Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej 2403-PE-209-OWs1
Studenci/Studentki – na podstawie samodzielnego opracowania literatury metodycznej
- opracowują strukturę organizacyjną zespołu wychowanków i wychowawców w różnych formach opieki, praca z wybranymi dokumentami w środowisku opieki, analiza określonych dokumentów w pracy opiekuńczo-wychowawczej, rodzaje planów w pracy opiekuńczo-wychowawczej, wybrane metody pracy w opiece, gry i zabawy (kierunki pracy z grupą, metody, formy, zasady, środki, sposoby komunikacji, wykorzystanie technik innowacyjnych),
– prezentują zaprojektowane przez siebie zajęcia jako przykładowe do zrealizowania w danym cyklu tematycznym adresowane do różnych grup wiekowych, np. dzieci z świetlicy szkolnej, środowiskowej, młodzieży licealnej, młodzieży z ośrodków szkolno-wychowawczych itp. Studenci/Studentki pracują w podgrupach 3 - osobowych.
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody wymiany i dyskusji
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaprojektowanie, przygotowanie i przeprowadzenie przez małe zespoły próbek zajęć adresowanych do wybranych odbiorców. Ta forma aktywności studenta/studentki weryfikuje jego wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne.
Kolokwium, obecność i aktywność na zajęciach
Kryteria omawiania i oceny są wspólnie uzgadniane i proponowane na początku całego cyklu zajęć.
Ocena bardzo dobra – student stosuje ze zrozumieniem terminologię przedmiotu, wskazuje i opisuje wiedzę dotyczącą różnych metod pracy opiekuńczo-wychowawczej, trafnie do specyfiki danej metody projektuje, przygotowuje i przeprowadza próbki działań (w ramach tzw. laboratorium praktyki), potrafi krytycznie je omówić w odniesieniu do założeń teoretycznych.
Ocena dobra - opisuje ze zrozumieniem treści przedmiotu, nie zawsze przywołując terminologię, projektuje, przygotowuje i przeprowadza proste zajęcia z zakresu wybranych metod, form i technik pracy opiekuńczo-wychowawczej, potrafi je opisać w odniesieniu do założeń teoretycznych bez dokonywania pogłębionej ich krytyki.
Ocena dostateczna – opisuje treści przedmiotu językiem potocznym, projektuje, przygotowuje i przeprowadza proste zajęcia z wybranych technik pracy opiekuńczo-wychowawczej w odniesieniu do pracy z grupą, lecz nie wymagające od niego zbyt dużej aktywności własnej, nie podejmuje refleksji nad kolejnymi etapami własnego działania.
Ocena niedostateczna – nie spełnia powyższych kryteriów.
Zajęcia należy zaliczyć do 14.06.2024 r.
Literatura
Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Zakład Wydawniczy SFS, Kielce, 2000.
Całusińska M., Malinowski W., Trening umiejętności wychowawczych, Wyd. GWP, Sopot 2012.
Dąbrowska-Jabłońska I., Terapia dzieci i młodzieży Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Impuls, Kraków 2018.
Dziedzic A. (1999), Drama a wychowanie, Warszawa.
Fleming J., J. Feitz. (2001), Zabawy na uspokojenie, Jedność, Kielce.
Fleming J., J. Feitz, (2001), Zabawy na współpracę, Jedność, Kielce.
Gajewska G., Szczęsna A., Soliński A. (2002), Warsztat pracy pedagoga. Zbiór scenariuszy i konspektów, Stowarzyszenie Edukacyjne Pedagogów Praktyków „Cogito”, Zielona Góra, zeszyt IV.
Jachimska M. (1994), Grupa bawi się i pracuje, Wrocław.
Johnson D. W. (1992), Podaj dłoń, Warszawa.
Kantowicz E. (2000), Teoretyczny kontekst projektu socjalnego i próby jego zastosowania, [w:] Praca Socjalna, nr 4.
Kromolicka B. (2003), Wybrane bariery działania społecznego w pracy socjalnej na progu XXI wieku, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń.
Kwak A. (red.) (2006), Z opieki zastępczej w dorosłe życie. Założenia a rzeczywistość, Warszawa.
B. Maciorek., Program wychowawczy świetlic. Liście wielkiego drzewa życia, Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, Rzeszów 2007.
Mendel M. (2002), Animacja współpracy środowiskowej, Wyd. Adam Marszałek, Toruń.
Naprawa R., Ja też to potrafię, Program zajęć kompensacyjno-korekcyjnych dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej, Wyd. HARMONIA, Gdańsk 2012
Theiss W., B. Skrzypczak (2006), Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym, Wyd. CWAL, Warszawa.
Wolska-Prylińska D. (2010), Projekt socjalny w kształceniu i działaniu społecznym, Wydawnictwo Śląsk, Katowice.
Studenci przygotowują zajęcia również w oparciu o wybraną samodzielnie literaturę metodyczną.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: