Leczenie biologiczne w dermatologii
1600-LekM3WYBDER-J
Seminaria:
1. Genetyka w łuszczycy i łuszczycowym zapaleniu stawów w aspekcie terapii lekami antycytokinowymi
2. Przykłady leczenia biologicznego w dermatologii, programy terapeutyczne
3. Leki biopodobne (biosymilary) w dermatologii
4. Nowe terapie biologiczne w leczeniu łuszczycy zwyczajnej i łuszczycowego zapalenia stawów
5. Podstawy molekularne leczenia biologicznego
Ćwiczenia:
1. Prognozowanie skuteczności terapeutycznej i aktualne zasady optymalizacji leczenia biologicznego w łuszczycy
2. Kwalifikacja pacjentów z łuszczycą do leczenia biologicznego
3. Klasyfikacje i skale używane w diagnostyce i leczeniu łuszczycy i AZS
4. Monitorowanie pacjentów będących w trakcie leczenia biologicznego
Całkowity nakład pracy studenta
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w seminariach: 5 godzin
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- konsultacje: 1 godzina
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie literatury): 5 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 4 + 0,5 = 3,5 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 25,5 godziny, co daje 1 punkt ECTS Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 1 godzina
- udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu Leczenie biologiczne w dermatologii): 5 godzin
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu Leczenie biologiczne w dermatologii): 10 godzin
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu Leczenie biologiczne w dermatologii): 2,5 godziny
- konsultacje (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu Leczenie biologiczne w dermatologii): 1 godzina
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 19,5 godzin, co odpowiada 0,78 punktu ECTS
Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia: 2 + 0,5 = 2,5 godziny co daje 0,1 punktu ECTS
Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 10 godzin co odpowiada 0,4 punktu ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W01: zna podstawy rozwoju oraz mechanizmy działania układu odpornościowego ;w tym swoiste i nieswoiste mechanizmy odporności humoralnej i komórkowej (C K_W20)
W02: opisuje główny układ zgodności tkankowej (C K_W21)
W03: zna typy reakcji nadwrażliwości, rodzaje niedoborów odporności oraz podstawy immunomodulacji (C K_W22)
W04: zna zagadnienia z zakresu szczegółowej patologii narządowej, obrazy makro- i mikroskopowe oraz przebieg kliniczny zmian patomorfologicznych w poszczególnych narządach (C K_W30)
W05: zna podstawowe cechy, uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób skóry człowieka (E K_W33)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: posługuje się reakcją antygen - przeciwciało w aktualnych modyfikacjach i technikach dla diagnostyki chorób zakaźnych, alergicznych autoimmunizacyjnych, chorób krwi i nowotworowych (C K_U08)
U2: dobiera leki w odpowiednich dawkach w celu korygowania zjawisk patologicznych w ustroju i w poszczególnych narządach (C K_U14)
U3: posługuje się informatorami farmaceutycznymi i bazami danych o produktach leczniczych (C K_U17)
U4: uwzględnia w procesie postępowania terapeutycznego subiektywne potrzeby i oczekiwania pacjenta wynikające z uwarunkowań społeczno-kulturowych (D K_U01)
U5: udziela porady w kwestii przestrzegania zaleceń terapeutycznych i prozdrowotnego trybu życia (D K_U08)
U6: przeprowadza analizę ewentualnych działań niepożądanych poszczególnych leków oraz interakcji między nimi (E K_U17)
U7: proponuje indywidualizację obowiązujących wytycznych terapeutycznych oraz inne metody leczenia wobec nieskuteczności albo przeciwwskazań do terapii standardowej (E K_U18)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym (K_K03)
K2: Kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu (K_K04)
K3: Okazuje szacunek wobec Pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych, oraz kulturowych (K_K05)
K4: Przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta m.in. Prawa do informacji, do intymności (K_K06)
K5: Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się (K_K08)
Metody dydaktyczne
Seminaria:
- podające wspomagane technikami multimedialnymi
- informacyjne
- problemowe
Ćwiczenia:
- ćwiczenia praktyczne
- dyskusja dydaktyczna
- praca indywidualna
- praca w grupach
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- seminaryjna
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu „Leczenie biologiczne w dermatologii” powinien posiadać wiedzę i umiejętności zdobyte uprzednio na zajęciach z immunologii i fizjologii człowieka.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Każda nieobecność studenta na seminarium i ćwiczeniach powinna być usprawiedliwiona, a treści zaliczone u nauczyciela akademickiego w terminie z nim uzgodnionym.
Na seminarium oceniane są: wiedza i przedłużona obserwacja z kryteriami oceny (0 – 10 punktów; > 50%): W1 – W5 i K5
Na ćwiczeniach oceniane są: wiedza i aktywność W1 – W5, U1 – U7
oraz przedłużona obserwacja kompetencji społecznych z kryteriami oceny
(0-10; >50%): K1 – K5
Zaliczenie przedmiotu przeprowadza się w formie sprawdzianu praktycznego (0-30 pkt; ≥60%): W1 – W4, U1 – U7 i K1 – K5 i przedłużonej obserwacji z kryteriami oceny (0 – 10 punktów; > 50%): K1 – K5, oraz testu składającego się z 30 pytań (test jednokrotnego wyboru, 5 odpowiedzi, z których tylko 1 jest prawidłowa): W1 – W4 i K5
Minimalny próg procentowy dla uzyskania oceny pozytywnej wynosi 60%
Jednolite kryteria mają zastosowanie do wszystkich egzaminów końcowych lub zaliczeń, w tym do powtórek.
Praktyki zawodowe
Literatura
Podręczniki:
1. Adamski Z., Linke K., Samborski W., Leczenie biologiczne w dermatologii, gastroenterologii i reumatologii u dorosłych i dzieci. Termedia, Poznań 2015 wyd.2.
2. Jabłońska S., Majewski S., Choroby skóry i choroby przenoszone drogą płciową, Warszawa, PZWL 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: