Realizacje audio
1401-RAU-2Z-sm-S1
Celem przedmiotu jest uwrażliwienie studentów na warstwę dźwiękową w dziełach multimedialnych. oraz przygotowanie do samodzielnej pracy nad nią. Materiał jest podzielny na 3 bloki (semestry). Pierwszy z nich jest przeznaczony na nabycie umiejętności pracy z programami typu edytor dźwięku oraz DAW (Digital Audio Workstation). Za pomocą tych narzędzi studenci wykonują podstawowe i zaawansowane operacje edycji i modyfikacji dźwięku, a także uczą się zasad miksowania dźwięków poprzez tworzenie własnych kompozycji z gotowych, profesjonalnie przygotowanych elementów.
Drugi blok obejmuje techniki nagraniowe. Zajęcia częściowo odbywają się w studiu telewizyjnym i w plenerze. Studenci uczą się pracy z rejestratorami dźwięku, technik mikrofonowych, pracy w studiu, obróbki surowego materiału audio. Zwracana jest również uwaga na psychofizyczne aspekty nagrań – świadome i nieświadome zachowania osób nagrywanych, często odbiegające od zachowań naturalnych.
Trzeci blok to samodzielne projektowanie i realizacja ścieżek dźwiękowych do wybranych materiałów video. Blok ten w dużym stopniu bazuje na dwóch poprzednich oraz na wiedzy i umiejętnościach nabytych w trakcie zajęć z przedmiotu „Kultura muzyczna i audialna”.
Całkowity nakład pracy studenta
Rok II semestr zimowy:
Godziny kontaktowe – 15 h. = 0,5 p. ECTS
Praca własna studenta:
- przygotowanie prac zaliczeniowych – 15 h. = 0,5 p. ECTS
Łącznie 30 h. = 1 p. ECTS
Rok II semestr letni:
Godziny kontaktowe – 30 h. = 1 p. ECTS
Praca własna studenta:
- przygotowanie prac zaliczeniowych – 30 h. = 1 p. ECTS
Łącznie 60 h. = 2 p. ECTS
Rok III semestr zimowy:
Godziny kontaktowe – 45 h. = 1,5 p. ECTS
Praca własna studenta:
- przygotowanie prac zaliczeniowych – 15 h. = 0,5 p. ECTS
Łącznie 60 h. = 2 p. ECTS
Razem – 150 h. = 5 p. ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych i środków ekspresji artystycznej stosowanych w sztukach audialnych (K_W02)
W2: Zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej umożliwiające swobodę wypowiedzi artystycznej. (K_W10)
W3: Posiada szczegółową wiedzę na temat aktualnych technicznych i technologicznych uwarunkowań twórczości artystycznej w zakresie sztuk audialnych. (K_W03)
W4: Posiada pogłębioną, uporządkowaną wiedzę z zakresu percepcji słuchowej oraz wpływu uwarunkowań osobowościowych, społecznych, kulturowych na odbiór, interpretację i proces tworzenia informacji dźwiękowej, a także posiada umiejętność rozpoznawania i przyswajania wiedzy związanej z tymi zagadnieniami dla własnego rozwoju twórczego. (K_W08)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Umie podejmować samodzielne decyzje odnośnie do projektowania i realizacji ścieżek dźwiękowych, wykorzystując właściwą technikę i technologię. (K_U03)
U2: Posiada szeroki zakres umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji artystycznych w stopniu wystarczającym do utrzymania i poszerzania zdolności tworzenia, realizowania i wyrażania własnych koncepcji artystycznych w zakresie realizacji dźwięku. (K_U06)
U3: Posiada rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych z wykorzystaniem wiedzy i refleksji w obrębie szeroko rozumianych dziedzin sztuk audialnych. (K_U01)
U4: Posiada umiejętności wykorzystywania wzorców leżących u podstaw różnych styli muzycznych, w celu realizacji własnych projektów artystycznych. (K_U07)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Jest wrażliwy na społeczny kontekst sztuki muzycznej, świadomie wykorzystuje ten kontekst w swojej pracy zawodowej i posiada umiejętność krytycznej oceny. (K_K01)
K2: Posiada świadomość poziomu swoich umiejętności i wiedzy w zakresie sztuk audialnych oraz rozumie potrzebę ciągłego ich doskonalenia. (K_K05)
K3: Dostrzega i wartościuje problemy moralne i etyczne związane z własną i cudzą twórczością osadzoną w różnych kontekstach społecznych oraz prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu. (K_K06)
K4: Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej, ze szczególnym uwzględnieniem sztuk audialnych (K_K11)
Metody dydaktyczne
- eksponujące: pokaz
- podające: opis, wykład problemowy
- poszukujące: ćwiczeniowa, obserwacji, doświadczeń
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
- ćwiczeniowa
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obowiązkowy
Wymagania wstępne
Brak
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Weryfikacja umiejętności na podstawie bieżącego przygotowania do zajęć – ocena poziomu artystycznego i technicznego wykonanych ćwiczeń - K_W02, K_W10, K_W08, K_U03, K_U07, K_K05
Aktywność na zajęciach, zaangażowanie w prowadzone dyskusje - K_K01, K_K05, K_K06, K_K11
Ocena pracy studenta w studiu i w plenerze - K_W03, K_W08, K_U05, K_K05,
Ocena przygotowanych prac na zakończenie każdego semestru - K_W02, K_W10, K_W03, K_W08, K_U03, K_U06, K_U10,
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura zalecana:
- F. Alton Everest – „Podręcznik akustyki”
- John Sloboda – „Umysł muzyczny”
- Publikacje internetowe dotyczące omawianych zagadnień, w szczególności portale https://estradaistudio.pl https://0db.pl https://zakamarkiaudio.pl
- Wybrane przykłady filmów, animacji, reklam, audiobooków, audycji radiowych.
- Prace archiwalne studentów Wydziału Sztuk Pięknych UMK
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: