Rozpoznawanie zagrożeń wychowawczych wieku dziecięcego
2403-PE-106-PPWs2
Rozwój badań pedagogicznych o charakterze teoretycznym i praktycznym dotyczących zagrożeń wychowawczych wieku dziecięcego koresponduje ze zmianami społeczno-edukacyjnymi ukierunkowanymi na poprawę jakości kształcenia w nurcie humanizmu i egalitaryzmu społecznego. Celem zajęć jest przybliżenie specyfiki zagrożeń wychowawczych wieku dziecięcego, w tym instytucji działających obszarze ich rozpoznawania i niwelowania. Uwrażliwienie uczestników zajęć na kontekstualność i wieloaspektowość teorii i praktyki zarysowanego obszaru działań pedagogicznych, jak również przygotowanie ich do samodzielnego planowania, prowadzenia i ewoluowania tego typu działań.
Przedmiot obejmuje analizę następujących zagadnień:
- Specyfika wieku dziecięcego
- Kontekstualność i wieloaspektowość zagrożeń wychowawczych wieku dziecięcego
- Rodzaje zagrożeń wychowawczych wieku dziecięcego
- Cele rozpoznawania zagrożeń wychowawczych wieku dziecięcego
- Styl wychowania a zagrożenia wychowawcze wieku dziecięcego
- Specyfika instytucji i działań wspierających radzenie sobie z zagrożeniami wychowawczymi wieku dziecięcego
- Wady i zalety obecnej realizacji zadań związanych z rozpoznaniem i niwelowaniem zagrożeń wychowawczych wieku dziecięcego
- Metodyka rozpoznawania i niwelowania zagrożeń wychowawczych wieku dziecięcego
- Planowanie, prowadzenie i ewaluacja działań w pisujących się w ramy rozpoznawania i niwelowania zagrożeń wychowawczych wieku dziecięcego
- Aspekt etyczny działań podejmowanych w ramach rozpoznawania i niwelowania zagrożeń wychowawczych wieku dziecięcego
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (25 godz.):
- udział w ćwiczeniach – 20 godz.
- konsultacje z nauczycielem akademickim - 5 godz.
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (35 godz.):
- przygotowanie do ćwiczeń – 10 godz.
- opracowywanie prac zaliczeniowych – 15 godz.
- czytanie literatury – 10 godz.
Łącznie: 60 godz. (2 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
Student/ka:
K_W01 zna terminologię używaną w pedagogice w zakresie rozpoznawanie zagrożeń wychowawczych wieku dziecięcego oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym
K_W05 ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat rozpoznawanie zagrożeń wychowawczych wieku dziecięcego, obejmującą terminologię, teorię i metodykę, obejmującą terminologię, teorię i metodykę
K_W06 ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w kontekście zagrożeń wychowawczych wieku dziecięcego, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym
K_W07 ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia zagrożeń wychowawczych wieku dziecięcego
K_W08 ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach istotnych z punktu widzenia rozpoznawania i niwelowania zagrożeń wychowawczych wieku dziecięcego
K_W10 ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych w zakresie rozpoznawania i niwelowania zagrożeń wychowawczych wieku dziecięcego
K_W11 rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologi w kontekście zagadnienia zagrożeń wychowawczych wieku dziecięcego
K_W13 ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących w kontekście zagadnienia zagrożeń wychowawczych wieku dziecięcego
K_W15 ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej, w zakresie rozpoznawania i niwelowania zagrożeń wychowawczych wieku dziecięcego
K_W16 ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej w kontekście podejmowania działań związanych z rozpoznawaniem i niwelowaniem zagrożeń wychowawczych wieku dziecięcego
Efekty uczenia się - umiejętności
Student/ka:
K_U01 posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych dotyczących zagrożeń wychowawczych wieku dziecięcego, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych
K_U02 potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych związanych z zagrożeniami wychowawczymi wieku dziecięcego, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych w tym zakresie
K_U03potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów, w tym korzystając z nowoczesnych rozwiązań technologicznych, w zakresie problematyki zagrożeń wychowawczych wieku dziecięcego
K_U04 potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące zagrożeń wychowawczych wieku dziecięcego z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych
K_U05 posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii dotyczących zagrożeń wychowawczych wieku dziecięcego, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi
K_U07ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych związanych z zagrożeniami wychowawczymi wieku dziecięcego,oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań
K_U08 potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych w zakresie zagrożeń wychowawczych wieku dziecięcego,
K_U09 potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów w obszarze zagrożeń wychowawczych wieku dziecięcego i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań praktycznych
K_U10 potrafi wybrać i zastosować właściwy dla rozpoznawania i niwelowania zagrożeń wychowawczych wieku dziecięcego, sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych
K_U12potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student/ka:
K_K01 ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie rozpoznawania zagrożeń wychowawczych wieku dziecięcego, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego
K_K02 wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie rozpoznania zagrożeń wychowawczych wieku dziecięcego; angażuje się we współpracę
K_K04 utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych związanych z zagrożeniami wychowawczymi wieku dziecięcego
K_K05 jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych
K_K06 odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych
Metody dydaktyczne
- pogadanka
- giełda pomysłów
- burza mózgów
- metody aktywizujące:
- dyskusja
- metody problemowe
- studium przypadku.
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
- doświadczeń
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Wiedza z zakresu podstaw psychologii oraz pedagogiki przedszkolnej i (wczesno)szkolnej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Śródsemestralne prace wykonywane przez studentów indywidualnie i w zespołach (K_W01, K_W05, K_W0, K_W07, K_W08, K_W10, K_W11, K_W13, K_W15, K_W16, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U07, K_U08, K_U09, K_U10 K_U12)
Obecność na zajęciach i aktywne uczestnictwo w nich (K_W01, K_W05, K_W0, K_W07, K_W08, K_W10, K_W11, K_W13, K_W15, K_W16, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U07, K_U08, K_U09, K_U10 K_U12)
Samoocena (K_W01, K_K02, K_K04, K_K05, K_K06)
Literatura
Literatura obowiązkowa:
- Bloomquist M. L. , Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi : podręcznik dla rodziców i terapeutów, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011.
- Boryszewska J. (red.),Socjoterapia w praktyce szkolnej : materiały dla prowadzących zajęcia, Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości. Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Łomża 2013.
- Debesse M., Etapy wychowania, Warszawa 1996.
- Heininger J. E., Od chaosu do spokoju : jak wychowywać dzieci z ADHD i innymi zaburzeniami zachowania, Media Rodzina, Poznań 2005.
- Karasowska A., Profilaktyka na co dzień : jak wychowywać i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania, Wydawnictwo Edukacyjne Remedium, Warszawa 2006.
-Łobocki M. , Podstawowe środowiska wychowawcze [w:] Tegoż, Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2008, s. 297-322.
- Oszwa U., Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej : vademecum nauczycieli i rodziców, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2007.
Przygońska E., Praca z dzieckiem wymagającym, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011.
- Remo H. L., Wiek dziecięcy, Wiedza i Życie, Warszawa 2001.
Literatura uzupełniająca:
-Ambroziak K., Kołakowski A., Siwek K., Depresja nastolatków.
Jak rozpoznać, zrozumieć i pokonać, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2018.
- Faber Adele, Mazlish E., Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły, Media Rodzina, Poznań 2013.
- Faber Adele, Mazlish E., Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu
i w szkole, Media Rodzina, Poznań 2017.
- Greene R. W., Trudne emocje u dzieci. Jak wspólnie rozwiązywać problemy w domu i w szkole, Samo Sedno, Warszawa 2014.
- Greene R. W., Zagubieni w szkole. Jak odkryć źródła szkolnych trudności dziecka i pomóc mu je przezwyciężyć, Mamania, Warszawa 2019.
- Gordon T., Wychowanie bez porażek w szkole, Instytut Wydawniczy Pax, Kraków 2007.
- Gordon T., Wychowanie bez porażek w praktyce, Instytut Wydawniczy Pax, Kraków 2016.
- Kołakowski A., Pisula A., Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2011.
- Kołakowski A., Wolańczyk T. i inni, ADHD zespół nadpobudliwości psychoruchowej, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2012.
- Stuart S., Samoregulacja w szkole. Self – Reg. Spokój, koncentracja i nauka, Mamania, Warszawa 2019.
- Stuart S. , Barker T., Self-Reg. Jak pomóc dziecku (i sobie) nie dać się stresowi i żyć pełnią możliwości, Mamania, Warszawa 2016.
- Stążka – Gawrysiak A., Self -Reg Opowieści dla dzieci o tym,
jak działać, gdy emocje biorą górę, Znak, Kraków 2019.
- Steinke – Kalebka J., Dodaj mi skrzydeł! Jak rozwijać u dzieci motywację wewnętrzną, Samo Sedno, Warszawa 2017.
- Zubrzycka E., Trudne pytania dla dorosłych. Jak rozmawiać
o stracie, tęsknocie i dziecięcych lękach. Optymistycznie i pogodnie, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2016.
- Zubrzycka E., Motylek dla dzieci. Pogodne i optymistyczne opowiadania o stracie, tęsknocie i dziecięcych lękach, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2015.
W cyklu 2021/22L:
Literatura obowiązkowa:
- Bloomquist M. L. , Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi : podręcznik dla rodziców i terapeutów, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011. - Boryszewska J. (red.),Socjoterapia w praktyce szkolnej : materiały dla prowadzących zajęcia, Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości. Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Łomża 2013. - Heininger J. E., Od chaosu do spokoju : jak wychowywać dzieci z ADHD i innymi zaburzeniami zachowania, Media Rodzina, Poznań 2005. - Karasowska A., Jak wychowywać i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania, Wydawnictwo Edukacyjne Remedium, - Oszwa U., Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej : vademecum nauczycieli i rodziców, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2007. Przygońska E., Praca z dzieckiem wymagającym, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011. - Remo H. L., Wiek dziecięcy, Wiedza i Życie, Warszawa 2001.
Literatura uzupełniająca:
-Ambroziak K., Kołakowski A., Siwek K., Depresja nastolatków. Jak rozpoznać, zrozumieć i pokonać, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2018. - Faber Adele, Mazlish E., Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły, Media Rodzina, Poznań 2013. - Faber Adele, Mazlish E., Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole, Media Rodzina, Poznań 2017. - Greene R. W., Trudne emocje u dzieci. Jak wspólnie rozwiązywać problemy w domu i w szkole, Samo Sedno, Warszawa 2014. - Greene R. W., Zagubieni w szkole. Jak odkryć źródła szkolnych trudności dziecka i pomóc mu je przezwyciężyć, Mamania, Warszawa 2019. - Gordon T., Wychowanie bez porażek w szkole, Instytut Wydawniczy Pax, Kraków 2007. - Gordon T., Wychowanie bez porażek w praktyce, Instytut Wydawniczy Pax, Kraków 2016. - Kołakowski A., Pisula A., Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2011. - Kołakowski A., Wolańczyk T. i inni, ADHD zespół nadpobudliwości psychoruchowej, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2012. - Stuart S., Samoregulacja w szkole. Self – Reg. Spokój, koncentracja i nauka, Mamania, Warszawa 2019. - Stuart S. , Barker T., Self-Reg. Jak pomóc dziecku (i sobie) nie dać się stresowi i żyć pełnią możliwości, Mamania, Warszawa 2016. - Stążka – Gawrysiak A., Self -Reg Opowieści dla dzieci o tym, jak działać, gdy emocje biorą górę, Znak, Kraków 2019. - Steinke – Kalebka J., Dodaj mi skrzydeł! Jak rozwijać u dzieci motywację wewnętrzną, Samo Sedno, Warszawa 2017. - Zubrzycka E., Trudne pytania dla dorosłych. Jak rozmawiać o stracie, tęsknocie i dziecięcych lękach. Optymistycznie i pogodnie, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2016. - Zubrzycka E., Motylek dla dzieci. Pogodne i optymistyczne opowiadania o stracie, tęsknocie i dziecięcych lękach, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2015.
|
Uwagi
W cyklu 2021/22L:
Wszystkie zajęcia odbywać będą się w trybie synchronicznym za pomocą platformy Microsoft Teams.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: