Wspomaganie rozwoju twórczej aktywności dziecka 2403-PE-201-PPWs2
Fazy twórczego rozwoju dzieci
Czynniki wpływające na rozwój aktywności twórczej (warunki rozwoju aktywności twórczej)
Formy twórczej aktywności dziecka i rodzaje ekspresji.
Rola nauczyciela w rozwoju aktywności twórczej,
Cechy aktywności twórczej,
Metody stymulowania aktywności twórczej.
W cyklu 2021/22Z:
Istota aktywności twórczej. Aktywność własna jako warunek kształtowania się postawy twórczej dziecka w wieku przedszkolnym. Ekspresja i jej rodzaje. |
W cyklu 2022/23Z:
Istota aktywności twórczej. Aktywność własna jako warunek kształtowania się postawy twórczej dziecka w wieku przedszkolnym. Ekspresja i jej rodzaje. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- giełda pomysłów
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach
Znajomość literatury
Prace cząstkowe (katalog zabaw, prezentacja)
Kolokwium zaliczeniowe
Literatura
1.BRAUN MARCIN, MARIA MACH, Zdolne dziecko. Pierwsza pomoc, Krajowy Fundusz na Rzecz Dzieci, Warszawa 2012,
2.CLERO C., GLOTON R., Twórcza aktywność dziecka, WSiP, Warszawa 1976.
3.KARNOWSKI MACIEJ, Zgłębianie kreatywności, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2009.
4.Dąbek Adam, Psychologiczne podstawy twórczej aktywności dziecka, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Zielona Góra 1988,
5.KIELAR-TURSKA MARIA., Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata, WSiP, Warszawa 1992.
6.GÓRNIEWICZ JÓZEF, Wstęp do pedagogicznej analizy problematyki wyobraźni, ZP UMK, 1991
7.LIMONT WIESŁAWA /red./ Teoria i praktyka uczniów zdolnych. Impuls, Kraków 2005.
8.NĘCKA EDWARD, Psychologia twórczości, GWP, Gdańsk 2005.
9.PARTYKA MIROSŁAWA, Zdolni, utalentowani, twórczy: poradnik dla pedagogów, psychologów, nauczycieli i rodziców , Warszawa : Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej,1999
10.RAU KRYSTYNA, ZIĘTKIEWICZ EWA, Jak aktywizować uczniów, Poznań 2000,
11.R. STAWINOGA, Aktywność twórcza we współczesnej edukacji ‘Nowa Szkoła” 2002 nr 3
12.SCHULZ ROMAN, Twórczość – społeczne aspekty zjawiska, PWN 1999
13.ŻYLIŃSKA MARZENA – Neurodydaktyka, nauczanie i czenie się przyjazne mózgowi, WN UMK, Toruń 2013.
W cyklu 2021/22Z:
1.BRAUN MARCIN, MARIA MACH, Zdolne dziecko. Pierwsza pomoc, Krajowy Fundusz na Rzecz Dzieci, Warszawa 2012, Dodatkowa |
W cyklu 2022/23Z:
1.BRAUN MARCIN, MARIA MACH, Zdolne dziecko. Pierwsza pomoc, Krajowy Fundusz na Rzecz Dzieci, Warszawa 2012, Dodatkowa |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: