8.2. Immunologia kliniczna
1600-LekM3IMMIMM-J
Poznanie podstaw immunologii, patofizjologii i patomorfologi pierwotnych i wtórnych niedoborów immunologicznych i innych wybranych chorób immunologicznych. Poznanie mechanizmów immunologicznych leżących u podstaw chorób alergicznych i reumatologicznych. Poznanie patofizjologii, patomorfologii i przebiegu chorób alergicznych.
Ćwiczenia poświęcone są: Doskonaleniu sztuki badania podmiotowego i przedmiotowego. Poznaniu zasad diagnostyki i leczenia niedoborów immunologicznych i innych wybranych chorób immunologicznych. Prowadzeniu dokumentacji medycznej. Opanowaniu umiejętności diagnostyki, rozpoznawania i leczenia pacjentów z chorobami alergicznymi. Poznaniu symptomatologii i różnicowania chorób alergicznych, reumatologicznych i niedoborów immunologicznych.
1. Student rozpoznaje, diagnozuje i leczy chorych na choroby związane z zaburzeniami układu immunologicznego, w tym niedobory odporności.
2. Student posługuje się dokumentacją medyczną i interpretuje wyniki badań diagnostycznych stosowanych w immunologii.
3. Student bada podmiotowo i przedmiotowo pacjenta, interpretuje wyniki badań, planuje leczenie określa rokowanie u konkretnego pacjenta.
1. Badanie podmiotowe i przedmiotowe pacjenta z chorobą o podłożu immunologicznym
2. Dokumentacja medyczna i lekarska - jej rodzaje i zasady prawidłowego prowadzenia, sposoby i źródła pozyskiwania informacji
3. Diagnostyka chorób alergicznych i immunologicznych
5 Symptomatologia chorób o podłożu immunologicznym.
Demonstracja przez asystenta poprawnego wykonania czynności medycznych. Nadzór nad czynnościami wykonywanymi samodzielnie przez studenta. Dyskusja i omawianie napotkanych problemów medycznych.
Seminaria
Wiedza: Student definiuje pojęcia i objaśnia patomechanizmy leżące u podstaw chorób o podłożu immunologicznym. Student opisuje objawy podmiotowe, przedmiotowe, patomechanizm i rokowanie dla choró o podłożu immunologicznym, w tym niedoborów odporności.
1. Podstawowe pojęcia w immunologii.
2. Podstawy immunologiczne chorób alergicznych, immunologia ogólna.
3. Podstawowe choroby o podłożu immunologicznym
4. Diagnostyka immunologiczna w chorobach alergicznych i w niedoborach odporności
5. Pierwotne i wtórne niedobory immunologiczne
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w seminariach 2 godzin (z wykorzystaniem technik i narzędzi kształcenia na odległość)
- udział w ćwiczeniach: 4 godzin (z czego 2 godziny z wykorzystaniem technik i narzędzi kształcenia na odległość)
- Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
06 godzin, co odpowiada 0,204 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w ćwiczeniach: 4 godzin (z czego 2 godziny z wykorzystaniem technik i narzędzi kształcenia na odległość)
- udział w seminariach 2 godzin (z wykorzystaniem technik i narzędzi kształcenia na odległość)
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 3 godziny
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 2,76 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 11,76 godzin, co odpowiada
0,4 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 godziny
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu immunologii): 2 godzin
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu immunologii): 1 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 8 godziny, co odpowiada
0,272 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia: 2 godzin
(0,068 punktu ECTS)
5. Udział w zajęciach z zastosowaniem technik kształcenia na odległość
- udział w seminariach 2 godzin (z wykorzystaniem technik i narzędzi kształcenia na odległość)
- udział w ćwiczeniach: 2 godziny z wykorzystaniem technik i narzędzi kształcenia na odległość
- Łącznie 4 godziny, 0,136 punktu ECTS
6. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne): 4 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
4 godzin, co odpowiada 0,136 punktu ECTS
7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1. zna typy reakcji nadwrażliwości, rodzaje niedoborów odporności oraz podstawy immunomodulacji MP_C.W22
W2. zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych, oraz ich powikłań: pierwotne i wtórne niedobory odporności, choroby autoimmunologiczne, obrona przed czynnikami infekcyjnymi MP_E.W7.h
Efekty uczenia się - umiejętności
U1. dobiera leki w odpowiednich dawkach w celu korygowania zjawisk patologicznych w ustroju i w poszczególnych narządach MP_C.U14
U2. potrafi wybrać takie leczenie, które minimalizuje konsekwencje społeczne dla chorego MP_D.U3
U3. potrafi budować pełną zaufania atmosferę podczas całego procesu leczenia MP_D.U4
U4. potrafi przeprowadzić rozmowę z pacjentem dorosłym, dzieckiem i rodziną z zastosowaniem techniki aktywnego słuchania i wyrażania empatii, a także rozmawiać z pacjentem o jego sytuacji życiowej MP_D.U5
U5. potrafi poinformować pacjenta o celu, przebiegu i ewentualnym ryzyku proponowanych działań diagnostycznych lub terapeutycznych i uzyskać jego świadomą zgodę; MP_D.U6
U6. potrafi przekazywać pacjentowi i jego rodzinie informacje o niekorzystnym rokowaniu MP_D.U7
U7. udziela porady w kwestii przestrzegania zaleceń terapeutycznych i prozdrowotnego trybu życia MP_D.U8
U8. przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem dorosłym MP_E.U1
U9. przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego MP_E.U3
U10. przeprowadza diagnostykę różnicową najczęstszych chorób osób dorosłych i dzieci MP_E.U12
U11. rozpoznaje stany bezpośredniego zagrożenia życia MP_E.U14
U12. planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne MP_E.U16
U13. przeprowadza analizę ewentualnych działań niepożądanych poszczególnych leków oraz interakcji między nimi MP_E.U17
U14. proponuje indywidualizację obowiązujących wytycznych terapeutycznych oraz inne metody leczenia wobec nieskuteczności albo przeciwwskazań do terapii standardowej MP_E.U18
U15. kwalifikuje pacjenta do leczenia domowego i szpitalnego MP_E.U20
U16. definiuje stany, w których czas dalszego trwania życia, stan funkcjonalny lub preferencje chorego ograniczają postępowanie zgodne z określonymi dla danej choroby wytycznymi MP_E.U21
U17. potrafi zaproponować program rehabilitacji w najczęstszych chorobach MP_E.U23
U18. interpretuje badania laboratoryjne i identyfikuje przyczyny odchyleń MP_E.U24
U19. potrafi wykonać podstawowe procedury i zabiegi lekarskie, w tym: MP_E.U29
U20. badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą MP_E.U29.c
U21. potrafi planować konsultacje specjalistyczne MP_E.U32
U22. stosuje się do zasad aseptyki i antyseptyki MP_F.U3
U23. we własnych działaniach stara się unikać popełnienia błędu medycznego MP_G.U7
K_U08 posługuje się reakcją antygen - przeciwciało w aktualnych modyfikacjach i technikach dla diagnostyki chorób zakaźnych, alergicznych, autoimmunizacyjnych, chorób krwi i nowotworowych
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się MP_K01
posiada umiejętność działania w warunkach niepewności, a czasem i stresu MP_K02
potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym MP_K03
kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu MP_K04
stawia dobro pacjenta na pierwszy miejscu MP_K05
posiada nawyk i umiejętność stałego dokształcania się MP_K09
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny
• analiza przypadków
Ćwiczenia:
• ćwiczenia przedmiotowe
• dyskusja dydaktyczna
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład problemowy
- pogadanka
- opowiadanie
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
- obserwacji
- studium przypadku
- referatu
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obowiązkowy
Wymagania wstępne
Dla realizacji przedmiotu niezbędne jest dobre opanowanie diagnostyki chorób wewnętrznych oraz podstaw immunologii.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
EGZAMIN Z MODUŁU
Egzamin testowy, zaliczenie od 60% poprawnych odpowiedzi.
Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z sprawdzianów oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych, co jest warunkiem przystąpienia do kolokwiom końcowego pisemnego
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
Immunologia Nowe Wydanie 2017, Gołąb Jakub, Jakóbisiak Marek, Lasek Witold, Stokłosa Tomasz
Immunologia, Krzysztof Bryniarski, Wrocław 2017, wyd.1
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: