Wspomaganie rozwoju dziecka ze szczególnymi uzdolnieniami
2403-PE-101-PPWs2
Zagadnienia podejmowane na ćwiczeniach obejmują: Zdolności a uzdolnienia. Identyfikacja i rozwijania uzdolnień uczniów. Syndrom nieadekwatnych osiągnięć. Stymulowanie uzdolnień na zajęciach lekcyjnych, pozalekcyjnych. Metody i formy pracy stymulujące identyfikację i rozwijanie uzdolnień. Programy i innowacje i ich rola w rozwijaniu dziecięcych uzdolnień. Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy opieki nad dzieckiem zdolnym.
Efekty uczenia się - wiedza
K_W01 zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie na poziomie rozszerzonym w kontekście pracy z uczniem zdolnym/uzdolnionym
K_W03 ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę obejmującą wspomaganie rozwoju ucznia uzdolnionego
K_W05 ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat specyfiki pracy nauczyciela z uczniem zdolnym
K_W10 ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu szkoły w kontekście wspomagania uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych
K_W11 ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat biologicznych, psychologicznych, społecznych, filozoficznych podstaw kształcenia i wychowania; rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii w różnych aspektach potrzeb i możliwości uczniów zdolnych
K_W12 ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, uczenia się i nauczania oraz innych procesów edukacyjnych
K_W13 ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących
K_W15 ma uporządkowaną wiedzę o uczniach uzdolnionych, organizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego w kontekście potrzeb i możliwości tych uczniów
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U01 posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat pracy z uczniami uzdolnionymi, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych
K_U02 potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych w pracy z uczniami klas 1-3
K_U05 posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, kreatywnie i twórczo planuje i organizuje swoją pracę
K_U08 potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych
K_U09 potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych
K_U10 potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych
K_U11 potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników procesów edukacyjno-wychowawczych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie
K_U12 potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K01 ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego
K_K02 jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki; angażuje się we współpracę
K_K03 docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy nauczyciela-wychowawcy
K_K04 utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych
K_K05 jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej;
K_K06 odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny za uczniów, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych
K_K07 jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne
Metody dydaktyczne
Dyskusja, prezentacja, konwersatorium, analiza problemu, studium przypadku, wykład
Metody dydaktyczne eksponujące
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- stolików eksperckich
- projektu
- giełda pomysłów
- doświadczeń
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- gry i symulacje
Wymagania wstępne
Słuchacze zdobęda wiedzę z zakresu pedagogiki zdolności oraz zdobędą kompetencje konieczne do planowania i organizowania wspomagania ucznió uzdolnionych.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ćwiczenia: obecność na zajęciach, aktywny udział na zajęciach, opracowanie programu zajęć pozalekcyjnych dla uczniów uzdolnionych
Literatura
Limont W. (2010) Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Gdańsk, GWP.
Rimm S.B. (2000) Dlaczego zdolne dzieci nie radzą sobie w szkole, Poznań, Wydawnictwo Moderski i S-ka.
Sękowski A. red. (2005) Psychologia zdolności. Współczesne kierunki badań. Warszawa, PWN. 96 Szmidt K.J. (2007) Pedagogika twórczości, Gdańsk, GWP.
Szmidt K.J. (2008) Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Gliwice, Wydawnictwo HELION.
Tokarz A. (1989) O wzbudzaniu ciekawości, cz.1: Charakterystyka zjawiska, „Przegląd Psychologiczny” nr3, s.740.
Limont W. (2005) Teoria i praktyka edukacji uczniów zdolnych, Kraków, Impuls.
Sękowski A.E. (2000) Osiągnięcia uczniów zdolnych, Lublin, Towarzystwo Naukowe KUL.
Sękowski, A., Klinkosz, W. (2010). Zdolności człowieka w perspektywie współczesnej psychologii.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: