7.3. Dermatochirurgia
1600-LekM3SKODER-J
Seminaria: 4 godziny dydaktyczne on-line MS Teams
Seminaria (4 godziny) mają na celu utrwalenie wiedzy z zakresu podstawowych pojęć i zagadnień dotyczących dermatochirurgii, przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu technik szycia, zaopatrywania ubytków skóry oraz nieradykalnych metod usuwania zmian skórnych (elektroterapia, krioterapia, laseroterapia). Dodatkowo seminaria obejmują przedstawienie zastosowania przeszczepów w leczeniu bielactwa oraz zastosowanie chirurgii mikrograficznej Mohsa w leczeniu nowotworów skóry.
Ćwiczenia (2 godziny) poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu zastosowania technik krioterapii i elektroterapii. Studenci uczestniczą przy zabiegu chirurgicznym usuwania nowotworów skóry lub przy zabiegu przeszczepu w leczeniu bielactwa.
Całkowity nakład pracy studenta
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w seminariach: 4 godziny
- udział w ćwiczeniach: 2 godziny
- konsultacje: 1 godzina
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie literatury): 3 godzina
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 3 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 13 godzin, co odpowiada 0,5 punktu ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 1 godzina
- udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu dermatochirurgii): 4 godziny
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu dermatochirurgii): 2 godziny
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych
z zakresu dermatochirurgii): 2,5 godziny
- konsultacje (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu dermatochirurgii): 0,5 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,4 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia: 2 + 0,5 = 2,5 godziny co odpowiada 0,1 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 2 godziny
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
2 godziny, co odpowiada 0,08 punktu ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Zna podstawowe cechy, uwarunkowania środowiskowe
i epidemiologiczne najczęstszych chorób skóry człowieka (E K_W33)
W2: Zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania
i postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach przenoszonych drogą płciową (E K_W34)
W3: Zna mianownictwo anatomiczne, histologiczne i embriologiczne
w języku polskim i angielskim (A K_W01)
W4: Zna mikroarchitekturę tkanek, macierzy pozakomórkowej
oraz narządów (A K_W05)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Powiązuje obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami oznaczeń laboratoryjnych (C K_U11)
U2: Potrafi zaopatrzyć prostą ranę, założyć i zmienić jałowy opatrunek chirurgiczny (F K_U04)
U3: Posługuje się w mowie i piśmie mianownictwem anatomicznym, histologicznym oraz embriologicznym (A.U5.)
U4: Potrafi prowadzić dokumentację medyczną pacjenta (E K_U38)
U5: Asystuje przy typowym zabiegu operacyjnym, potrafi przygotować pole operacyjne i znieczulić miejscowo okolicę operowaną (F K_U01)
U6: Posługuje się podstawowymi narzędziami chirurgicznymi (F K_U02)
U7: Stosuje się do zasad aseptyki i antyseptyki (F K_U03)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym (K_K03)
K2: Kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu (K_K04)
K3: Okazuje szacunek wobec Pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych, oraz kulturowych (K_K05)
K4: Przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta m.in. Prawa do informacji, do intymności (K_K06)
K5: Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się (K_K08)
Metody dydaktyczne
Seminaria: 4 godziny dydaktyczne on-line MS Teams
- podające wspomagane technikami multimedialnymi
- informacyjne
- problemowe
Ćwiczenia:
- ćwiczenia praktyczne
- dyskusja dydaktyczna
- praca indywidualna
- praca w grupach
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- ćwiczeniowa
- punktowana
- seminaryjna
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obowiązkowy
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu „dermatochirurgia” powinien posiadać wiedzę i umiejętności zdobyte uprzednio na zajęciach z anatomii człowieka.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Każda nieobecność studenta na seminarium i ćwiczeniach powinna być usprawiedliwiona, a treści zaliczone u nauczyciela akademickiego w terminie z nim uzgodnionym.
Na podstawie Zarządzenia nr 7 Dziekana WL CM UMK z dnia 30.09.2020 w sprawie Regulaminu dydaktycznego na Wydziale Lekarskim: minimalny próg procentowy dla uzyskania zaliczenia wynosi 60%
Na seminarium oceniane są: wiedza i przedłużona obserwacja z kryteriami oceny (0 – 10 punktów; > 50%): W1 – W4 i K5
Na ćwiczeniach oceniane są: wiedza, aktywność, umiejętności W1 – W4, U1– U7 oraz przedłużona obserwacja kompetencji społecznych z kryteriami oceny (0-10 punktów; >50%): K1 – K5
Na zaliczeniu oceniane są (0-15 pkt; ≥60%): W1 – W4, U1– U7
oraz przedłużona obserwacja kompetencji społecznych z kryteriami oceny (0-10 punktów; >50%): K1 – K5
Minimalny próg procentowy dla uzyskania oceny dostatecznej wynosi 60% na podstawie Zarządzenia nr 7 Dziekana WL CM UMK z dnia 30.09.2020 ws Regulaminu dydaktycznego na Wydziale Lekarskim – zmiana skali ocen od roku akademickiego 2021/2022.
Jednolite kryteria mają zastosowanie do wszystkich egzaminów końcowych lub zaliczeń, w tym do powtórek.
Praktyki zawodowe
Literatura
Podręczniki wiodące:
1. Włodarkiewicz A., Dermatochirurgia, Wrocław, Cornetis 2017.
2. Jabłońska S., Majewski S., Choroby skóry i choroby przenoszone drogą płciową, Warszawa, PZWL 2018.
Student może również samodzielnie uzupełniać wiadomości o najnowsze informacje dotyczące osiągnięć w dziedzinie dermatologii i wenerologii z wykorzystaniem aktualnych publikacji dostępnych w bibliotekach i w Internecie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: