Koncepcja pracy wychowawczej z klasą 2403-PE-325a-SZs1
Zajęcia uwzględnią następującą tematykę:
1.Czym jest wychowanie? Kim jest wychowawca /wychowawczyni? Jaka jest ich rola? Wprowadzenie do zajęć. Przegląd umiejętności.
2. Konkretyzacja własnej teorii wychowania: ustalenie priorytetów wychowawczych.
3. Budowanie autorytetu. Świadomość swoich mocnych stron
i swoich obszarów do rozwoju. Etyka zawodowa nauczyciela/pedagoga.
4. Gra diagnostyczno-symulacyjna: "Podróżny doradca".
5. Rozumienie zachowań uczniowskich. Rozpoznawanie cech klasy. Obserwowanie klasy. Pozycja ucznia w klasie.
6. Budowanie spójności działań wychowawczych. Wspólna praca z trudną klasą.
7. Przygotowanie cyklu zajęć wychowawczych wraz ze scenariuszem zajęć.
8. Prezentacja koncepcji pracy wychowawczej z klasą.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- giełda pomysłów
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- gry i symulacje
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność na zajęciach, test zaliczeniowy
Literatura
Bąbel, P., Wiśniak, M.(2014). 12 zasad skutecznej edukacji. Gdańsk. Wydawnictwo GWP.
Kołakowski, A., Pisula, A. (2016). Sposób na trudne dziecko. Gdańsk. Wydawnictwo GWP
Dudzikowa M., Czerepaniak-Walczak M. (2007), Wychowanie. Pojęcia, procesy, Konteksty, Gdańsk
Zuborzycka-Maciąg T., Wosik-Kawala D. (2010), Wychowanie w szkole. Wskazówki dla nauczycieli, Lublin.
Chmczyńska- Miliszkiewicz M., Pankowska D. (1995), Polubić szkołę. Ćwiczenia grupowe do pracy wychowawczej, WSiP, Warszawa.
Dudzikowa M., Pomyśl siebie... Mini eseje dla wychowawcy klasy, (2007) GWP, Gdańsk.
Badziukiewicz B., Sałasiński M., Vademecum wychowawcy (2005). Żak, Warszawa 2005.
Witkowski L. (2011), Historie autorytetu wobec kultury i edukacji, Impuls, Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: