Pedagogika specjalna 2403-210-PRSs1
1. Wprowadzenie do problematyki. Miejsce w nauce.
2. Podziały pedagogiki specjalnej.
3. Historia pedagogiki specjalnej.
4. Norma – problem etiologiczny, społeczny, etyczny.
5. Diagnoza i terapia, wspomaganie rozwoju człowieka.
6. Miejsce osoby niepełnosprawnej w społeczeństwie. Możliwości i ograniczenia biotechniczne.
7. Wybitni przedstawiciele pedagogiki specjalnej.
8. System kształcenia w Polsce i wybranych krajach osób niepełnosprawnych.
9. Obecne podejście do problemu osób niepełnosprawnych – od segregacji, przez integrację do inkluzji.
10. Zaburzenia, z jakimi często się spotykamy.
11. Głębokie zaburzenia w rozwoju - Autyzm, zespół Aspergera.
12. Zespoły genetyczne - Zespół Downa.
13. Zespół Retta.
14. Wybitne uzdolnienia „sawantów”.
15. Podsumowanie. Doświadczenia z pedagogiką specjalną.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- laboratoryjna
- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- obserwacji
- seminaryjna
- klasyczna metoda problemowa
- okrągłego stołu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: podstawy wiedzy o niepełnosprawności i funkcjonowaniu tych osób. Sposoby prawidłowego podejścia i oddziaływania.
Umiejętności: empatyczne podejście do problemu niepełnosprawności i funkcjonowania osób niepełnosprawnych
Kompetencje: pedagoga, posiadającego przygotowanie podjęcia współpracy z osobą niepełnosprawną.
Kryteria oceniania
systematyczny i aktywny udział w zajęciach, praca pisemna na zadany temat z oceną punktową oceniającą zakres pojęciowy adekwatność wywodu do tematu oraz zastosowanie wiedzy wyniesionej z zajęć
ocena:
11 punktów - bdb
10 punktów - dobry plus
9 punktów - dobry
8 punktów - dostateczny plus
7 punktów - dostateczny
6 punktów i mniej - niedostateczny
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Bąbka J. (2004): Człowiek niepełnosprawny w różnych fazach życia, Warszawa
Binnebesel J. Bohdan Z., Krakowiak P. (2012): Przewlekle chore dziecko w domu Poradnik dla rodziny i opiekunów, Gdańsk
Binnebesel J. Janowicz A. Krakowiak P. Paczkowska A. (2010): Pozamedyczne aspekty opieki paliatywno-hospicyjnej, Gdańsk
Błeszyński J. (2013): Niepełnosprawność intelektualna: mowa, język, komunikacja: czy iloraz inteligencji wyjaśnia wszystko?, Gdańsk
Błeszyński J., (2006), Pedagogika specjalna, [w:] red. n. B. Śliwerski Pedagogika. Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej, Gdańsk.
Błeszyński J., Baczała D., Binnebesel J.(2009): Historyczne dyskursy nad pedagogiką specjalną w ujęciu pedagogicznym, Łódź
Chrzanowska I., (2009), Zaniedbane obszary edukacji – pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalną. Wybrane zagadnienia, Impuls, Kraków.
Dykcie W.( 2001 i inne); Pedagogika Specjalna, Poznań
Dykcik W., (2005), Pedagogika specjalna wobec aktualnych sytuacji i problemów osób niepełnosprawnych, Poznań.
Gałkowski T. (1979) Dzieci specjalnej troski, Warszawa
Janiszewska – Nieścioruk Z., (2003), Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną, t. 1 i 2. Impuls, Kraków.
Krauze A., (2004), Człowiek niepełnosprawny wobec przeobrażeń społecznych. Kraków.
Krauze A., (2010), Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Kraków.
Kuczyńska –Kwapisz J.(1996) Rehabilitacja osób niewidomych i słabo widzących, Warszawa
Nowicka A. Bąbka J.(2010), Człowiek i jego rodzina wobec utraty zdrowia i sprawności, Lubin
Pilecka B. (2004): Kryzys psychologiczny: wybrane zagadnienia, Kraków
Sadowska S. (2005): Ku edukacji zorientowanej na zmianę społecznego obrazu niepełnosprawnych, Toruń
Sekułowicz M., (2006), Wybrane problemy pedagogiki specjalnej. Teoria, diagnoza, terapia, Wrocław.
Sękowska Z. (2001i inne) Wprowadzenie do Pedagogiki Specjalnej, Warszawa
Smith D. D., (2008), Pedagogika specjalna. T. 1 i 2., Warszawa.
Sowa J., Wojciechowski F. (2001) Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym, Rzeszów
Speck O., (2005), Niepełnosprawni w społeczeństwie. Podstawy ortopedagogiki.Gdańsk.
Vašek Ś. Stankowski A., (2006), Zarys pedagogiki specjalnej, Katowice.
Wojciechowski F., (2008), Niepełnosprawność. Rodzina. Dorastanie, Warszawa.
Wyczesany J., (2006), Pedagogik niepełnosprawnych intelektualnie. Kraków.
Wyczesany J., Gajdzica Z., (2006), Uwarunkowania edukacji i rehabilitacji uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Kraków.
Zaorska M. (2002): Głuchoniewidomi w Polsce: specjalna pomoc, edukacja i rehabilitacja, Olsztyn
Zawiślak A. (2009) Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej, Kraków
Zeidler Z., (2007), Niepełnosprawność. Wybrane problemy psychologiczne i ortopedagogiczne. Gdańsk.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: