Specjalność wybrana - Choroby płuc
1600-Lek6SP57-J
Na ćwiczeniach student zapoznaje się z wykrywaniem, etiologią, patogenezą i diagnostyką płynów opłucnowych. Szczególny nacisk kładziemy na jednostki takie jak schorzenia opłucnej w tym międzybłoniak opłucnej. Szczegółowo jest omówiona gruźlica, jej epidemiologia, mikrobiologia, klasyfikacja kliniczna gruźlicy i podstawowe zasady leczenia gruźlicy oraz grzybice układu oddechowego i mykobakteriozy. Duży nacisk kładziemy na jednostkę chorobową jak zapalenia płuc z uwzględnieniem szpitalne zapalenia płuc, pozaszpitalne zapalenia płuc, zachłystowe zapalenie płuc Jest to ważne szczególnie w aspekcie powszechności występowania tego schorzenia. W zakresie tej jednostki student nabywa umiejętność dokładnego badania przedmiotowego, interpretuje badania dodatkowe jak mikrobiologiczne, obrazowe i analityczne. W aspekcie narastającego występowania duży nacisk kładziemy na badanie podmiotowe i przedmiotowe oraz diagnostykę różnicową w zakresie chorób dróg oddechowych, głównie przewlekła obturacyjną chorobą płuc, astmą oskrzelową, rozstrzenie i choroby oskrzelików. Uwrażliwiamy studenta na pojawiające się u chorych zaburzenia oddychania w czasie snu. Również student zapoznaje się i analizuje chorych z chorobami śródmiąższowymi płuc m.in. włóknienie płuc i sarkoidozę. Przedstawiamy również manifestacje chorób tkanki łącznej w układzie oddechowym oraz zagadnienia w zakresie stanów zagrożenia w pulmonologii. Dodatkowo na ćwiczeniach przedstawiamy organizację leczenia gruźlicy i chorób płuc w Polsce jak również wprowadzamy elementy edukacji antynikotynowej w aspekcie chorób układu oddechowego.
Całkowity nakład pracy studenta
Bilans nakładu pracy studenta/słuchacza/uczestnika kursu,
1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 180 godzin (ćwiczenia)
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: w zależności od potrzeb indywidualnych studenta: około 10 godzin
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: około 20 godzin
4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej (-ych) praktyki (praktyk)- nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W.1 zna uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób układu oddechowego (E.W1)
W.2 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego przewlekłej obturacyjnej choroby płuc (E.W7)
W.3 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego astmy oskrzelowej (E.W7)
W.4 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego rozstrzeni oskrzeli (E.W7)
W.5 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego zakażeń układu oddechowego (E.W7)
W.6 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego chorób śródmiąższowych płuc (E.W7)
W.7 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego chorób opłucnej (E.W7)
W.8 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego chorób śródpiersia (E.W7)
W.9 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego obturacyjnego i centralnego bezdechu sennego (E.W7)
W.10 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego ostrej i przewlekłej niewydolności oddechowej (E.W7)
W.11 zna podstawy wczesnej wykrywalności nowotworów i zasad badań przesiewowych w onkologii; zna i rozumie przyczyny, objawy, sposoby diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych problemach medycyny paliatywnej w chorobach nowotworowych układu oddechowego (E.W7)
W.12 zna rodzaje materiałów biologicznych wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej, zasady pobierania materiału do badań oraz metody badania mikrobiologicznego (E.W39)
Efekty uczenia się - umiejętności
U.1 przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem dorosłym (E.U1)
U.2 przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego (E.U3)
U.3 przeprowadza diagnostykę różnicową najczęstszych chorób osób dorosłych (E.U12)
U.4 rozpoznaje stany bezpośredniego zagrożenia życia w chorobach układu oddechowego (E.U14)
U.5 planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne w przypadku wystąpienia chorób układu oddechowego (E.U16)
U.6 interpretuje badania laboratoryjne i identyfikuje przyczyny odchyleń (E.U24)
U.7 kwalifikuje pacjenta do leczenia domowego i szpitalnego (E.U20)
U.8 potrafi zaproponować program rehabilitacji w najczęstszych chorobach układu oddechowego i potrafi ją przeprowadzić (E.U23)
U.9 identyfikuje prawidłowe i patologiczne struktury w badaniach obrazowych wykonywanych u chorych ze schorzeniami układu oddechowego
U.10 pobiera materiał do badań wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej (E.U28)
U.11 potrafi wykonać podstawowe procedury i zabiegi lekarskie, w tym: (E.U29)
a) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetru
b) badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą
c) pobieranie wymazów z nosa i gardła, nakłucie jamy opłucnowej
d) wykonanie i pomiar szczytowego przepływu wydechowego
U.12 asystuje przy przeprowadzeniu następujących procedur i zabiegów lekarskich: (E.U30)
a) drenażu jamy opłucnowej
b) nakłuciu jamy otrzewnowej
c) biopsji cienkoigłowej
d) próbach śródskórnych i skaryfikacyjnych,
oraz interpretuje ich wyniki
U.13 potrafi planować konsultacje specjalistyczne (E.U32)
U.14 potrafi prowadzić dokumentację medyczną pacjenta (E.U38)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K.1 potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym (K.K3)
K.2 kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu (K.K4)
K.3 przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta (K.K6)
K.4 posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się (K.K1)
Metody dydaktyczne
Kształcenie jest realizowane w postaci:
a) ćwiczeń
b) giełdy pomysłów
c) klasycznej metody problemowej
d) obserwacji
e) studium przypadku
f) referatu
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- referatu
- giełda pomysłów
- ćwiczeniowa
- obserwacji
- studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
Zaliczeniem ćwiczeń jest obecność na zajęciach oraz ustne zaliczenie historii choroby ze szczególnym omówieniem diagnostyki różnicowej (E.U1, E.U3, E.U12, E.U29, E.U30)
Praktyki zawodowe
W zakresie tego przedmiotu nie są prowadzone praktyki zawodowe.
Literatura
1. Choroby Wewnętrzne, pod red. A. Szczeklika, Medycyna Praktyczna, wydanie aktualne.
2.E.Rowińska-Zakrzewska - Gruźlica w praktyce lekarskiej. Wyd.Lek. PZWL - 2004
3. Batura-Gabryel H. Kompendium pulmonologiczne. UM Poznań Wydawnictwo Poznań 2013, wyd.1
4. Aktualna wiedza z pulmonologii z czasopism: "Medycyna Praktyczna" i "Medycyna po Dyplomie".
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: