Podstawy pedagogiki 2500-s1NA2Z-PPED-C
Pełny opis przedmiotu w postaci poszczególnych tematów zajęć i bloków problemowych:
1. Kształcenie nauczycieli - perspektywa krytyczna - projektowanie rozwiązań praktycznych
2. Alternatywy i innowacje edukacyjne - wybrane egzemplifikacje
3. Mity edukacyjne - dekonstrukcja
4. Zasady rekonstrukcji edukacji - ujęcie Johna Holta (praca zespołowa nad autorską listą zasad zasadniczej przebudowy edukacji)
5. Praca w szkole jako złudzenie - krytyczna analiza „Socjopatologii edukacji” Z. Kwiecińskiego
6. Socjalizacja i desocjalizacja
7. Mity pedagogiczne - próba dekonspiracji
8. Metoda projektu - od planu do realizacji
Projekt edukacyjny jest złożonym zadaniem, które wymaga podejmowania różnorakich i – co najważniejsze – samodzielnych działań.
Studenci biorą na siebie pełną odpowiedzialność za swoje działania, wykładowca pełni jedynie funkcję przewodnika i mentora.
Proces realizacji projektu zawiera następujące etapy:
identyfikację celów, badanie i zgłębianie tematu, analizę danych, tworzenie prezentacji i finalnie wspomnianego produktu.
Celem pracy z wykorzystaniem metody projektu jest umożliwienie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy na wykładach, co sprzyja jej lepszemu zrozumieniu i utrwaleniu. Metoda projektu rozwija umiejętności praktyczne, takie jak rozwiązywanie problemów, twórcze myślenie czy współpraca w zespole.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- pomiaru w terenie
- projektu
- klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
Obecność na wszystkich zajęciach
Aktywność na zajęciach podczas problemowego omawiania literatury
Zaplanowanie i realizacja projektu edukacyjnego plus omówienie przebiegu działań, celów założonych i zrealizowanych oraz rzeczywistych efektów i wpływu na otoczenie.
Pozytywną ocenę otrzymują osoby, które spełniają trzy wymienione wyżej kryteria. Projekt oceniany jest na podstawie oceny wykładowcy, autooceny i oceny koleżeńskiej.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Kwieciński Z., Pedagogie postu. Preteksty, konteksty, podteksty, Kraków 2012.
a) 30 grzechów głównych w kształceniu nauczycieli, s. 145.
b) Zmienić kształcenie nauczycieli, s. 155.
c) I cóż po pedagogu w zbójeckich czasach, s. 99.
d) Praca w szkole jako złudzenie, s. 229.
2. Śliwerski B., Czy(m) jest pedagogika alternatywna, [w:] Kwieciński Z. (red.) Alternatywy myślenia o/dla edukacji, Warszawa 2000.
3. Nalaskowski A., Dzikość i zdziczenie jako kontekst edukacji, Kraków 2006. oraz Edukacja. Korzenie-źdódła-narracje, Kraków 2017 (socjalizacja, desocjalizacja, zabawa)
4. Meighan R., Zasady rekonstrukcji edukacji w ujęciu Johna Holta, [w:] Kwieciński Z. (red.) Alternatywy myślenia o/dla edukacji, Warszawa 2000.
5. Śliwerski B., Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia, klasyfikacje, badania, Kraków 2009, s. 283.
6. Kotarba-Kańczugowska, Praca metodą projektu, ORE (tekt dostępny on-line)
7. Inna literatura dotycząca metody projektów edukacyjnych - samodzielny wybór każdego zespołu projektowego i krytyczna analiza z wykładowcą.
Literatura uzupełniająca:
Sośnicki K., Istota i cele wychowania, dowolne wydanie.
Ingarden R., Książeczka o człowieku, Wyd. Literackie, Kraków 2003.
Uwagi
W cyklu 2024/25Z:
- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: