s. 125-132.
Literatura uzupełniająca:
H. Komorowska, Nauczanie gramatyki języka obcego a interferencja, Warszawa 1975.
A. Dąbrowska, Najczęstsze błędy popełniane przez cudzoziemców uczących się języka polskiego jako obcego, [w:] Opisywanie, rozwijanie i testowanie znajomości języka polskiego jako obcego, red. A. Seretny, W. Martyniuk, E. Lipińska, Kraków 2004, s. 105-136.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: