Krytyk jako kurator 1402-KK-2L-ka-S1
Celem zajęć będzie krytyczna refleksja na temat metod prezentacji sztuki współczesnej od połowy XX wieku po czasy aktualne. Analizowane będą zjawiska oraz procesy jakie odcisnęły piętno na sztuce i praktyce instytucjonalnej. W szczególności nacisk położony będzie na prześledzenie w jaki sposób praktyka kuratorska może wpływać i oddziaływać na dyskurs artystyczny, instytucjonalny oraz publiczny, ale także w jaki sposób jest od nich zależna.
Kluczowe dla oceny dyskursu kuratorskiego są badania nad historią i specyfiką wystaw. Problematyka wystawy i wystawiennictwa pozostaje niezwykle ważnym tematem z jakim mierzy się dziś historia sztuki. Przemiany w postrzeganiu przestrzeni ekspozycyjnej, praktyki wystawiennicze i sposób prezentacji samych dzieł uwikłane są w szereg zależności. Wpływ na nie mają zarówno zmieniająca się sztuka, stale ewoluujące strategie artystyczne, ale także przemiany i dynamika wewnątrz samych instytucji. Wystawa może stać się również narzędziem krytycznym, generującym dyskurs zarówno z obszaru badań nad sztuką jak również dotyczący debaty publicznej.
Zajęcia zakładają dwupoziomowy sposób pracy, gdzie zagadnienia teoretyczne przenikać będą się z praktycznymi. Z jednej strony będą koncentrować się na aspektach historycznych i teoretycznych kreśląc perspektywę otwierającą się na głosy historyków, krytyków i teoretyków sztuki, muzealników, galerzstów czy, last but not least, kuratorów i artystów. Z drugiej strony przyjmą one formę „interwencyjną” próbującą łączyć krytyczny przegląd i analizę wybranych wystaw czy eksperymentalnych strategii prezentacji sztuki z aktywnym uczestnictwem w życiu artystycznym (wizyty studyjne, analiza bieżących wystaw, spotkania z zaproszonymi artystami/kuratorami ).
Główne zagadnienia:
· kurator sztuki – historyczne uwarunkowanie; ewolucja pojęcia; metodologia pracy; strategie i modele kuratorskie; znaczenie i pozycja; relacja kurator – artysta – odbiorca
· relacja zawodu krytyka sztuki i kuratora sztuki
· historyczne początki nowoczesnego kuratorstwa w Polsce (m. in. Jerzy Ludwiński, Ryszard Stanisławski, Urszula Czartoryska, Janusz Bogucki, Marek Rostworowski, Wiesław Borowski)
· prezentacja sylwetek najważniejszych polskich i światowych kuratorów (m. in.: Harald Szeemann, Hans Ulrich Obrist, Okwui Enwezor, Pontus Hultén, Seth Siegelaub, Anda Rottenberg, Wojciech Krukowski, Adam Szymczyk)
· wystawa jako narzędzie krytycznej refleksji i sposób do kreowania znaczeń oraz debaty publicznej
· muzeum krytyczne jako forum zaangażowane w debatę i miejsce podejmujące ważne problemy społeczne (nowa muzeologia, nowy instytucjonalizm)
· globalny wymiar kultury artystyczne; horyzontalna historia sztuki; studia postkolonialne, globalna historia sztuki; biennalizacji sztuki współczesnej (m. in. Documenta, Manifesta, Biennale w Wenecji)
· nowe praktyki artystyczne i sposoby ich prezentacji (m.in. postinternet, działania postartystyczne, sztuka reakcyjna i partycypacyjna, aktywizm, postumanizm, zwrot performatywny.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
- wystawa
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- panelowa
- projektu
- obserwacji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach
Przygotowanie do zajęć
Aktywny udział w zajęciach
Zaliczenie: Przygotowanie na piśmie scenariusza wystawy z określeniem koncepcji, realizacji i budżetu.
Praktyki zawodowe
---
Literatura
Display. Strategie wystawienia, pod red. M. Hussakowskiej, E.M. Tatar, Kraków 2012.
Łukasz Guzek, Sztuka instalacji. Zagadnienie związku przestrzeni i obecności w sztuce współczesnej, Warszawa 2007.
Jerzy Ludwiński, Sztuka w epoce postartystycznej i inne teksty, wybór i opracowanie J. Kozłowski, Poznań-Wrocław 2009.
Muzeum Sztuki. Antologia, pod red. M. Popczyk, Kraków 2005.
Hans Ulrich Obrist, Krótka historia kuratorstwa, Kraków 2016.
Marta Czyż, Julia Wielgus, W ramach wystawy. Rozmowy z kuratorami, Warszawa 2015.
Zawód: kurator, pod red. M. Kosińskiej, K. Sikorskiej, A.Czaban, Poznań 2014.
Artysta - Kurator - Instytucja - Odbiorca. Przestrzenie autonomi i modele krytyki, pod red. M. Kosińskiej, K. Sikorskiej, A. Skórzyńskiej, Poznań 2012.
Brian O'Doherty, Biały sześcian od wewnątrz. Ideologia przestrzeni galerii, Gdańsk 2015.
Maria Popczyk, Estetyczne przestrzenie ekspozycji muzealnych, Kraków 2008.
Piotr Piotrowski, Muzeum krytyczne, Poznań 2011.
Stephen Wright, W stronę leksykonu użytkowania, Warszawa 2011.
Bruce Altshulera, The Avant-Garde in Exhibition. New Art in 20th Century, New York 1994.
Contemporary Cultures of Display, ed. by Emma Barker, London 1999.
Mary Anne Staniszewski, The Power of Display. A History of Exhibition Installations at the Museum of Modern Art, Massachusetts 1998.
Thinking about Exhibitions, ed. by R. Greenberg, B. W. Ferguson, S. Nairne, London 1996.
Exhibition, ed. by Lucy Steeds, MIT Press, 2014.
Uwagi
W cyklu 2023/24L:
Terminy zajęć w semestrze letnim 2023/2024: 27.02 (zajęcia 1-2); |
W cyklu 2024/25L:
Terminy zajęć w semestrze letnim 2023/2024: 27.02 (zajęcia 1-2); |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: