Współczesne problemy edukacji dorosłych 2403-PE-322-s1
W trakcie zajęć omówione zostaną współczesne problemy społeczne, które bezpośrednio wpływają na edukację dorosłych. Obserwowane zjawiska takie jak m.in. starzenie się społeczeństwa, postępująca informatyzacja, wielokulturowość społeczeństw, analfabetyzm funkcjonalny dorosłych, niosą za sobą konieczność wprowadzenia określonych działań edukacyjnych. Istotne jest zatem dostrzeżenie problemów powstających na polu edukacji dorosłych oraz przełożenie tej wiedzy na konkretne działania edukacyjne. W tym celu zajęcia będą miały charakter dyskusji na wybrane tematy, opatrzone teoretycznym wprowadzeniem, na podstawie którego konstruowane będą rekomendacje dla praktyki w obszarze edukacji dorosłych.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
1) ocena z prezentacji:
- opracowanie w grupie 3 osobowej jednego z podanych zagadnień (szczegóły zostaną przedstawione na zajęciach),
- przygotowanie pytań do dyskusji oraz rekomendacji dla praktyki edukacyjnej,
- sposób prezentacji przygotowanego materiału
2) aktywność na zajęciach
3) frekwencja (dopuszczalna jest jedna nieobecność)
Literatura
Skibińska E., Solarczyk-Szwec H., Stopińska-Pająk A. (red.), Teoria i praktyka edukacji dorosłych w procesie zmian, wyd. ATA, Warszawa-Bydgoszcz 2014.
Solarczyk-Ambrozik E. Barańska M. (red.), Uczenie się przez całe życie. Rozwój – kariera – praca, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2018.
Solarczyk-Ambrozik E. (red.), Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej,Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2013.
Knowles M.,Holton E. F., Swanson R., Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2009.
Kławsiuć-Zduńczyk A., Poradnictwo całożyciowe jako nowe wyzwanie dla edukacji, Przegląd Pedagogiczny 2014, nr 2 (https://przegladpedagogiczny.ukw.edu.pl/archive/article/244/poradnictwo-calozyciowe-jako-nowe-wyzwanie-dla-edukacji/)
Szarota Z., Starzenie się i starość w wymiarze instytucjonalnego wsparcia na przykładzie Krakowa, Kraków 2010.
Steuden S., Oblicza starości we współczesnym świecie. T. 2, Perspektywa społeczno-kulturowa, Lublin 2015.
Kławsiuć-Zduńczyk A. Powroty. Doświadczenia edukacyjno-zawodowe polskich reemigrantów, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2014.
Kławsiuć-Zduńczyk A. Zadania doradcy zawodowego w pracy z osobami planującymi emigrację zarobkową oraz reemigrantami, w: Dyskursy Młodych Andragogów 2018 (http://www.dma.wpps.uz.zgora.pl/index.php?journal=DMA&page=article&op=view&path[]=55)
Kozielska J., Poakcesyjne migracje zarobkowe. Kontekst teoretyczno-empiryczny. Wsparcie społeczne, wyd. UAM, Poznań 2014.
Gierszewski D., Edukacja obywatelska w przestrzeni lokalnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2017.
Przybylska E., Analfabetyzm funkcjonalny dorosłych jako problem społeczny, egzystencjalny i pedagogiczny, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2015.
Szlosek F. Tożsamość pedagogiki pracy w kontekście przemian systemowych, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji, Warszawa 2015.
Szymański M. J. Edukacyjne problemy współczesności, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2014.
Bielinis L., Uczenie się w przestrzeniach cyfrowych uniwersytetu, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2023.
Czasopisma naukowe:
Edukacja Dorosłych http://www.ata.edu.pl/edukacja-doroslych.html
Rocznik Andragogiczny https://apcz.umk.pl/RA
Studia Poradoznawcze https://studiaporadoznawcze.pl/ojs/index.php/sp
Dyskursy Młodych Andragogów http://www.dma.wpps.uz.zgora.pl/index.php?journal=DMA
Edukacja Ustawiczna Dorosłych https://edukacjaustawicznadoroslych.eu/index.php/pl/
EPALE - Elektroniczna platforma na rzecz uczenia się dorosłych w Europie https://epale.ec.europa.eu/pl
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: