Otwarta edukacja
2403-OG-OE
W trakcie zajęć student/ka zaznajomi się z pojęciem otwartej edukacji, jej formami, możliwościami i ograniczeniami. Nauczy się korzystać z wybranych narzędzi i projektów otwartościowych oraz nabędzie wiedzę niezbędną do etycznego działania i rozwijania otwartej edukacji.
W trakcie zajęć omawiane będą zagadnienia w następujących grupach tematycznych:
- filozofia i definicja otwartości
- rodzaje otwartości: dozwolony użytek, domena publiczna, otwarta nauka, otwarta kultura, otwarta edukacja, projekty otwartościowe, otwarte zasoby edukacyjne
- licencje creative commons, domena publiczna, dozwolony użytek
- filozofia i ruch open source, open software
- omówienie zastosowań wybranych programów open source i projektów otwartościowych w praktyce edukacyjnej
Całkowity nakład pracy studenta
50 godz./2 ECTS
1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu 15 godz.),
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć, wymagane powtórzenie materiału, pisanie prac, projektów, czytanie literatury (20 godz.)
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminach) (15 godz.)
Efekty uczenia się - wiedza
Student/ka
- zna terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych (K_W01)
- ma wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach (K_W07)
- ma wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń (K_W08)
- zna wybrane teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów (K_W09)
- ma wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej (K_W15)
- ma wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju (K_W18)
- ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych (K_W19)
Efekty uczenia się - umiejętności
Student/ka
- potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej (K_U01)
- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym)i nowoczesnych technologii (ICT) (K_U04)
- ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów (K_U07)
- potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych (K_U12)
- potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu (K_U14)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student/ka
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (K_K01)
- dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki (K_K05)
- odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (K_K08)
Metody dydaktyczne
paca własna, praca ze źródłami informacji, ćwiczenia praktyczne, instruktaż, metoda problemowa, WebQuest, projekt edukacyjny
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- WebQuest
- obserwacji
- projektu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Wymagania wstępne
Umiejętność obsługi komputera i wyszukiwania informacji w Internecie.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metoda oceniania osiągnięć studenta:
- quiz (25% oceny)
- projekt edukacyjny (75% oceny)
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Kluczowe dokumenty o otwartości – wykaz dostępny w Internecie: http://koed.org.pl/?page_id=6525&lang=pl
2. Publikacje Koalicji Otwartej Edukacji o otwartości – wykaz dostępny w Internecie: http://koed.org.pl/?page_id=6523&lang=pl
3. M. Skibińska, Otwarte zasoby edukacyjne – wyzwanie edukacji XXI wieku [w:] Zespół Ośrodka Kształcenia Na Odległość OKNO PW (red.), Postępy e-edukacji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2008, s. 74-83
Literatura uzupełniająca:
4. M. Skibińska, Oprogramowanie open source w praktyce edukacyjnej [w:] W. Kwiatkowska (red.), Edukacja czytelnicza i medialna. Skrypt dydaktyczny dla nauczycieli studiów podyplomowych, Wydawnictwo UMK, Toruń 2008, s. 87-115
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: