Socjoterapia 2403-214-PRSs1
1. Teoretyczne podstawy socjoterapii.
2. Cele, formy, metody zajęć socjoterapeutycznych.
3. Struktura grupy, proces grupowy, fazy procesu grupowego, schemat zajęć.
4. Trening umiejętności interpersonalnych pomocnych w pracy z grupą.
5. Specyfika pracy z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami zachowania.
6. Zabawa w socjoterapii. Zabawy: zapoznawcze, integracyjne, energetyczne, wyciszające, pozwalające odreagować emocje, edukacyjne, relaksacyjne.
7. Diagnoza obszarów urazowych: wywiad z rodzina, rozmowa z dzieckiem, obserwacja.
8. Konstruowanie programów socjoterapeutycznych i schematów scenariuszy zajęć korygujących zaburzenia zachowania.
9. Współpraca z rodziną, szkołą i środowiskiem.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- inscenizacja
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- sytuacyjna
- studium przypadku
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Aktywność
Prezentacja - K_W07, K_U08, K_K03
Kolokwium - K_W07, K_W11
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA:
1. Socjoterapia, (2004), Sawicka K. (red.), Centrum Metodyczne Pomocy Psychologicznej, Warszawa.
2. Strzemieczny J., (1988), Program zajęć socjoterapeutycznych dla dzieci ze szkół podstawowych, Warszawa.
3. Geldard K., Geldard D., (2005), Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi, GWP, Gdańsk.
4. Sobolewska Z. (1993), Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży – zasady projektowania zajęć, Warszawa.
5. Jagieła J., (2007), Socjoterapia w szkole, Kraków
4. Corey Schneider M.(1995), Grupy. Zasady i techniki grupowej pomocy psychologicznej, IPZiT, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: