Otwarte zasoby edukacyjne 2401-AI-ZE-11-s1
Otwarte zasoby edukacyjne (OZE) to materiały, które są publicznie dostępne w Internecie (bez kontroli dostępu), opublikowane wraz z prawem do dalszego wykorzystywania treści – bez przeszkód technologicznych ani prawnych (z otwartą licencją na dalsze wykorzystywanie). Celem zajęć jest przybliżenie zasad budowania tytułowych zasobów, zatem niezbędne jest omówienie istoty wolnych licencji, poziomów otwartości publikacji oraz domeny publicznej. Scharakteryzowane zostaną najważniejsze polskie oraz zagraniczne inicjatywy edukacyjne. Ponadto zaprezentowane zostaną wyszukiwarki OZE, a także kwestia dostępności zasobów internetowych. Zajęcia mają postać laboratoryjną, zatem nacisk zostanie położony na nabycie praktycznych umiejętności w zakresie wyszukiwania OZE.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- projektu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Obecność i aktywność na zajęciach laboratoryjnych (możliwa nie więcej niż jedna nieobecność) – U1, U2
Kolokwium - W1, W2, U1
Projekt/referat – W1, W2, U1, U2, K1, K2
Wykonywanie zadań podczas zajęć laboratoryjnych – W1, W2, U1, U2, K1, K2
Na ocenę końcową z przedmiotu składa się:
60% z oceny za projekt
40% z oceny za test końcowy
Należy również zaliczyć wszystkie zadane zadania.
Kolokwium:
- sprawdzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji pozyskanych na zajęciach oraz podczas samodzielnej lektury zalecanych publikacji i serwisów
Projekt:
- prezentacja na zadany temat z wykorzystaniem wyłącznie treści, fotografii, filmów, muzyki itp. pochodzących z Otwartych Zasobów Edukacyjnych (p.w. domena publiczna, otwarte licencje)
- każda informacja pochodząca z OZE (tekst, film, fotografia, wykres itp.) bez względu na format musi być opisana zgodnie zasadami
Punkty za prezentację projektu: 40 pkt, w tym:
- 20 pkt - różnorodność wykorzystanych źródeł
- 20 pkt. - właściwy dobór i opis wykorzystanych materiałów
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1. B.Bednarek-Michalska, Otwarte zasoby edukacyjne (OZE) na UMK. Biuletyn EBIB [online] 2013, nr 1 [dostęp: 04.09.2015]. Dostępny w World Wide Web: http://open.ebib.pl/ojs/index.php/ebib/article/view/91/185
2. Mapa otwartych zasobów edukacyjnych, opr. K. Grodecka, K. Śliwowski [online] [dostęp: 04.09.2015]. Dostępny w World Wide Web: http://ngoteka.pl/bitstream/handle/item/168/Mapa%20Otwartych%20Zasob%C3%B3w%20Edukacyjnych.pdf?sequence=4
3. Przewodnik po otwartych zasobach edukacyjnych, opr. K. Grodecka, K.Śliwowski, Warszawa 2014
4. S. Gurell, S. Connelly, D, Viley, Otwarte zasoby edukacyjne. Podstawowe informacje. Biuletyn EBIB [online] 2009, nr1 [dostęp: 04.09.2015]. Dostępny w World Wide Web: http://www.ebib.pl/2009/101/a.php?gurell_connelly_wiley
Literatura uzupełniająca:
1. K. Grodecka, J. Kusiak, J. Markovič, Open AGH – otwarte zasoby edukacyjne w praktyce, E-mentor 2012, nr 3, s. 57-63.
2. Otwarta nauka w Polsce 2014. Diagnoza [online] ICM 2014 [dostęp: 04.09.2015]. Dostępny w World Wide Web: http://pon.edu.pl/index.php/nasze-publikacje?pubid=13
2. Otwarte zasoby edukacyjne w języku polskim - idea i praktyka, [w] Biblioteka, książka, informacja i Internet, red. Z. Osiński, R. Malesa, Lublin 2013, s. 35-50.
3. Otwarte zasoby wiedzy: nowe zadania uczelni i bibliotek w rozwoju komunikacji naukowej, red. M. M. Górski, M. Marcinek, Kraków 2011
Uwagi
W cyklu 2021/22Z:
W semestrze zimowych 2020/2021 wszystkie zajęcia odbywają się zdalnie. Zajęcia mają formę hybrydową: synchroniczną (spotkania na MS TEams) i asynchroniczną (zadania, ćwiczenia, testy, materiały prowadzącego na platformie Moodle). Podstawa zaliczenia semestrze zimowym 2020/2021: wykonywanie zadań i ćwiczeń na platformie Moodle; kolokwium – test na platformie Moodle; opracowanie indywidualnego projektu wyłącznie na bazie OZE Metody i kryteria oceniania w semestrze zimowym 2020/2021: Zaliczenie na ocenę na podstawie: wykonywania zadań i ćwiczeń na platformie Moodle; kolokwium, opracowania indywidualnego projektu (oceniane wg skali poniżej): Studenci z IOS mają dodatkowe zadanie do wykonania. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: