Nowe trendy, technologie i metody w edukacji 2403-OG-NTTME
W trakcie konwersatorium omówione będą trendy oraz zjawiska w edukacji ujawniające się za sprawą rozwoju nowoczesnych technologii cyfrowych. Pokazane zostaną nowe rozwiązania w obszarze metod i form kształcenia, np. e-learning, m-learning, blended-learning, e-tutoring, odwrócona klasa, klasa-układanka, uczenie poprzez nauczanie. Osobnym zagadnieniem objętym dyskusją jest edukacja otwarta, zasoby open source, wolne licencje oraz możliwości ich wykorzystania w procesie kształcenia. Przytoczone zostaną także najnowsze wyniki badań w zakresie edukacji on-line i jej uwarunkowań.
1. Nowe trendy, zjawiska we współczesnej edukacji a technologie
- edutainment i grywalizacja
- media społecznościowe
- personalizacja kształcenia
- aplikacje mobilne w edukacji
2. Założenia teoretyczne i koncepcyjne edukacji on-line
- kontekst behawiorystyczny, kognitywny i konstruktywistyczny oraz założenia konektywistów
- pojęcia, odmiany i ich charakterystyka
- teoretycy edukacji on-line
- kierunki i problematyka badawcza edukacji on-line
3. Narzędzia i internetowa przestrzeń edukacyjna
- blogi, webinarium, Massive Open Online Courses (MOOC), rzeczywistość wirtualna
4. Nowe modele i metody kształcenia
- odwrócona klasa, metody wspomagane komputerowo
5. Metody w kształceniu on-line
6. Uczenie w wirtualnym świecie
- prezentacja wybranych aplikacji i możliwości ich wykorzystania w uczeniu się
7. Otwarta edukacja
- charakterystyka, aplikacje i zasoby, otwarte licencje
W cyklu 2021/22L:
Tematy realizowane stacjonarnie - SW; sieciowo - SC 1. Nowe trendy, zjawiska we współczesnej edukacji a technologie (zarys problemów) (2 godz.) SW |
W cyklu 2022/23L:
Tematy realizowane stacjonarnie - SW; sieciowo - SC 1. Nowe trendy, zjawiska we współczesnej edukacji a technologie (zarys problemów) (2 godz.) SW |
W cyklu 2023/24L:
Tematy realizowane stacjonarnie - SW; sieciowo - SC 1. Nowe trendy, zjawiska we współczesnej edukacji a technologie (zarys problemów) (2 godz.) SW |
W cyklu 2024/25L:
Tematy realizowane stacjonarnie - SW; sieciowo - SC 1. Nowe trendy, zjawiska we współczesnej edukacji a technologie (zarys problemów) (2 godz.) SW |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody:
- aktywność na zajęciach (obecność, wypowiedzi na forum, udział w webinariach) K_K03, K_K01, K_K07
- esej (K_W01, K_W02, K_W08, K_W09, K_W13, K_U04, K_U07, K_U09, K_U10)
Kryteria oceniania eseju: sformułowanie problemu rozważań, argumentacja, dociekliwość, odwołanie się do literatury, wnioskowanie, spójność i logika tekstu, poprawność językowa, właściwy zapis bibliograficzny, przykłady potwierdzające rozumienie tematu, sformułowanie wniosków.
Przedział ocen:
43- 45 pkt – bdb
42 – 40 – bdb -
39-37 – db +
36-34pkt – db
33-31 – db -
30-28 pkt – dst+
27-25 pkt – dst
24-22 pkt – dst -
21 pkt i mniej - ndst
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Bednarek J., Lubina E., Kształcenie na odległość. Podstawy dydaktyki, PWN, Warszawa 2008.
2. Frania M., Nowe media, technologie i trendy w edukacji, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2017.
3. Górnikiewicz J. Z., Studia na odległość w USA i w Polsce na przełomie XX i XXI wieku, Wydawnictwo Trans Humana, Białystok 2004.
4. Hyla M., Przewodnik po e-learningu, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005.
5. Juszczyk S., Edukacja na odległość. Kodyfikacja pojęć, reguł i procesów, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2002.
6. Kwiatkowska W., Wykład w kształceniu na odległość, Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011.
7. Penkowska G., Meandry e-learningu, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2010.
8. Siemieniecki B., Badania nad możliwościami i ograniczeniami e-learningu w edukacji, [w:] Kształcenie na odległość, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2006.
Literatura ponadobowiązkowa:
E-mentor, e-mentor.edu.pl
W cyklu 2021/22L:
Identyczna jak w części A |
W cyklu 2022/23L:
Identyczna jak w części A |
W cyklu 2023/24L:
Identyczna jak w części A |
W cyklu 2024/25L:
Identyczna jak w części A |
Uwagi
W cyklu 2021/22L:
Identyczna jak w części A |
W cyklu 2022/23L:
Identyczna jak w części A |
W cyklu 2023/24L:
Zajęcia realizowane w 100% w formie zdalnej (synchronicznej i asynchronicznej). |
W cyklu 2024/25L:
Zajęcia realizowane w 100% w formie zdalnej (synchronicznej i asynchronicznej). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: