Rozwiązywanie problemów wychowawczych i terapia zaburzeń interakcyjnych dzieci 2403-PE-104-PPWs2
1. Problemy wychowawcze i zaburzenia interakcyjne dzieci i młodzieży - wprowadzenie do zagadnienia
2. Diagnostyka pedagogiczna w obszarze funkcjonowania społecznego i zaburzeń zachowania dzieci i młodzieży
3. Analiza współczesnych problemów wychowawczych i zaburzeń interakcyjnych na podstawie konkretnych przypadków: przyczyny, przejawy, interwencja, profilaktyka:
3.1. Uzależnienie od nowoczesnych technologii
3.2. Zaburzenia koncentracji uwagi i nadpobudliwość psychoruchowa (ADD i ADHD)
3.3. Niski poziom kompetencji społeczno-emocjonalnych
3.4. Przemoc rówieśnicza (cyberprzemoc, hejt, wykluczenie z grupy rówieśniczej)
3.5. Zaburzenia psychiczne (depresja, lęki, fobia szkolna)
3.6. Niski poziom motywacji do nauki
4. Metodyka pracy specjalistów szkolnych w zakresie trudności wychowawczych i zaburzeń interakcyjnych dzieci i młodzieży
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
METODY OCENIANIA
- sprawdzanie obecności
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność)
KRYTERIA OCENY
Oceny cząstkowe (premiowana frekwencja na zajęciach, aktywne uczestnictwo w zajęciach, przedstawienie portfolio z materiałami zebranymi przez studentów i pracami cząstkowymi - prezentacje na zajęciach).
Ocena końcowa stanowi średnią ważona ocen cząstkowych, na ocenę kursu składają się następujące elementy:
przedstawienie materiałów zebranych w procesie autorefleksji i studiowania literatury przedmiotu - portfolio kompetencji wychowawcy - 35%
przedstawienie prezentacji grupie - 30%
aktywność na zajęciach – 20%
frekwencja na zajęciach – 15%
Literatura
Literatura podstawowa:
• Psychologiczne portrety człowieka : [praktyczna psychologia rozwojowa] / red. Anna I. Brzezińska Gdańskie wydawnictwo psychologiczne 2013
• Garstka T. Zapobieganie agresji w szkole. Metody organizacji codziennej pracy wychowawczej; ORE: Warszawa 2015
• Garstka, Tomasz : Zasady i granice w profilaktyce problemowych zachowań dzieci w młodszym wieku szkolnym. W: Trendy (czasopismo elektroniczne). - 2014, nr 1, s.44-47 Ustalanie, formułowanie wraz z uczniami edukacji wczesnoszkolnej zasad zachowania się w szkole. Monitorowanie przestrzegania zasad. Dostęp online: http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=604
•Kołodziejczyk Jakub : Dyscyplina w klasie Wyd. Sophia 2005
•Karasowska Aleksandra: Uczeń z zaburzeniami zachowania
https://www.ore.edu.pl/2017/11/uczen-z-zaburzeniami-zachowania-w-szkole-materialy-do-pobrania
•Mah R. Łatwe sposoby na trudne dziecko WSiP 2008
• Musialska K. Odrzucenie rówieśnicze w klasie szkolnej
Oficyna Wydawnicza "Impuls",2011
• Robertson J. Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie WSiP 1998
•Słupek K. Dyscyplina w klasie. Poradnik pedagogiczny Rubikon 2010
Literatura uzupełniająca
● Charakterystyka rozwojowa dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów z kl. I -III (prezentacja przygotowana wg materiałów dr Aleksandry Piotrowskiej) – www.ore.edu.pl/materialy
● Gawrych R. Trudności wychowawcze we współczesnej szkole / Roman Gawrych ; Niepaństwowa Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Białymstoku 2010
● Nęcka E.TROP : Twórcze Rozwiązywanie Problemów Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 1994.
● Trudne zachowania uczniów . Jak radzić sobie z klasowymi łobuzami w „ Zycie Szkoły” 2016/4
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: