Na pograniczu chemii i biologii 0600-S2-PP/NS-CB
Wykład:
1. Ważniejsze chemiczne i medyczne Nagrody Nobla.
2.Związki nieorganiczne, w tym koordynacyjne w atmosferze, hydrosferze i w glebie.
3.Naturalne ligandy chelatowe i powstałe wskutek działalności człowieka. Ich budowa, znaczenie i aktywność.
4.Rola związków koordynacyjnych w ochronie środowiska, wody i atmosfery.
5.Metale toksyczne i ich kompleksy.
6.Biomineralizacja.
7.Rola metaloenzymów w nieredoksowych i redoksowych mechanizmach katalizy.
8.Wiązanie, transport i magazynowanie metali. Transport ditlenu (hemoglobina, hemerytryna, hemocyjanina).
9.Chlorofile i bakteriofile – jako najważniejsze fotoreceptory w przyrodzie.
10.Enzymy wiążące N2.
11. Metalohydrolazy.
12.Karcinogeneza metali, stres oksydacyjny i ich skutki.
13.Związki metali w obrazowaniu biochemicznym.
14.Rola jonów metali w rozwoju chorób neurodegeneracyjnych.
15.Związki koordynacyjne w spersonalizowanej terapii medycznej (choroby nowotworowe, immunologiczne).
16.Biosensory jonów metali.
Laboratorium:
1.Synteza, badanie właściwości związków o znaczeniu terapeutycznym:
- związki stosowane w RZS
- inhibitory enzymu fosfatazy tyrozynowej
2.Kwas salicylowy i jego kompleksy.
3.Procesy fotokatalityczne w środowisku. Synteza i charakterystyka wybranych związków Fe(III), Cu(II), Cr(III), Cr(VI).
4. Wyznaczanie stałych trwałości kompleksów miedzi(II) z wybranymi aminokwasami.
5.Wpływ pH na sposób wiązania miedzi(II) przez glicyloglicynę w roztworze wodnym.
6. Rola metali w utlenianiu dopaminy. Choroby neurodegeneracyjne.
7. Chlorofil jako układ modelowy cząsteczki biologicznej.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W1: Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu podstawowych działów chemii, jej rozwoju i znaczenia dla postępu nauk ścisłych i przyrodniczych oraz poznania świata i rozwoju ludzkości -K_W01
W2: Student ma pogłębioną wiedzę w wybranej dziedzinie chemii- K_W01
U1: Student potrafi korzystać z pogłębionej wiedzy z różnych działów chemii oraz twórczo wykorzystać ją w zakresie swojej specjalności-K_U01
K1: Student ma świadomość profesjonalizmu, doceniania uczciwości intelektualnej i przestrzegania etyki zawodowej, zarówno w działaniach własnych, jak i innych osób - K_K06
K2: Student potrafi formułować i przedstawiać opinie na temat podstawowych zagadnień chemicznych i osiągnięć w tej dyscyplinie - K_K07
Kryteria oceniania
Metody oceny:
- egzamin pisemny - W1, W2
- przygotowanie do zajęć praktycznych - W2, U1, K1, K2
- raporty pisemne – np. W2, K2, U1
Kryteria oceny:
brak zaliczenia - 0-49%
dostateczny - 50-60%
dostateczny plus- 61-65%
dobry - 66-75%
dobry plus- 76-80%
bardzo dobry- 81-100%
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Podstawowa:
1. M. Cieślak-Golonka, J. Starosta, A. Trzeciak, „Chemia koordynacyjna w zastosowaniach”, PWN 2017;
2. Z. Stasicka, G. Stochel, „Podstawy i perspektywy chemii koordynacyjnej”, Uniwersytet Jagielloński 2017;
3. P. Atkins, T. Overton i in., Shriver&Atkins Inorganic Chemistry, 5 wyd. Oxford University Press 2010;
4. C. E Housecroft, A. G. Sharpe, Inorganic Chemistry, 5th ed., Pearson Education Limited, 2018;
5. J. R. Gispert, “Coordination Chemistry”, Wiley-VCh 2008;
6.S.J. Lippard, J.M. Berg, Podstawy chemii bionieorganicznej, PWN, Warszawa, 1998.
7. R. Hay, Chemia bionieorganiczna, PWN Warszawa, 1990.
Uzupełniająca:
Artykuły publikowane na łamach: Wiadomości Chemicznych, Chemii w Szkole, Journal of Chemical Education, Coordination Chemistry Reviews.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: