O słuchaniu 2401-D-s1/s2-OS
Program konwersatorium
1. Wprowadzenie – spotkanie organizacyjne
Część I: O słuchaniu muzyki
2. O kulturze (nie)popularnej, słuchaniu i komunikowaniu oraz o gustach muzycznych młodzieży akademickiej, czyli czego słuchamy (dyskusja grupowa)
Proponowani artyści: J.Brel, S.Walker, L.Mariano, P.Clark
3. O słuchaniu politycznym, czyli o miejscach pamięci i oporze kulturowym
Proponowani artyści: Henry Cow, Stormy Six, Art Bears, Area, Midnight Oil, Marszałek Pizdutski, Dezerter, Abba, 2Tm2,3, Siekiera
4. O tym, czy muzyka (popularna) ma płeć, czyli o dziewczynach i chłopakach
Proponowani artyści: Patti Smith, Maanam, Lombard, Gayga, Daria Zawiałow
5. O tym, co już było, czyli o kulturze muzycznego recyklingu
Proponowani artyści: Gayga, Oasis, Musical Box, The Australian Pink Floyd, Abba Cover Tribute Live Band
6. O słuchaniu Wartości Niewzruszalnych, czyli o arcydziełach i gwiazdach (tych największych)
Proponowani artyści: Kłin, Debitels, Derolingstons, Dedors, Udwa, Debiczbojs, Deklasz i różne takie topy wszechczasów oraz N.Hornby („Wierność w stereo”) i Simple Minds
7. O tym, co lubimy a czego nie lubimy słuchać, czyli o przyjemności słuchania (zadanie 1, p.1)
8. O tym, co lubimy a czego nie lubimy słuchać, czyli o przyjemności słuchania (zadanie 1, p.2)
Część II: O słuchaniu dźwięków i miejsc
9. O słuchaniu świata jako praktyce kulturowej, czyli o dźwiękach oraz o soundwalkingu i dźwiękowym safari, czyli o konieczności słuchania w przestrzeni publicznej
10. O słuchaniu tego, co wokół nas, czyli sprawozdanie z pracy własnej (zadanie 2, p.1)
11. O słuchaniu tego, co wokół nas, czyli sprawozdanie z pracy własnej (zadanie 2, p.2)
12. O słuchaniu miasta w terenie, czyli wyjście 1
13. O słuchaniu i niepatrzeniu, czyli wyjście 2
14. O słuchaniu miasta i niepatrzeniu, czyli powrót (zadanie 3, p.1)
15. O słuchaniu miasta i niepatrzeniu, czyli powrót (zadanie 3, p.2) / Podsumowanie konwersatorium
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Całościowe zaliczenie konwersatorium przybiera postać rozliczenia punktowego, w którym liczą się: (a) indywidualna aktywność podczas zajęć oraz (b) sprawozdania z własnych działań indywidualnych.
1.Aktywność na zajęciach oceniana w skali punktowej: wypowiedzi powinny dotyczyć tematyki poruszanej na zajęciach, bazując na lekturach proponowanych do zajęć. Za dane zajęcia można uzyskać 1 lub 2 punkty w zależności od jakości wypowiedzi. Punkty za aktywność można uzyskać na zajęciach nr: 2, 3, 4, 5, 6, 9.
Na zajęcia warto przynieść znalezione przez siebie nagrania (wystarczy znaleźć je w sieci) oraz sylwetki artystów, których twórczość będzie ilustrować dany temat.
2.Wykonanie 3 zadań związanych z muzyką i dźwiękami. Za każde zadanie można otrzymać 0-10 punktów.
Zadanie 1 przygotowujemy krótkie sprawozdanie z tego, czego zazwyczaj słuchamy, czyli dzielimy się tym, co nas w muzyce zachwyca i oczarowuje. Przygotuj krótkie omówienie tego, czego lubisz słuchać najbardziej (artyści, piosenki, płyty) i zaprezentuj w postaci krótkiej wypowiedzi. Forma: wypowiedź ustna podczas zajęć nr ilustrowana dźwiękiem.
Zadanie 2 przygotowujemy krótkie sprawozdanie ze słuchania dźwięków wokół nas, czyli dzielimy się nagranymi przez siebie dźwiękami z przestrzeni życiowej (dom, uniwersytet/szkoła, komunikacja miejska). Nagraj kilka (3-5) różnych dźwięków, które uznasz za interesujące/dziwne/typowe/ważne (wg własnego uznania i wyboru) z Twojego otoczenia i zaprezentuj. Forma: wypowiedź ustna podczas zajęć nr ilustrowana dźwiękiem nagranym i przygotowanym przez siebie.
Zadanie 3 przygotowujemy krótkie sprawozdanie ze słuchania dźwięków w przestrzeni publicznej, czyli dzielimy się nagranymi przez siebie dźwiękami z wyprawy terenowej. Podczas wyjścia w teren na zajęciach nr 12 i 13 nagrywamy dźwięki otoczenia, które stanowić będą podstawę do tego zadania. Forma: wypowiedź ustna podczas zajęć nr 14 ilustrowana dźwiękiem nagranym przez siebie.
Możliwa maksymalna ilość punktów za działania podczas zajęć: 42, na co składa się:
aktywność: 12
Zadanie 1: 10
Zadanie 2: 10
Zadanie 3: 10
Skala punktowa a oceny:
dst: 60-74%
dst+: 75-80%
db: 81-85%
db+: 86-90%
bdb: 91-100%
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Lektury (wybór)
Część I: O słuchaniu muzyki
Backer Ch. 2005 „Studia kulturowe”. Kraków
Chmielewski H.J. 2009 „Tytus, Romek i A’Tomek”, księga XVII. Warszawa
Hornby N. „Wierność w stereo”. Poznań
Kasprzycki R. 2013 „Dekada Buntu”. Kraków
Kołakowski L. 1987 „Legenda o cesarzu Kennedym: nowa dyskusja
antropologiczna”. Zeszyty Literackie, 19/1987 (i późniejsze przedruki w
„Mini wykładach…”)
Lizut M. 2003 „Punk Rock Later”. Warszawa
Makowski M., M.Szymański 2010 „Obok albo ile procent Babilonu?” Katowice
Reynolds S. 2018 „Retromania”. Warszawa
Storey J. 2003 „Studia kulturowe i badania kultury popularnej”. Kraków
Witkowski G. 2011 „Grunt to bunt. Rozmowy o Jarocinie”. Poznań
Filmy do obejrzenia
Gnoiński L., Słota W. 2010 “Beats of Freedom – zew wolmości”
Gnoiński L., Gajczak M. 2016 „Jarocin – po co wolmość?”
Część II: O słuchaniu dźwięków i miejsc
Brzostek D. 2014 „Nasłuchiwanie hałasu”. Toruń
Cox Ch., D. Warner (red.). 2010 „Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej”. Gdańsk
Szałasek F. 2017 „Nagrania terenowe”. Gdańsk
oraz
– wszelkie numery czasopism:
Glissando
Audiosfera. Koncepcje – Badania – Praktyki
– numery tematyczne pism:
AVANT 3/2020
Kultura Współczesna 3/ 2017
Kultura Współczesna 2/ 2021
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: