Plastyczność zachowań zwierząt 2404-P-MF-PZZ
Zajęcia przeznaczone są głównie dla studentów ze specjalizacji Stosowana Psychologia Zwierząt - jako obudowanie / rozszerzenie bloku zajęć obowiązkowych. Mogą w nich uczestniczyć również osoby z innych specjalizacji. Mają dawać studentom szerszy obraz - zwierząt żyjących wolno na obszarach zajętych przez człowieka. Z jednej strony bytowanie w pobliżu ludzi staje się dla zwierząt koniecznością, wobec ograniczania powierzchni nie przekształconej działalnością człowieka, z drugiej może powodować liczne konflikty gdy interes ludzi kłóci się z interesem zwierząt, a wreszcie być szansą na znalezienie nowych nisz ekologicznych. Warto umieć dostrzegać, jakie wyzwania dla zwierząt wiążą się z poszczególnymi, najbardziej typowymi rodzajami przekształceń, jak zwierzęta sobie z tym radzą, co sprawia, że jedne są w tym bardzo skuteczne a inne nie.
Zagadnienia:
1. Zajęcia organizacyjne
2. Jakim przekształceniom ulega środowisko? – kierunki zachodzących zmian i ich konsekwencje dla zwierząt.
3. W pobliżu człowieka może być wygodnie, a nawet bezpiecznie – czyli dlaczego niektóre gatunki stały się synantropijne.
4. Wolność, czy beztroskie życie w dostatku? – przodkowie zadecydowali. Zwierzęta udomowione.
5. Jestem z miasta – to widać! Zachowania zwierząt żyjących w dużych aglomeracjach.
6. Skoro mnie karmisz, to się nie złość, ze przychodzę! Problem tzw. gatunków konfliktowych, których wyuczone zachowania przysparzają szkód materialnych.
7. Kto się nie przystosował – musi zginąć. O gatunkach, dla których szeroko pojęte zmiany środowiskowe stały się przyczyna wymierania.
8. Z powrotem na wolności – czy nic się nie zmieniło? Problemy związane z reintrodukcją zwierząt i ich przystosowywaniem się do życia w warunkach naturalnych.
9. To nie mój dom – nie szkodzi, poradzę sobie! Gatunki obce wprowadzone do środowiska, ich zachowania i wpływ na zachowania gatunków rodzimych.
10. Przystosować się do życia w niewoli – o zwierzętach przebywających w ogrodach zoologicznych.
Ewentualne dodatkowe tematy:
11. Żyć da się niemal wszędzie – o gatunkach, które nauczyły się wykorzystywać nietypowe nisze ekologiczne w skrajnie przekształconym środowisku.
12. Uwaga – to trujące! Środki toksyczne w środowisku, ich wpływ na zwierzęta i możliwości adaptacyjne.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
Metody dydaktyczne w kształceniu online
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie testowe + możliwość krótkiej prezentacji (dla chętnych; przygotowanie prezentacji może podnieść ocenę)
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Dudek, K., Jerzak, L., Tryjanowski, P. (2016). Zwierzęta konfliktowe w miastach. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gorzowie Wielkopolskim.
Lowry, H., Lill, A., Wong, B.B.M. (2013). Behavioural responses of wildlife to urban environments. Biological Reviews 88: 537-549.
Sih, A. (2013).
Wong, B.B.M., Candolon, U. (2015). Behavioral responses to changing environments. Behavioral Ecology 26(3): 665–673. doi:10.1093/beheco/aru183
Literatura dodatkowa:
Bezel’, V.S., Pozolotina, V.N., Bel’skii, E.A., Zhuikova T.V. (2001). Variation in Population Parameters: Adaptation to Toxic Environmental Factors. Russian Journal of Ecology, Vol. 32, No. 6, 2001, pp. 413–419.
Indykiewicz, P., Barczak, T., Kaczorowski, G. (2001). Bioróżnorodność i ekologia populacji zwierzęcych w środowiskach zurbanizowanych. Bydgoszcz: Nice
McLean, I.G., Lundie-Jenkins, G., Jarman, P.J. (1996). Teaching an endangered mammal to recognise predators. Biological Conservation 75: 51-62.
Miranda, A.C. (2017). Mechanisms of Behavioural Change in Urban Animals: The Role of Microevolution and Phenotypic Plasticity. [in] Murgui, E., Hedblom, E. [red]. Ecology and Conservation of Birds in Urban Environments. Springer: pp113-132
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: