Ćwiczenia w terenie (objazd 1 dzień)
1402-HS-12-CT-S1
Ćwiczenia terenowe są przedmiotem prowadzonym w ramach bloku zajęć Wstęp do historii sztuki. Odbywają się one w wybranym przez prowadzącego zajęcia terenowe kościele parafialnym na ziemi chełmińskiej lub na Kujawach.
W ramach ćwiczeń studenci samodzielnie wykonują dwa opisy: inwentaryzacyjny kościoła oraz stylistyczno-formalny wybranego elementu wyposażenia (np. ołtarza, ambony).
W ramach trwających 10 godzin zajęć studenci dokonują samodzielnej analizy zabytków w bezpośrednim kontakcie, rozpoznają materiał oraz technikę ich wykonania, określają ich datowanie, formę, styl, zależności przestrzenne, ornamenty, program ikonograficzny etc.
Całkowity nakład pracy studenta
Udział w zajęciach (10 h);
Praca własna studenta/tki (powtórzenie materiału z zajęć Wstęp do historii sztuki we własny zakresie; 15 h);
Łącznie: 25 h (1 pkt. ECTS).
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Student/ka potrafi dokonać analizy ikonograficznej dzieła sztuki (K_W04).
W2: Student/ka pogłębia wiedzę na temat sposobu opisu i analizy zabytków architektury, malarstwa i rzeźby (K_W10).
W3: Student/ka posiada wiedzę terminologiczną z zakresu historii sztuki, którą potrafi zastosować w praktyce (K_W11).
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Student/ka utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny w oparciu o wskazówki prowadzącego zajęcia terenowe (K_U01).
U2: Student/ka potrafi, korzystając z przewodnictwa prowadzącego zajęcia terenowe, zastosować w praktyce podstawowe elementy warsztatu badań historyka sztuki w odniesieniu do różnorodnych dzieł sztuki (K_U2).
U3: Student/ka umie właściwie określić i rozpoznać różne typy zabytków oraz potrafi określić ich styl, datowanie oraz materiał i technikę wykonania (K_U5).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Student/ka ma świadomość obowiązku przestrzegania norm etycznych podczas zajęć terenowych i dostosowania się do warunków społecznych panujących w otoczeniu zabytku (K_K01);
K2: Student/ka docenia wartość i znaczenie kulturowe zabytków swojego regionu - ziemi chełmińskiej i Kujaw (K_K03).
K3: Student/ka dostrzega znaczenie zabytków w kształtowaniu świadomości kulturowej i artystyczne oraz pogłębianiu więzi społecznych i kulturowych na poziomie lokalnym (K_K04).
K4: Student/ka ma świadomość zakresu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę pracy nad własnym charakterem oraz rozwija swoje kompetencje społeczne podczas zajęć terenowych (K_K05).
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obowiązkowy
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie stanowią dwa opisy (architektury i elementu wyposażenia) przygotowane przez każdego studenta samodzielnie (W4,W10-W11; U1-U2, U5; K1,K3-K5).
Literatura
Obowiązuje znajomość literatury z wykładu oraz ćwiczeń ze Wstępu do historii sztuki.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: