Językowe dylematy
2500-OG-BK-JD
Zajęcia mają charakter warsztatowy. Poszczególne spotkania poświęcone są krytycznej analizie autentycznych tekstów reprezentujących różne style i gatunki tekstów humanistycznych. Główny nacisk jest kładziony na semantyczne zagadnienia pracy redaktora. Studenci zapoznają się z praktycznym wykorzystaniem zasad dobrego stylu, zasad gramatycznych i poprawnościowych w relacji do wykonywanej czynności redakcyjnej. Akcent położony jest na przekazywanie wiedzy praktycznej, która umożliwia odróżnianie błędnych konstrukcji zdaniowych i poprawianie błędów, bez wnikania w tkankę merytoryczną zagadnień (często specjalistycznych w naukowym języku danej dyscypliny).
Całkowity nakład pracy studenta
Student/ka uzyskuje 2 punkty ECTS, którym odpowiada około 40 godzin pracy, z tego:
1,5 pkt ECTS za udział w zajęciach (30 godzin) oraz konsultacje z osobą prowadzącą,
0,5 pkt ECTS za pracę własną (10 godzin): przygotowywanie się do zajęć, wykonywanie prac domowych.
Efekty uczenia się - wiedza
K_W01, K_W10, K_W11, KW_12
Po ukończeniu zajęć student/ka:
a) zna na poziomie rozszerzonym terminologię używaną w zakresie filologii polskiej (literaturoznawczą i językoznawczą) i dyscyplinach pokrewnych i poprawnie ją stosuje
b) zna cechy tekstów mówionych i pisanych oraz mechanizmy działań tekstotwórczych; zna procedury analiz tekstologicznych oraz zasady tworzenia tekstów o różnych funkcjach
c) ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej; zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
d) ma uporządkowaną wiedzę w zakresie tematyki związanej ze specjalizacją, którą wybrał/-a
e) zna na poziomie rozszerzonym jej terminologię i metody w niej wykorzystywane, rozumie jakie jest miejsce danej dyscypliny wśród innych dziedzin działalności ludzkiej, zna relacje jakie zachodzą między tą dyscypliną a filologią polską
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U06, K_U09, K_U13, K_U14, K_U15
Po ukończeniu zajęć student/ka:
a) stosuje metody i procedury badawcze do uzasadniania hipotez i wyjaśniania twierdzeń językoznawczych, a w szczególności odróżnia jednostki od ich połączeń, dzieli wypowiedzenia na jednostki tematyczno-rematyczne, odróżnia wypowiedzenia poprawne od dewiacyjnych
b) wskazuje elementy ramy tekstu oraz charakteryzuje mechanizmy służące jego spójności; analizuje teksty o różnym charakterze; opisuje akty mowy oraz identyfikuje funkcje przez nie realizowane
c) potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności edytorskiej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych
d) potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT)
e) posiada umiejętności analityczno-badawcze dotyczące tematyki związanej z wybraną specjalizacją, potrafi stosować w praktyce wiedzę i narzędzia, które poznał w procesie edukacyjnym
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K02, K_K04, K_K05, K_K06, K_K09
Po ukończeniu zajęć student/ka:
a) ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
b) odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań edytorskich
c) odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania w sposób sumienny i rzetelny, samodzielnie planuje i organizuje swój warsztat pracy
d) wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie prac redaktorskich
e) jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące:
b) pokaz
Metody dydaktyczne podające:
f) opis
g) opowiadanie
h) pogadanka
i) wykład konwersatoryjny
j) wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące:
g) ćwiczeniowa
h) doświadczeń
i) laboratoryjna
j) panelowa
k) referatu
l) studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online:
e) metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
f) metody rozwijające refleksyjne myślenie
g) metody służące prezentacji treści
h) metody wymiany i dyskusji
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
- opis
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- doświadczeń
- ćwiczeniowa
- laboratoryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody służące prezentacji treści
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody wymiany i dyskusji
Wymagania wstępne
Brak.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
a) bieżące przygotowanie do zajęć: K_W01, K_W10, K_W11, KW_12, K_U06, K_U09, K_U13, K_U14, K_U15
b) wykonywanie ćwiczeń praktycznych: K_U06, K_U09, K_U13, K_U14, K_U15
c) samodzielna praca z tekstem: K_U06, K_U09, K_U13, K_U14, K_U15, K_K02, K_K04, K_K05, K_K06, K_K09
Praktyki zawodowe
Literatura
Formy i normy, czyli praktyczna polszczyzna w praktyce, red. Katarzyna Kłosińska, Warszawa 2004.
Jadacka Hanna, Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2008.
Poprawnie po polsku, red. A Kubiak-Sokół, Warszawa 2007.
Karpowicz Tomasz, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2009.
Mackiewicz Łukasz, 497 błędów, Elbląg 2018.
Markowski Andrzej, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2008.
Wolański Adam, Edycja tekstów, Warszawa 2008.
Uwagi
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: