Teoria kształcenia 2403-PE-116-s1
Dobór treści zawartych w przedmiocie ma na celu zapoznanie studentów z obszarem nauki jaką jest teoria kształcenia.Studenci poznają proces uczenia się, przedstawicieli dyscypliny, teorie i systemy dydaktyczne, cele kształcenia, treści, proces kształcenia, zasady oraz metody, formy organizacyjne, planowanie pracy dydaktycznej. Na przedmiocie podejmowane są zagadnienia pracy z uczniem zdolnym, a także zbieranie i wykorzystywanie informacji o uczniu i klasie.
W ramach ćwiczeń podejmowane są następujące zagadnienia:
I) Nowożytne systemy dydaktyczne
Zagadnienia: Czynniki determinujące i różnicujące proces kształcenia, tradycyjny (Herbartowski) system kształcenia, progresywistyczny (Deweyowski) system kształcenia, współczesny system kształcenia, próby modyfikacji współczesnego systemu kształcenia.
II) Formułowanie celów ogólnych i szczegółowych: sfera poznawcza
Zagadnienia: Cele ogólne i szczegółowe, formułowanie długoterminowych celów ogólnych oraz szczegółowych, taksonomia szczegółowych celów kształcenia – sfera poznawcza
III) Formułowanie ogólnych i szczegółowych celów emocjonalnych
Zagadnienia: Trudności z ogólnymi i szczegółowymi celami emocjonalnymi, pisemne formułowanie emocjonalnych celów szczegółowych
IV) Formułowanie ogólnych i szczegółowych celów psychomotorycznych
Zagadnienia: Poziomy i subkategorie, pisemne formułowanie szczegółowych celów psychomotorycznych, nauczanie dla realizacji celów, korzystanie z celów szczegółowych, przykład wykorzystania celów szczegółowych.
V) Scenariusze zajęć dydaktycznych
VI) Indywidualizacja kształcenia
Zagadnienia: indywidualizacja ze względu na nauczyciela, ze względu na ucznia, różnicowanie kształcenia ze względu na cele i materiał, sposoby indywidualizowania, niebezpieczeństwo etykietowania.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- sytuacyjna
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Test wiedzy z problematyki wykładu
Ćwiczenia:
Metody: test wiedzy bez dostępu do podręczników
Kryteria oceniania: zaliczenie na ocenę na podstawie testu bez dostępu do podręczników (wymagany próg na ocenę):
• dostateczną - 50%,
• dostateczną plus - 60%,
• dobrą - 70%,
• dobrą plus - 80%,
• bardzo dobrą - 90-100%
K_W01; K_W03; K_W07; K_W09; K_W11; K_U02; K_U03; K_U10; K_K05; K_K06
Literatura
1. Anders R. J., Uczymy się nauczać, Warszawa 1994
2. Bereźnicki F., Dydaktyka kształcenia ogólnego, Oficyna Wydawnicza „IMPULS”, Kraków 2001
3. Gagne R. M. i inni, Zasady projektowania dydaktycznego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992
4. Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Wyd. PWN, Warszawa 2004
5. Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, Wyd. PWN, Warszawa 2003, tom.1, 2
6. Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 1996
7. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Wyd.
Żak, Warszawa 1996
8. Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007
9. Silberman M., Uczymy się uczyć, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005
10. Siemieniecki B., Środki dydaktyczne w procesie myślenia twórczego, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków 1991
11. Siemieniecka D., Metoda projektów w budowie i realizacji systemu kształcenia dorosłych, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2012
12. Zaczyński W. P., Uczenie się przez przeżywanie, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1990
13. Zaczyński W.P., Praca badawcza nauczyciela, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1995
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: