Kultury świata: Europa 2525-s1ETN1L-KS-E
Cykl obejmuje następujące jednostki:
Główne kierunki etnologiczne a badania nad kulturami i ludami Europy
Celem zajęć jest przedstawienie historii zainteresowań etnologicznych związanych z Europą wśród badaczy od wczesnego średniowiecza do momentu ukształtowania kierunku - Etnologii Europy a także wskazanie na podstawowe nurty w badaniach w zakresie Etnologii Europy.
Europa i Europejczycy w starożytności
Cele: Na zajęciach ukazane zostaną różne poziomy identyfikacji dawnych Europejczyków, którzy nie mieli świadomości bycia Europejczykami. Omówiony zostanie proces zmian znaczenia terminu Europa w czasach starożytnych.
Starożytna Grecja i jej wkład w kształtowanie się kultury europejskiej
Cele: Na zajęciach ukazany zostanie proces kształtowania tożsamości starożytnych Greków. Przedstawione będą te elementy kultury starożytnej Grecji które dzisiaj uważane są za dziedzictwo europejskie i na których opiera się tożsamość Europejczyków; filozofia, architektura, muzyka, teatr, itd.
Starożytny Rzym i jego wkład w kulturę europejską
Cele: Na zajęciach ukazany zostanie proces kształtowania tożsamości starożytnych Greków. Przedstawione będą te elementy kultury starożytnego Rzymu, które legły u podstaw kształtowania się tożsamości Europejczyków.
Wędrówki ludów, barbarzyńcy
Cele: Na zajęciach omówione zostaną przyczyny i skutki wędrówek ludów a także kierunki ekspansji. Ukazany będzie w ten sposób proces kształtowania się mapy etnicznej Europy. Przedstawione zostaną elementy kultury różnych ludów, zamieszkujących Europę wczesnośredniowieczną. Omówione będą grupy języków europejskich,
Chrześcijaństwo a proces jednoczenia się Europy
Cele: Na zajęciach omówiona będzie rola rozprzestrzeniającej się religii chrześcijańskiej w jednoczeniu się Europy
Europa chrześcijańska
Cele Na zajęciach ukazany zostanie proces rozprzestrzeniania chrześcijaństwa w Europie i jego wielorakie skutki.
Etapy powstawania zachodniej społeczności chrześcijańskiej. Chrystianizacja a zmiana sposobów życia
Cele: Na zajęciach zostanie przedstawiony proces powstawania kultury w Europie w oparciu o wzory chrześcijańskie oraz związane z tym zmiany administracyjne (powstawanie parafii, podział na diecezje itd.), zmiany w organizacji przestrzeni (kościoły, jako nowy element krajobrazu i podstawa organizowania życia religijnego), organizacji czasu (kalendarz z siedmiodniowym tygodniem, rytm roku z ciągiem świąt kościelnych), problemy wiążące się z chrystianizacją np. synkretyzm religijny, dualizm.
Kształtowanie się protonarodów i państw europejskich
Cele: Na zajęciach przedstawiony zostanie proces powstawania pierwszych państw europejskich, które staną się w wielu przypadkach zaczątkiem późniejszych narodów i państw narodowych
W cyklu 2021/22L:
Podany w sekcji ogólnej |
W cyklu 2022/23L:
Podany w sekcji ogólnej |
W cyklu 2023/24L:
Podany w sekcji ogólnej |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład i ćwiczenie stanowią całość skupioną na kulturze/kulturach Europy przy zachowaniu autonomii obu form zajęć w obrębie doboru tematyki i sposobu prezentacji.
Warunkiem koniecznym przystąpienia do egzaminu z wykładu jest wcześniejsze pozytywne zaliczenie ćwiczeń.
Ćwiczenia zaliczane są na podstawie wypadkowej z obecności, aktywności (obejmujących pisemne notatki, referaty, wypracowania) i przygotowanych prezentacji.
Zaliczenie wykładu odbywa się drogą egzaminu lub pracy pisemnej i prezentacji multimedialnej.
Zasady odbywania zajęć w trybie online:
W przypadku konieczności prowadzenia zajęć wyłącznie w trybie zdalnym prowadzący, w razie potrzeby, udostępni materiały lub wskaże miejsca ich dostępności, bądź zaproponuje dostępne materiały alternatywne.
Zajęcia odbywają się, zasadniczo, w wymiarze czasowym przewidzianym w programie studiów. Godziny zajęć pozostają te same, jak wskazane w obowiązującym planie studiów.
W związku z darmowością dostępu pakietu Office 365 dla studentów platformą prowadzenia zajęć jest Microsoft Teams.
Zasady zaliczenia przedmiotu na zajęciach w trybie online:
Dokładne omówienie zasad ma miejsce w trakcie zajęć organizacyjnych.
W razie konieczności uzyskania zaliczenia w trybie online wymagane będzie zapewnienie sobie przez studenta wystarczającego dobrego połączenia audio i wideo. Termin i godzina zaliczeń/egzaminów, zostaną ustalone przynajmniej dwa tygodnie przed ich terminem.
Zmieniony tryb prowadzenia zajęć nie obniża wymagań stawianych studentom, a niekiedy oznacza konieczność zwiększonego nakładu pracy własnej studenta.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Braudel Fernad, Gramatyka cywilizacji, przeł. Hanna Igalson-Tygielska, Oficyna Naukowa, Warszawa 2006.
Davis Norman, Europa. Rozprawa historyka z historią, przeł. Tabakowska Elżbieta, Wyd. Znak, Kraków 1998 (do nowożytności).
Jones P., Pennick N, A History of Pagan Europe, Routledge 2000 (Roman Empire, Celtic World, Germanic Religion).
Kłoczowski Jerzy, Nasza tysiącletnia Europa, Wyd. Świat Książki, Warszawa 2010.
Kożmiński Maciej (red), Cywilizacja europejska. Eseje i szkice z dziejów cywilizacji dyplomacji, Wyd. IH PAN,
Kóčka Wojciech, Zagadnienia etnogenezy ludów Europy, Wyd. PAN, Wrocław 1958.
Mączyńska Magdalena, Wędrówki ludów. Historia niespokojnej epoki IV i V wieku, Wyd. PWN, Warszawa–Kraków 1996.
Pomian K, Europa i jej narody, przeł. M. Szpakowska, Wyd. PIW, Warszawa 1992 (procesy zjednoczeniowe - do okresu nowożytności szczegółowo).
Rietbergen Peter. Europa. Dzieje kultury, przeł. Robert Barłod, Wyd. Książka i wiedza, Warszawa 2001.
Wielka Encyklopedia Geografii Świata, t.18, Świat grup etnicznych, red. Posern-Zieliński Aleksander, Wyd. Kurpisz, Poznań 2002 (regiony: Europa Środkowo-Wschodnia i Zachodnia).
Literatura dodatkowa:
Bukowski Zbigniew, Dąbrowski Krzysztof, Świat kultury europejskiej, Wyd. LSW, Warszawa 1972.
Czerwonnaja S. M., Litewska emigracja i litewska kultura w Niemczech po II wojnie światowej: zmieniające się granice etnicznej enklawy, przeł. J. Książek, Toruń 2008.
Halecki Oskar, Historia Europy. Jej granice i podziały, Wyd. Instytut Europy Środkowo-Wschodniej, Lublin 1994.
Kalniuk Tomasz, Mity amerykańskiego wroga w wybranych obrazach z prasy pomorskiej z lat 60. XX wieku, „Społeczeństwo i Polityka”, nr 3, 2015, s 181-193.
Kalniuk Tomasz, Symbolic Migrations to the Super West in Polish Pomeranian Press from 1930s., [in:] War Matters. Constructing Images of the Other (1930s to 1950s), edited by D. Demski, L. Laineste, K. Baraniecka-Olszewska, Wyd. Editions L'Harmattan, Budapest 2015, s. 312-329.
Leonardo Benevolo, Miasto w dziejach Europy, Warszawa 1995, s. 169-199.
Przybył Elżbieta, Święte miasta [w:] Znak 610/2006, s. 11–18.
W cyklu 2021/22L:
Zgodna z opisem w sekcji ogólnej |
W cyklu 2022/23L:
Zgodna z opisem w sekcji ogólnej |
W cyklu 2023/24L:
Zgodna z opisem w sekcji ogólnej |
Uwagi
W cyklu 2021/22L:
Zasady odbywania zajęć w trybie online: |
W cyklu 2022/23L:
Zasady odbywania zajęć w trybie online: |
W cyklu 2023/24L:
Zasady odbywania zajęć w trybie online: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: