Information Searching 2401-OG-EN-IS
Celem zajęć jest zapoznanie się i umiejętne wykorzystanie różnych rodzajów źródeł informacji w Internecie. Przedmiot prezentuje środowisko informacyjne Internetu, identyfikuje problemy w ocenie jakości jego zasobów.
Zaplanowane tematy:
1. Internet jako środowisko informacyjne,
2. Typologia narzędzi i zasobów informacyjnych dostępnych online,
3. Ukryty Internet,
4. Wyszukiwanie – dotyczy pojedynczych narzędzi wyszukiwawczych i źródeł informacji w wyborze,
5. Ocena informacji online w odniesieniu do wybranych narzędzi wyszukiwawczych i źródeł informacji.
6. Realizacja powierzonych zadań w ramach projektu związanego ze źródłami lub narzędziami wyszukiwawczymi.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- projektu
- referatu
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody ewaluacyjne
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody służące prezentacji treści
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ogółem 4 punkty, w tym:
- 1 pkt za uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych
- 1 pkt za wykonywanie kwerend wyszukiwawczych
- 1 pkt za wykonanie ćwiczeń w kursie
- 1 pkt za napisanie referatu na wybrany temat
Literatura
1. Brophy Jan, Bawden David, Is Google enough? Comparision an Internet search engine with academic library resources, Aslib Proceedings 2005 vol. 57 issue 6, s. 498 – 512
2. Devine Jane, Egger-Sider Francine, Going beyond Google: The Invisible Web in learning and teaching, London 2009, 156 p.
3. Hagedorn Kat, Santelli Joshua, Google still not indexing Hidden Web URL’s, D-Lib Magazine [on-line] 2008, Vol. 14, 7-8. [dostęp: 28.11.2008]. Dostępny w World Wide Web: http://www.dlib.org/dlib/july08/hagedorn/07hagedorn.html
4. Hock Randolph, The extreme sercher's internet handbook, Medford, New Jersey 2004, 256 p.
5. Lewandowski Dirk, Mayr Philipp, Exploring the academic invisible web, Library Hi Tech 2006, vol. 24, nr 4, s. 529 – 539
6. Martin Pamela, Google as teacher: everything your students know they learned from searching Google, College and Research Libraries News 2006/2, s. 100-101
7. Mitchell Steve, Mooney Margaret, Infomine: a model web-based academic virtual library, Information Technology & Libraries [on-line] 1996/3, vol. 15. [dostęp: 4.02.2010]. Dostępny w World Wide Web: http://infomine.ucr.edu/projects/publications/Mitchell-Mooney-1996-ITAL.html
8. Ravia Fjalar, The lore of searching: how to access and exploit the shallow deep web [on-line] 2008. [dostęp: 10.11.2008]. Dostępny w World Wide Web: http://www.fravia.com/deepweb_searching.htm
9. Sherman Chris, Price Gary, The Invisible Web: uncovering information sources search engines can't see, Medford, New Jersey 2003, 439 p.
Uwagi
W cyklu 2021/22L:
Kanał MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aQWBxF7rpraJ1K5PFSkN4TM0-Tz8VSlvSK9hLwKcsUkU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=82237658-8e77-45b1-a268-874d8af584e5&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 Moodle: https://moodle.umk.pl/WFINS/course/view.php?id=408 |
W cyklu 2022/23L:
MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aOo6xcfIEIMf5IpM2eTnIS0CQf6-ztGyfvAtWhhcs5p41%40thread.tacv2/conversations?groupId=3fbb0241-73a7-4812-9e37-ff5c42eb4a46&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 Moodle: https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=3993 |
W cyklu 2023/24L:
MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aOo6xcfIEIMf5IpM2eTnIS0CQf6-ztGyfvAtWhhcs5p41%40thread.tacv2/conversations?groupId=3fbb0241-73a7-4812-9e37-ff5c42eb4a46&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 Moodle: https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=3993 |
W cyklu 2024/25L:
MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aOo6xcfIEIMf5IpM2eTnIS0CQf6-ztGyfvAtWhhcs5p41%40thread.tacv2/conversations?groupId=3fbb0241-73a7-4812-9e37-ff5c42eb4a46&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 Moodle: https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=3993 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: