Nowoczesne technologie w nauce 2401-AI-NTwN-21-s2
Współczesny świat ulega ciągłym przeobrażeniom, a kolejne odkrycia technologiczne pozwalają na wprowadzanie coraz bardziej nowoczesnych rozwiązań także do procesu prowadzenia i ewaluacji badań naukowych. Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z wybranymi rozwiązaniami w tym zakresie, tj. narzędziami, technikami i metodami automatycznego pozyskiwania, przetwarzania i ewaluacji wyników badań.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Test zaliczeniowy – W1, W2, U1, U2, K1, K2
Kryteria oceniania: punkty uzyskane z testu zaliczeniowego
Możliwa jedna nieobecność na wykładzie
Ostateczna ocena końcowa:
ocena bdb. – 91% i więcej (brak nieobecności)
ocena db.+ – 86% do 90%
ocena db. – 76% do 85%
ocena dst.+ – 70% do 75%
ocena dst. – 60% do 69%
ocena ndst. – 59% i poniżej
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Grabowska M., Zbiory Big Data oraz technologia chmury obliczeniowej dla humanistyki cyfrowej, „Studia Europejskie” 2017, nr 3, s. 195–213
2. Jachimczyk A., Otwarte dane badawcze: casus polskich instytutów badawczych, „Zagadnienia Naukoznawstwa” 2015, z. 4, s. 409–424.
3. Kelleher J. D., Tierney B, Data science, Cambridge 2018.
4. Kowalska M., Osińska V., Bazy danych i wizualizatory dorobku naukowego jako narzędzia oceny produktywności naukowej, „Nauka” 2018, nr 2, s. 93–114.
5. Kowalska M., Wskaźniki altmetryczne - w kierunku nowego modelu oceny dorobku naukowego? Casus publikacji z zakresu bibliologii i informatologii, [w:] Diagnostyka w zarządzaniu informacją, pod red. R. Sapy, Kraków 2017, s. 263–284.
6. Łakomy A., Nowoczesne technologie w kulturze, nauce i dydaktyce, Katowice 2015.
7. Mahmood Z., Data science and big data computing: frameworks and methodologies, Cham 2018.
8. Maršakova-Šajkevič V., Badania ilościowe nauki: podejście bibliometryczne i webometryczne, Poznań 2009.
9. Osińska V., Wizualizacja informacji. Studiuminformatologiczne, Toruń 2016.
10. Technologie informatyczne i ich zastosowanie w nauce, technice i edukacji, pod. A. Jastriebova, M. Raczyńskiej i J. Wołoszyna, Radom 2013.
11. Współczesne oblicza komunikacji i informacji. Przestrzeń informacyjna nauki, pod red. E. Głowackiej, M. Jarockiego, N. Pamuły-Cieślak, Toruń 2016.
Literatura uzupełniająca:
1. Przewodnik po otwartej nauce, Warszawa 2009.
2. Wizualizacja informacji w humanistyce, pod red. M. Kowalskiej i V. Osińskiej, Toruń 2017.
3. Zwrot cyfrowy w humanistyce, pod red. R. Bomby, A. Radomskiego, Lublin 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: