Trening uważności
2403-PE-127-SZs2
Treningu ważności zawiera następujące moduły tematyczne:
Charakterystyki uwagi i uważności człowieka; procesy automatyczne, nawykowe i świadome; "niespieszność"
Zastosowanie treningu uważności w rozwoju osobistym i rozmaitych sytuacjach życiowych (w tym w procesie edukacji i wychowania i tzw.), radzeniu sobie z trudnościami i napięciem
Znaczenie ćwiczeń relaksacyjnych (oddechowych, ruchowych, umysłowych)
Zjawiska transowe wg koncepcji M. Ericksona
Perspektywy spostrzegania czasu ze szczególnym uwzględnieniem teraźniejszości
Samoocena, autowaloryzacja i budowanie pewności siebie
Budowanie satysfakcjonujących relacji interpersonalnych (perspektywa ja i drugiego człowieka, TAO komunikacji, rozwijanie empatii)
Narzędzia coachingowe, (m.in. praca z przekonaniami, koło wartości życiowych, metaplan, self SWOT, GROW, SMART)
Zarządzanie energią życiową
Rozwój kreatywności
Praca projektowa: opracowanie własnego projektu rozwojowego oraz scenariusza treningu dla wybranej grupy wiekowej
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( 35 godz.):
- udział w laboratorium – 30h
- konsultacje z nauczycielem akademickim- 5h
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (85 godz.):
- przygotowanie do ćwiczeń – 20h
- opracowywanie własnego projektu rozwojowego – 25h
- czytanie literatury- 20h
- przygotowanie scenariusza treningu - 20h
Łącznie: 120 godz. 4 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
K_W07 student ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach
K_W11 student rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności,
harmonii i dysharmonii, normy i patologii
K_W16 student ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U01 student posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz ich interpretowania
K_U04 student potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada
umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień
K_U05 student posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii
K_U07 student ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji
K_U11 student potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników procesów edukacyjno-wychowawczych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K01 student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego
K_K05 student jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań
K_K06 student odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych
Metody dydaktyczne eksponujące
- drama
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- pogadanka
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- stolików eksperckich
- giełda pomysłów
- laboratoryjna
- projektu
- klasyczna metoda problemowa
- doświadczeń
- ćwiczeniowa
- SWOT
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Wymagania wstępne
aktywność podczas zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocena scenariusza treningu
Literatura
Bennewicz, M. (2009). Coaching czyli przebudzacz neuronów. Wyd. G+J
Harvard Business Review. Mindfulness. Inteligencja emocjonalna (e-book)
Penman, D., Williams, M. (2023). Mindfulness Trening uważności. Wyd. Edgard
Smith, M. (2019). Praktyczna medytacja mindfulness.
Teasdale, J., Williams, M., Segal, Z. (2016). Praktyka uważności. Wydawnictwo UJ
Trenton, N. Overthinking, czyli gdy myślisz za dużo. 23 techniki pokonywania paraliżu analitycznego i skupiania się na teraźniejszości. Wyd. Sensus
Zimbardo, P.G., Boyd, J. (2013). Paradoks czasu. Wyd. PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: