Dawid i kryzys męskości. Przeobrażenia mężczyzny w Księgach Samuela 1500-OG-DKM
Postać w sytuacji kryzysu tożsamości najtrafniej daje się czytać w ujęciu biograficznym. Pozwala ono śledzić jej przeobrażenia w kolejnych etapach życia, w miarę wychodzenia poza relacje rodzinne i wkraczania w różne sfery życia publicznego. Kiedy Dawid opuszcza dom rodzinny jest jeszcze młodym chłopcem. Udział w działaniach wojennych widzi jako szansę stania się kimś ważnym, ale są one także wyzwaniem, które potrzebuje nowego spojrzenia na siebie. Pojawienie się na dworze królewskim Saula generuje różne siły, które wpływają na jego obraz samego siebie i stawiają go w sytuacjach trudnych, czasami granicznych, bo zagrażających jego życiu. Mają one wszelkie znamiona kryzysu tożsamości, w których musi się skonfrontować z pragnieniem prestiżu, żądzą władzy, chęcią posiadania bogactwa, czy wreszcie z pożądaniem w relacjach do kobiet. Opowiada w Księgach Samuela nie opisują Dawida od strony jego cech charakteru lub osobistych przymiotów, lecz pokazują go w różnych zachowaniach, odsłaniając jego osobowość, wyrażającą się w tożsamości narracyjnej.
1. Pasterz w zbroi wojownika: kryzys tożsamości młodego wieku
2. Prestiż zwycięstwa i jego skutki w kształtowaniu obrazu siebie
3. Zdobycie żony jako droga do stania się pretendentem do tronu
4. Drugi mężczyzna jako przyjaciel albo wróg: konfrontacja relacji osobistych z funkcją publiczną
5. Kryzys ojcostwa
W cyklu 2021/22L:
Wiele się mówi o kryzysie męskości, podając jego różne przyczyny. Pojawiają również próby jego rozwiązania, najczęściej przez odwołanie się do przeszłości, z chęcią przywrócenia tradycyjnych ról męskich, przede wszystkim wojownika. Stąd w nazwach wspólnot religijnych dominuje terminologia wojenna: Męskie Plutony Różańca, Wojownicy Maryi, Armia Boga, Legion Chrystusa. Czasami duchowość męska skupia się na jakiejś postaci biblijnej, zwykle bardzo wyrazistej i konfrontacyjnej, jak Eliasz lub Jan Chrzciciel. W tych poszukiwaniach, mimo odwołania się do Biblii, rzadko przywołuje się wielość i różnorodność obrazów mężczyzny, a także podstawowy fakt, że niektóre postaci męskie w Biblii zmieniają się w ciągu swego życia, podejmując się różnych zadań. Wojownik nie zmienia się, ćwiczy tylko swoją siłę i umiejętności walki. Rola, jaką ma do odegrania, składa się z kilku cech, które w swej zastygłej i sztywnej formie, mogą stanowić przeszkodę w dojrzewaniu człowieczeństwa. Nie wydaje się też, że w grupie wojowników, mężczyzna może dorosnąć do roli bycia mężem lub ojcem, a te wcale nie są ani oczywiste, ani naturalne, lecz kształtowały się w różnych społeczeństwa według odmiennych wzorców i różnych warunków rozwoju. Wychowanie, wzorce zachowań, stereotypy mają wpływ na bycie mężczyzną i także na to, jakim ktoś czuje się mężczyzną. To pozwala wyróżnić w byciu mężczyzną dwa aspekty: zewnętrzny, składający się z oczekiwań ze strony innych oraz wewnętrzny, dający poczucie męskości. Obydwa się zmieniają w ciągu całego życia. Do tego dochodzi wizerunek, jaki o mężczyźnie mają inni mężczyźni, a przede wszystkim kobiety, choć w tym ostatnim przypadku mężczyźnie trudno odróżnić, co kobiety faktycznie o nim myślą (bo nie zawsze rozumie to, co o nim mówią) od tego, co jemu się wydaje, że one myślą. |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się – wiedza
W1: Zna treść analizowanych fragmentów Pisma św.
W2: Potrafi opisać wydarzenia, których bohaterami są mężczyźni
W3: Opisuje zachowania postaci
Efekty uczenia się – umiejętności
U1: Wykorzystuje biblijne sposoby przedstawiania mężczyzn i konfrontuje je ze stereotypami funkcjonującymi w kulturze
Efekty uczenia się – kompetencje społeczne
K1: Ma świadomość uwarunkowań historycznych opowiadań biblijnych
K2: Posiada umiejętność charakteryzowania zachowań analizowanych postaci i ich oceny
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Zaliczenie na ocenę
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. P. Ricoeur, O sobie samym jako innym, Warszawa 2003.
2. R. Alter, The Art of Biblical Narrative, New York 1981.
3. M. Sternberg, The Poetics of Biblical Narrative, Bloomington 1987
4. M. J. Maynes, J. L. Pierce, B. Laslet (eds.), Telling Stories. The Use of Personal Narratives in the Social Science and History, London 2008.
W cyklu 2021/22L:
1. P. Bourdieu, Męska dominacja, Oficyna Naukowa, Warszawa 2004. |
Uwagi
W cyklu 2021/22L:
Forma zaliczenia: zaliczenie na ocenę |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: