Estetyka fotografii reporterskiej 2400-OG-EFR
Warsztaty z estetyki fotografii reporterskiej mają na celu dwa zadania. Pierwsze to filozoficzne spojrzenie na specyfikę medium jakim przemawia fotografia (jakie daje możliwości i do czego może posłużyć poza ściśle rozumianą sztuką wysoką). Drugim zadanie, równorzędnie pojawiającym się w ramach warsztatów jest spojrzenie na zjawiska społeczne kultury współczesnej, na dominację obrazu, na zastępowanie rzeczywistości przez sztucznie kreowany świat wizualny. Tutaj głównymi przedstawicielami będą Baudrillard, Heidegger i Flusser. W tym kontekście spróbujemy spojrzeć na fotografię nie tyle jako na medium artysty, ale na sposób przemawiania reportera do świadomości ludzkiej. W znacznej mierze rozważania będą jednak natury estetycznej, czy kulturoznawczej, a w mniejszym stopniu natury społecznej czy antropologicznej. Po części zatem teoretyczne rozważania dotyczyć będą także zrozumieniu specyfiku współczesnej kultury, choć zawsze przez pryzmat oka fotografa.
Bloki tematyczne:
1. Sztuczny świat nieistniejących znaków. Baudrillard’owska koncepcja symulakrów.
2. Gdy obraz zastępuje świat. Heidegger’owska krytyka współczesności.
3. Po co filozofia fotografii? Fotografia jako miejsce walki różnych twórców symboli – Flusser i nierzeczywistość fotografii.
4. Fotografia nieestetyczna. Poza estetyczna wartość fotografii. Krakauer.
5. Rzeczy utracone czyli estetyka fotografii Soulages’a.
6. Fotografia a obiekt fotografowany. Mała historia ukryta w fotografii. Barthes.
7. Fotografia pomiędzy społecznym rytuałem a indywidualnym podglądactwem. Sontag.
8. Wielka historia w pryzmacie fotografii. Koncepcja Didi-Huberman.
9. Specyfika fotografii dokumentalnej. Rouillé.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- referatu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawą wystawienia oceny jest:
- aktywny udział w dyskusji pod koniec zajęć lub przygotowanie 10 min. prezentacji (30%)
- przygotowanie prezentacji: samodzielny wybór zdjęć publikowanych w ostatnim roku, wraz z ich oceną i komentarzem w oparciu o materiał dostępny na zajęciach (70%)
Praktyki zawodowe
-
Literatura
1. J. Baudrillard, Symulakry i symulacja, tłum. Sławomir Królak, Warszawa 2005.
2. Piotr Zawojski Jean Baudrillard i fotografia, Kultura Współczesna, Nr 1/2008.
3. Agnieszka Ziętek Media wobec (hiper)rzeczywistości w ujęciu Jeana Baudrillarda, [w:] Granice w kulturze, Lublin 2010, s. 370-380.
4. M. Heidegger, Czas Światoobrazu, [w:] tegoż, Budować, mieszkać, myśleć, Warszawa 1997.
https://sady.up.krakow.pl/fil.heidegger.czas.swiatoobrazu.htm
Wolfgang Welsch, Na drodze do kultury słyszenia, przeł. K. Wilkoszewska, [w:] Eugeniusz Wilk (pod red.), Przemoc ikoniczna czy „nowa widzialność”?, Katowice Wyd. UŚ 2001, ss. 56-74.
5. 3. V. Flusser, Ku filozofii fotografii, Katowice, 2004 (wybrane fragmenty)
6. V. Flusser, Ku uniwersum obrazów technicznych, przeł. A. Gwóźdź, [w:] Po kinie?..., wybór A. Gwóźdź, Kraków: Wyd. Universitas, 1994, ss. 53-67.
7. S. Kracauer, Wstęp. Fotografia. [w:] tegoż, Teoria filmu: wyzwolenie materialnej rzeczywistości, przeł. W. Wertenstein, Warszawa: Wyd. Artystyczne i Filmowe 1975, s. 26-47.
8. F. Soulages, Estetyka fotografii, Kraków 2007.
9. R. Barthes, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, Warszawa 2008 (fragmenty).
10. S. Sontag, O fotografii, przeł. S. Magala, Warszawa: Wyd. Artystyczne i Filmowe 1986 (fragmenty).
11. G. Didi-Huberman, Strategie obrazów. Oko historii 1, Kraków 2011 (fragmenty).
12. A. Rouillé, Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną, Kraków 2005 (fragmenty).
13. S. Sikora, Fotografia, między dokumentem a symbolizmem, Izabelin 2004 (fragmenty).
14. B. Stiegler, Obrazy fotografii. Album metafor fotograficznych, Kraków 2009.
15. Piękno w sieci : estetyka a nowe media / pod red. Krystyny Wilkoszewskiej, Kraków 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: