Pedagogika specjalna
2403-PE-312-s1
Poszczególne zajęcia poświęcone będą analizie kwestii funkcjonowania biologicznego, psychologicznego, społecznego i duchowego osób z poszczególnymi rodzajami niepełnosprawności oraz istocie poznania specyfiki niepełnosprawności i jej rozumienia w kontekście osoby niepełnosprawnej jak i jej społecznej percepcji. W trakcie zajęć przekazane zostaną treści związane z rolą pedagoga-terapeuty w procesie wychowania, opieki, kształcenia i terapii osób niepełnosprawnych.
Całkowity nakład pracy studenta
125godzin = 30g. udział własny + 95g. praca z literaturą i przygotowanie się do egzaminu
Wiedza:
1) podstawy wiedzy o niepełnosprawności i funkcjonowaniu osób niepełnosprawnych.
2) sposoby prawidłowego podejścia i oddziaływania.
3) posiada empatyczne podejście do problemu niepełnosprawności i funkcjonowania osób niepełnosprawnych.
4) ma przygotowanie podjęcia współpracy z osobą niepełnosprawn
Efekty uczenia się - wiedza
K_W01 - zna terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych
K_W02 - ma wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
K_W03 - ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw
K_W04 - zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej
K_W05 - ma wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym
K_W06 - ma wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach
K_W07 - ma wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach
K_W09 - zna teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów
K_W10 - ma uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących
K_W11 - zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy pedagogiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania
K_W13 - ma uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę
K_W14 - ma wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych
K_W15 - ma wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej
K_W16 - ma wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej
K_W19 - ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U01 - potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej
K_U02 - potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
K_U03 - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej
K_U04 - potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT)
K_U06 -potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin
K_U07 -ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów
K_U08 - posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów
K_U12 - potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych
K_U13 -potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K01 -ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
K_K02 - docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych
K_K03 -ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki
K_K04 - ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej
K_K05 - dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane
z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki
K_K06 - jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych
K_K07 -jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie
K_K08- odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- giełda pomysłów
- biograficzna
Wymagania wstępne
wiedza z zakresu pedagogiki, psychologii i biologicznych podstaw rozwoju
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
systematyczny i aktywny udział w zajęciach, praca pisemna na zadany temat z oceną punktową oceniającą zakres pojęciowy adekwatność wywodu do tematu oraz zastosowanie wiedzy wyniesionej z zajęć
ocena:
11 punktów - bdb
10 punktów - dobry plus
9 punktów - dobry
8 punktów - dostateczny plus
7 punktów - dostateczny
6 punktów i mniej - niedostateczny
Literatura
Wskazane fragmenty poniższych pozycji:
Bąbka J. (2004): Człowiek niepełnosprawny w różnych fazach życia, Warszawa
Binnebesel J. Bohdan Z., Krakowiak P. (2012): Przewlekle chore dziecko w domu Poradnik dla rodziny i opiekunów, Gdańsk
Binnebesel J. Janowicz A. Krakowiak P. Paczkowska A. (2010): Pozamedyczne aspekty opieki paliatywno-hospicyjnej, Gdańsk
Błeszyński J. (2013): Niepełnosprawność intelektualna: mowa, język, komunikacja: czy iloraz inteligencji wyjaśnia wszystko?, Gdańsk
Błeszyński J., (2006), Pedagogika specjalna, [w:] red. n. B. Śliwerski Pedagogika. Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej, Gdańsk.
Błeszyński J., Baczała D., Binnebesel J.(2009): Historyczne dyskursy nad pedagogiką specjalną w ujęciu pedagogicznym, Łódź
Borowska-Beszta B. (2013): Etnografia stylu życia Kultura dorosłych torunian z zaburzeniami rozwoju
Chrzanowska I., (2009), Zaniedbane obszary edukacji – pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalną. Wybrane zagadnienia, Impuls, Kraków.
Dykcie W.( 2001 i inne); Pedagogika Specjalna, Poznań
Dykcik W., (2005), Pedagogika specjalna wobec aktualnych sytuacji i problemów osób niepełnosprawnych, Poznań.
Gałkowski T. (1979) Dzieci specjalnej troski, Warszawa
Janiszewska – Nieścioruk Z., (2003), Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną, t. 1 i 2. Impuls, Kraków.
Krauze A., (2004), Człowiek niepełnosprawny wobec przeobrażeń społecznych. Kraków.
Krauze A., (2010), Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Kraków.
Kuczyńska –Kwapisz J.(1996) Rehabilitacja osób niewidomych i słabo widzących, Warszawa
Nowicka A. Bąbka J.(2010), Człowiek i jego rodzina wobec utraty zdrowia i sprawności, Lubin
Pilecka B. (2004): Kryzys psychologiczny: wybrane zagadnienia, Kraków
Sadowska S. (2005): Ku edukacji zorientowanej na zmianę społecznego obrazu niepełnosprawnych, Toruń
Sekułowicz M., (2006), Wybrane problemy pedagogiki specjalnej. Teoria, diagnoza, terapia, Wrocław.
Sękowska Z. (2001i inne) Wprowadzenie do Pedagogiki Specjalnej, Warszawa
Smith D. D., (2008), Pedagogika specjalna. T. 1 i 2., Warszawa.
Sowa J., Wojciechowski F. (2001) Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym, Rzeszów
Speck O., (2005), Niepełnosprawni w społeczeństwie. Podstawy ortopedagogiki.Gdańsk.
Vašek Ś. Stankowski A., (2006), Zarys pedagogiki specjalnej, Katowice.
Wojciechowski F., (2008), Niepełnosprawność. Rodzina. Dorastanie, Warszawa.
Wyczesany J., (2006), Pedagogik niepełnosprawnych intelektualnie. Kraków.
Wyczesany J., Gajdzica Z., (2006), Uwarunkowania edukacji i rehabilitacji uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Kraków.
Zaorska M. (2002): Głuchoniewidomi w Polsce: specjalna pomoc, edukacja i rehabilitacja, Olsztyn
Zawiślak A. (2009) Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej, Kraków
Zeidler Z., (2007), Niepełnosprawność. Wybrane problemy psychologiczne i ortopedagogiczne. Gdańsk.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: