1.4. Neurologia
1600-LekM4CUNR-J
Seminarium przedstawia w ujęciu syntetycznym etiologię, diagnostykę i leczenie chorób układu nerwowego. Eksponuje najważniejsze objawy sugerujące rozpoznanie danego schorzenia. Zwraca uwagę na elementy badania neurologicznego istotne dla rozpoznania zespołowego i lokalizacyjnego. Naświetla studentom podstawowe aspekty różnicujące z innymi jednostkami chorobowymi. Prezentuje wybór optymalnej diagnostyki, postępowania terapeutycznego oraz pielęgnacyjnego i rehabilitacyjnego, z uwzględnieniem badań dodatkowych oraz konsultacji specjalistycznych.
Ćwiczenia maja za zadanie przekazać studentom umiejętność badania neurologicznego i jego interpretacji. Student pod okiem asystenta wykonuje pełne badanie neurologiczne- podmiotowe i przedmiotowe, przedstawia stwierdzane odchylenia, analizuje je pod katem możliwej etiologii, proponuje rozpoznanie lokalizacyjne, zespołowe, różnicuje z innymi możliwymi przyczynami stanu chorego. Podczas ćwiczeń asystent zapoznaje studentów z prowadzeniem dokumentacji medycznej- celem doskonalenia student przygotowuje własną historię choroby. W trakcie ćwiczeń studenci pod okiem asystenta analizują i interpretują wyniki badań dodatkowych, zwłaszcza neuroobrazowych. Tematyka ćwiczeń bezpośrednio koreluje z tematyką seminariów. Ćwiczenia obejmują także zajęcia nt. fizjoterapii oraz pielęgniarstwa neurologicznego.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
-udział w seminariach: 34 godzin
-udział w ćwiczeniach: 26 godzin
- konsultacje: 1 godzina
- przeprowadzenie egzaminu: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 60 godzin, co odpowiada 2,4 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
-udział w seminariach: 34 godzin
- udział w ćwiczeniach: 26 godzin
-konsultacje: 1,0 godzina
-przygotowanie do seminariów i ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 15 godzin
-uczestnictwo w egzaminie; 2 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 78 godzin, co odpowiada 3,12 punktom ECTS
3.Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej : 0,5 godziny
- udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu neurologii) : 5 godziny
-udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu neurologii): 5 godziny
-przygotowanie do egzaminu (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu neurologii : 0,5 godziny)
-konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu neurologii): 0,5 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 11,5 godziny, co odpowiada 0,46 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do egzaminu końcowego:15 godzin oraz uczestnictwo w egzaminie: 2 godziny; co odpowiada 0,68 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym
- udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne) wynosi 40 godzin
- udział w seminariach o charakterze praktycznym (studium przypadku): 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym
wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1 Zna i potrafi rozróżnić podstawowe zespoły objawów neurologicznych: zespół piramidowy, zespół wiotki, zespoły pozapiramidowe, zespół móżdżkowy, zespoły rdzeniowe, zespół oponowy, zespół wzmożenia ciśnienia śródczaszkowego, objawy uszkodzenia nerwów czaszkowych i obwodowych, zaburzenia czynności wyższych układu nerwowego (afazja, dyzartria, aleksja itp.) (E K_W13)
W2 Zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego najczęstszych chorób układu nerwowego (E K_W14)
a) stany zagrożenia życia w neurologii (zespół wzmożenia ciśnienia śródczaszkowego, stan padaczkowy, przełom miasteniczny)
b) bóle głowy (samoistne i objawowe)
c) udary mózgu i krwotoki podpajęczynówkowe
d) padaczka i inne stany napadowe
e) neuroinfekcje (bakteryjne, wirusowe, gruźlica OUN, kiła, borelioza, grzybicze, zespół Guillaine-Barre, choroby prionowe)
f) choroby układu nerwowego przebiegające z otępieniem
g) choroby układu pozapiramidowego
h) choroby demielinizacyjne i choroby neuronu ruchowego
i) guzy śródczaszkowe i wewnątrzkanałowe
j) choroby obwodowego układu nerwowego i mięśni (rwy, neuralgie, zespoły wielonerwowe, miopatie, miotonie, miastenia)
W3 Zna zasady wysuwania podejrzenia oraz rozpoznawania śmierci mózgu (F K_W15)
W4 Zna objawy zaburzeń psychicznych w przebiegu chorób somatycznych, ich wpływ na przebieg choroby podstawowej i rokowanie oraz zasady ich leczenia (E K_W20)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1 Ocenia stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta, potrafi przeprowadzić pełne badanie neurologiczne – podmiotowe i przedmiotowe (E K_U07)
U2 Potrafi odróżnić fizjologię od patologii układu nerwowego, objawy patologiczne potrafi ułożyć w zespół objawów neurologicznych i zlokalizować w obrębie układu nerwowego, powiązuje obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami oznaczeń laboratoryjnych, ustala rozpoznanie zespołowe, rozpoznanie lokalizacyjne i hipotezy etiologiczne W oparciu o wynik badania podmiotowego, przedmiotowego ( C K_U11)
U3 Pobiera materiał do badań wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej (E K_U28)
U4 Potrafi rozpoznać i ocenić głębokość zaburzeń przytomności (F K_U21)
U5 Potrafi rozpoznać i zaproponować postępowanie terapeutyczne w przypadku udaru mózgu, krwotoku podpajęczynówkowego, zespołu wzmożenia ciśnienia śródczaszkowego napadu padaczkowego i stanu padaczkowego (F K_U22)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym (K_K03)
K2 Kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu (K_K04)
K3 Przestrzega tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta (K_K06)
K4 Posiada umiejętność działania w warunkach niepewności, a czasem i stresu (K_K02)
K5 Posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się (K_K01)
K6 Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się (K_K08)
K7 Współpracuje z innymi studentami podczas badania i procesu diagnostycznego (K_K07)
K8 Okazuje szacunek wobec Pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych, oraz kulturowych (K_K05)
Metody dydaktyczne
- metody praktyczne: prezentacja badania neurologicznego, prowadzenia dokumentacji medycznej, weryfikacja badania przeprowadzanego przez studenta
- metody problemowe: analiza przypadków, zadania problemowe, dyskusja dydaktyczna
- metody podające: opis, prelekcja, objaśnienia,
- metody problemowe: analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna,
- metody eksponujące: film, prezentacja Power Point
Wymagania wstępne Znajomość neuroanatomii, neurofizjologii
- online MS TEAMS
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obowiązkowy
Wymagania wstępne
Znajomość podstaw neuroanatomii i neurofizjologii oraz zasad badania podmiotowego i przedmiotowego.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Podstawą zaliczenia seminariów i ćwiczeń jest obecność na nich studenta. Podczas ćwiczeń asystent na bieżąco sprawdza przygotowanie studentów do zajęć w postaci odpowiedzi ustnej,
Egzamin końcowy teoretyczny pisemny z wszystkich przedmiotów modułu– testowy, 0-100 p-tów. Do punktów z testu doliczane są punkty z egzaminu praktycznego z psychatrii. Minimalny próg procentowy dla uzyskania oceny dostatecznej wynosi >=60%
liczba punktów – odsetek liczby zadań ocena
>90% bdb
86-90% db+
81-86% db
76-80 dst+
60-75% dst
<60% ndst
Praktyki zawodowe
Literatura
1.Neurologia i neurochirurgia – K.W.Lindsay
2.Neurologia kliniczna dla lekarzy i studentów medycyny –
pod redakcją Romana Mazura ,Via Medica, Gdańsk 2007r.
3. Mózg człowieka tom I i II- J. Nolte wyd. I polskie red. J. Moryś
Elsevier Urban & Partner 2011
4. Badanie Neurologiczne – to proste! Garaint Fuller.
Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 1995r.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: