Neurorehabilitacja
2404-P-MF-NEURO
Założenia i cele rehabilitacji neuropsychologicznej. mechanizmy neuroplastyczności. Etyczne problemy rehabilitacji neuropsychologicznej. Pacjent w rodzinie. Czynniki wpływające na proces terapii. Wpływ psychiki pacjenta na powodzenie terapii. Rehabilitacja zaburzeń praksji i percepcji. Rehabilitacja osób z zaburzeniami uwagi i funkcji wykonawczych. Rehabilitacja osób z afazją. Rehabilitacja osób z zaburzeniami pamięci. Zespoły otępienne. Rehabilitacja neuropsychologiczna wspomagana komputerowo. Terapia zaburzeń emocjonalnych i motywacyjnych. Terapia funkcji poznawczych u dzieci.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godz.30):
- udział w wykładach – 30 godz.
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (godz.60):
np. czytanie literatury do zajęć i przygotowanie do zajęć- 60 godz.
Łącznie: 90 godz. (3 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty kierunkowe:
K_W01
ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorię i metodologię z zakresu psychologii
K_W02
ma poszerzoną wiedzę o relacjach między psychologią a naukami: humanistycznymi, społecznymi, przyrodniczymi i technicznymi
K_W06
ma szczegółową znajomość budowy i funkcji układu nerwowego człowieka oraz zna metody badania jego funkcji; ma podstawową znajomość budowy i funkcji układu nerwowego wybranych zwierząt
K_W07
ma poszerzoną wiedzę o relacjach zachodzących między funkcjonowaniem ośrodkowego układu nerwowego a czynnościami ruchowymi, funkcjonowaniem poznawczym i emocjonalnym człowieka
Efekty przedmiotowe:
-zna szczegółową terminologię z zakresu rehabilitacji neuropsychologicznej w języku polskim i angielskim
-ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z zakresu neurorehabilitacji
-posiada szczegółową znajomość budowy i funkcji mózgu człowieka w zakresie neurologii i neurobiologii
-zna objawy i przyczyny wybranych zaburzeń i zmian chorobowych mózgu i metody ich terapii
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty kierunkowe:
K_U01
potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii do opisu i analizowania procesów i zjawisk psychicznych i społecznych; posługując się prawidłową terminologią potrafi zidentyfikować uwarunkowania ludzkich zachowań, opisać przebieg zjawisk społecznych oraz funkcjonowanie grup społecznych
K_U05
umie krytycznie analizować popularne publikacje z zakresu psychologii, a także oddzielać poglądy oparte na wiedzy potocznej od danych naukowych
Efekty przedmiotowe:
-wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z dziedziny neurorehabilitacji ze źródeł pisanych i elektronicznych
-poprawnie stosuje poznaną terminologię z dziedziny rehabilitacji neuropsychologicznej
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Efekty kierunkowe:
K_K03
posiadając kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne stosuje je w sposób szanujący godność i podmiotowość osoby; informacje przekazuje w sposób zrozumiały i dostosowany do potrzeb i poziomu rozwojowego odbiorcy
K_K05
rozumie konieczność poszerzania wiedzy z innych dyscyplin, aby lepiej zrozumieć funkcjonowanie bio-psycho-społeczne człowieka; jest świadomy znaczenia sfery psychicznej dla jakości ogólnego funkcjonowania człowieka
Efekty przedmiotowe:
-rozumie istotność prowadzenia terapii neuropsychologicznej oraz potrafi ją umiejscowić na gruncie interakcji społecznych
Metody dydaktyczne
wykład konwencjonalny, pokaz
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- seminaryjna
Wymagania wstępne
Brak
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kolokwium zawierające 10 pytań otwartych (max. 2 punkty za każde pytanie = 20 punktów)
Kryteria oceniania:
ndst - <12 pkt (< 60%)
dst- 12 pkt (60%)
dst plus- 14 pkt (70%)
db- 16 pkt (80%)
db plus- 18 pkt (90%)
bdb- 19 pkt (95%)
Praktyki zawodowe
Literatura
Pąchalska M. (2011). Afazjologia. Warszawa: PWN.
Prigatano GP. (2009). Rehabilitacja neuropsychologiczna. Warszawa: PWN
Pąchalska M (2014). Rehabilitacja neuropsychologiczna. Lublin: UMCS.
Borowicz AM., Forycka M., Wieczorowska-Tobis K. (2015). Rehabilitacja osób z zaburzeniami funkcji poznawczych. 300 ćwiczeń. PZWL
Grass Ł. (2019). Szlag mnie trafił. Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Kossut M (2020) Neuroplastyczność. Oficyna Wydawnicza Medyk
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: