Warsztat pisarski 1402-WP-ka-1L-S1
Warsztat pisarski przeznaczony jest dla studentek i studentów kierunku krytyka artystyczna. Celem kursu jest przede wszystkim ćwiczenie pisarstwa krytycznego, dotyczącego analizy i interpretacji sztuk wizualnych. Podczas zajęć analizuje się podstawowe zasady związane z budową tekstu, jego zawartością i formą pisania pobudzającą zainteresowanie czytelnika (m.in. dynamizowanie tekstu, długość fraz). Zajęcia dotyczą wybranych zagadnień związanych z tekstologią, stylistyką i poprawnością językową w odniesieniu do tekstów naukowych i krytycznych z zakresu sztuk wizualnych. Ich celem jest rozwijanie i doskonalenie umiejętności poprawnego, sprawnego i komunikatywnego pisania tekstów naukowych oraz krytycznych, a także ich redagowania. Przedmiotem refleksji są wybrane zagadnienia z zakresu tekstologii (m.in. tekst, wskaźniki jego delimitacji, spójność tekstu - kohezja i koherencja, typy i struktura akapitu), stylistyki (styl naukowy i jego wyznaczniki, gatunki tekstów naukowych) i poprawnością językową (wybrane problemy ortografii, interpunkcji i składni). Warsztat pisarski ma wspierać przygotowanie studentek i studentów do pisania tekstów naukowych i krytycznych z zakresu sztuk wizualnych. Ważnym elementem kursu jest analiza poprawnej konstrukcji pracy naukowej (artykułu i dłuższej formy, takiej jak książka) oraz swobodniejszej, krytycznej, przypomnienie podstawowych zasad rzetelnego warsztatu naukowego oraz refleksja nad stawianiem interesujących pytań badawczych.
W czasie zajęć zostaną poruszone takie problemy, jak:
1. język i style,
2. nasycenie treściowe tekstu,
3. kryterium zwięzłości tekstu,
4. czytelność i przejrzystość tekstu,
5. precyzja i konkret w tekście,
6. dynamizowanie tekstu,
7. najczęstsze błędy.
Powyżej opisane cele przekładają się na plan spotkań:
1. Wprowadzenie: teoria ugruntowana.
2. Metody i teorie historii sztuki.
3. Dobre wzorce i przykłady: lektura inspirujących tekstów naukowych.
4. Praca z tekstami studentek i studentów.
5. Podsumowanie.
Podczas zajęć interpretowane będą przykłady inspirujących tekstów naukowych i krytycznych z zakresu analizy sztuk wizualnych. Prowadzący zajęcia wybierać je będzie do interpretacji na bieżąco, z najnowszych publikacji, na przykład z periodyków podanych niżej. Podczas konwersatoriów omawiane będą także teksty naukowe oraz krytyczne, pisane przez słuchaczki i słuchaczy kursu. Planowane jest również wspólne zwiedzanie wybranych wystaw w Centrum Sztuki Współczesnej oraz w Galerii Sztuki Wozownia.
W cyklu 2023/24L:
Warsztat pisarski przeznaczony jest dla studentek i studentów kierunku krytyka artystyczna. Celem kursu jest przede wszystkim ćwiczenie pisarstwa krytycznego, dotyczącego analizy i interpretacji sztuk wizualnych. Podczas zajęć analizuje się podstawowe zasady związane z budową tekstu, jego zawartością i formą pisania pobudzającą zainteresowanie czytelnika (m.in. dynamizowanie tekstu, długość fraz). Zajęcia dotyczą wybranych zagadnień związanych z tekstologią, stylistyką i poprawnością językową w odniesieniu do tekstów naukowych i krytycznych z zakresu sztuk wizualnych. Ich celem jest rozwijanie i doskonalenie umiejętności poprawnego, sprawnego i komunikatywnego pisania tekstów naukowych oraz krytycznych, a także ich redagowania. Przedmiotem refleksji są wybrane zagadnienia z zakresu tekstologii (m.in. tekst, wskaźniki jego delimitacji, spójność tekstu - kohezja i koherencja, typy i struktura akapitu), stylistyki (styl naukowy i jego wyznaczniki, gatunki tekstów naukowych) i poprawnością językową (wybrane problemy ortografii, interpunkcji i składni). Warsztaty mają wspierać przygotowanie studentek i studentów do pisania tekstów naukowych i krytycznych z zakresu sztuk wizualnych. Ważnym elementem kursu jest analiza poprawnej konstrukcji pracy naukowej (artykułu i dłuższej formy, takiej jak książka) oraz krytycznej, czyli swobodniejszej, o mniejszym rygorze naukowym, przypomnienie podstawowych zasad rzetelnego warsztatu naukowego oraz refleksja nad stawianiem interesujących pytań badawczych.W czasie zajęć zostaną poruszone takie problemy jak: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody wymiany i dyskusji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Ocena ćwiczeń wykonywanych na zajęciach. - K_W01, K_W02, K_U01, K_K01.
2. Ocena ćwiczeń wykonywanych w domu. - K_W01, K_U01, K_U02, K_K02.
3. Ocena tekstu pisanego na zakończenie zajęć. - K_W01, K_U01, K_U02, K_K02.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Podczas zajęć interpretowane będą przykłady inspirujących tekstów naukowych i krytycznych z zakresu analizy sztuk wizualnych. Prowadzący zajęcia wybierać je będzie do interpretacji na bieżąco, z najnowszych publikacji, na przykład z periodyków podanych niżej. Podczas konwersatoriów omawiane będą także teksty naukowe oraz krytyczne, pisane przez słuchaczki i słuchaczy kursu.
1. A. D"Alleva, Metody i teorie historii sztuki. Jak czytać..., przekład Eleonora Jedlińska i Jakub Jedliński, Kraków 2012.
2. A. Markowska, Sztuka i rewolucja. Wieloperspektywiczne ujęcie sztuki polskiej zaraz po wojnie, Kraków 2023.
3. F. Pręgowski, The Pictures Generation. Sztuka i krytyka w czasach przełomu, Toruń 2022.
4. K. Sienkiewicz, Zatańczą ci, co drżeli. Polska sztuka krytyczna, Kraków-Warszawa 2014.
5. Bieżące i dawne artykuły z periodyku naukowego "Biuletyn Historii Sztuki".
6. Bieżące i dawne artykuły z periodyku naukowego "Rocznik Historii Sztuki".
7. Bieżące i dawne artykuły z periodyku naukowego "Sztuka i Dokumentacja" (Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku).
8. P. Sarzyński, teksty z bieżących numerów tygodnika "Polityka".
W cyklu 2023/24L:
Podczas zajęć interpretowane będą przykłady inspirujących tekstów naukowych i krytycznych z zakresu analizy sztuk wizualnych. Prowadzący zajęcia wybierać je będzie do interpretacji na bieżąco, z najnowszych publikacji, na przykład z periodyków podanych niżej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: