Sekty i subkultury 2403-PE-212-Rs1
Student zdobędzie wiedzę, która pozwoli mu rozpoznać subkultury pozytywnie wpływają na młodzież, a także takie które mogą mieć negatywny wpływ na ich funkcjonowanie. Pozna m.in. główne cechy, założenia ideologiczne, wartości, normy i styl życia: subkultur młodzieżowych religijno-terapeutycznych, ekologiczno-pacyfistycznych, buntu społeczno-obyczajowego, ucieczki i izolacji oraz subkultur kreatywnych.
Student zapozna się także z różnymi rodzajami nowych ruchów religijnych oraz sekt i ich filozofią. Dowie się, że istnieją sekty, które stosują manipulację i destrukcyjnie wpływają na młodzież.
Młodzieżowe grupy to różne rodzaje nowych wspólnot, nie zawsze zgodne z istniejącą kulturą społeczną. Student pozna zarówno wspólnoty pozytywne, kreatywne, terapeutyczne, jak również dysfunkcyjne, przestępcze.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody sprawdzenia efektów kształcenia
- aktywność słuchacza – K1, K2, K3.
- praca własna – W1, W2, W3, W4, W5, U1, U2, U3.
- umiejętność wykorzystania wiedzy – W1, W2, W3, W4, W5, U1, U2, U3.
- przygotowanie do zajęć na podstawie przeczytanego materiału – W1, W2, W3, W4, W5, U1, U2, U3.
- prezentacje multimedialne na podstawie wybranego tematu – W1, W2, W3, W4, W5, U1, U2, U3.
Kryteria oceniania
Słuchacz otrzymuje oceną pozytywną z przedmiotu gdy:
1. aktywnie uczestniczył w 80% zajęć,
2. przygotował prezentację na pozytywną ocenę na temat wybranych dwóch subkultur młodzieżowych lub na temat wybranych dwóch nowych ruchów religijnych bądź sekt.
ocena bardzo dobra (5): słuchacz w stopniu bardzo dobrym opanował materiał obowiązujący na zajęciach,
ocena dobra (4): słuchacz w stopniu dobrym opanował materiał obowiązujący na zajęciach,
ocena dostateczna (3): słuchacz w stopniu podstawowym opanował materiał obowiązujący na zajęciach,
ocena niedostateczna (2): słuchacz nie opanował materiału obowiązującego na zajęciach.
Ocena szczegółowa:
dostateczny - 60%,
dostateczny plus - 75%
dobry - 80%
dobry plus - 90%
bardzo dobry - 95%.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Hassan S., Jak uwolnić się od manipulacji psychicznej w sekcie, Łódź 2001.
Apgrall J.-M., Sekty. Manipulacja psychologiczna, Gdańsk 2005, GWP.
Prokop J., Sekty- uwaga rodzice, Warszawa 1994, SPAR.
Gallas L., System pomocy dla osób uzależnionych od grup destruktywnych (sekt), w: Psychospołeczne uwarunkowania defaworyzacji dzieci i młodzieży / red. nauk. Krzysztof Hirszel, Renata Szczepanik, Andrzej Zbonikowski, Daria Modrzejewska, Warszawa 2010, s. 183-191.
Black R., Tajne kulty zła, Warszawa 2010, Bellona.
Mikrut G., Wiktor K., Sekty za zamkniętymi drzwiami, Kraków 2004, Wydawnictwo Literackie.
Abgral J., Sekty, Manipulacja psychologiczna, terapia ofiar, charyzma guru, techniki uzalezniania, GWP, Gdańsk 2005.
Cukras-Stelągowska J., Tęsknota za tożsamością : językowe kreacje świata subkultury hip-hopowej, w: Tęsknota, społeczno-kulturowe mechanizmy kreowania emocji, red. Bożeny Płonki-Syroki i Janiny Radziszewskiej, Wrocław 2010.
Filipiak M., Od subkultury do kultury alternatywnej, Lublin 1999.
Filipiak M., Subkultury młodzieżowe: wczoraj i dziś, Tyczyn 2001.
Jędrzejewski M., Młodzież a subkultury : problematyka edukacyjna, Warszawa 1999.
Kosińska E., Gajewski M., Sekty – religijny supermarket. Krótki poradnik psychologiczny, Wyd. Rubikon, Kraków 2000.
Kustra Cz., Duchowe potrzeby w procesie opieki, w: Opieka i wsparcie jako zadanie całożyciowe, studia z pedagogiki opiekuńczej / red. nauk. Czesław Kustra, Małgorzata Fopka-Kowalczyk, Agnieszka Bandura, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2017. s. 117-129.
Kustra Cz., Samotność młodego człowieka: kryzys czy wyzwanie do rozwoju?, w: Różne oblicza samotności, konteksty pedagogiczne / red. nauk. Katarzyna Wasilewska-Ostrowska, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2019, 19-31.
Kustra Cz., Zaspokajanie potrzeb duchowych osób zagubionych, w: Wychowanie na co Dzień, Rocznik: 2017, nr 1-2 (262-263), s. 28-34.
Muggelton D., Wewnątrz subkultury, Kraków 2004.
Prejs B., Subkultury młodzieżowe: bunt nie przemija, Katowice 2005.
Piotrowski P., Subkultury młodzieżowe: aspekty psychospołeczne, Warszawa 2005.
Pęczak M., Mały słownik subkultur młodzieżowych, Warszawa 1992.
Szostak M., Sekty destrukcyjne. Studium metodologiczno-kryminalistyczne, Zakamycze 2001.
Uwagi
W cyklu 2021/22L:
W roku akademickim 2020/2021 zajęcia odbywają się zdalnie za pomocą Office 365 TEAMS. Wszystkie spotkania w formie synchronicznie, z wyjątkiem terminów: 3.03, 28.04, 9.06. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: