Historia krytyki artystycznej i myśli o sztuce 1402-HKA-2Zka-S1
Wykład:
1. Charles Baudelaire i Malarz życia nowoczesnego, czyli sztuka i krytyka u źródeł modernizmu. Pojęcia la cité infernale, modernité, flanêur. Émile Zola i jego krytyka akademizmu.
2. Krytyka u źródeł modernizmu, ciąg dalszy.
Bracia de Goncourt, spór Jamesa Whistlera z Johnem Ruskinem, Félix Fénéon i pochwała impresjonizmu, Maurice Denis i teoria dwuwymiarowej płaszczyzny malarskiej.
3. Malarstwo Paula Cézanne’a jako punkt wyjścia dla awangard artystycznych. Koncepcje zawarte w listach malarza.
4. Ekspresjonizm w poszukiwaniu nowej energii sztuki. Herwarth Walden i czasopismo „Der Sturm”.
Ugrupowania Die Brücke i Der Blaue Reiter. Teoretyczne rozważania artystów takich, jak August Macke, Franz Marc, Emil Nolde, Wassily Kandinsky.
5. Sztuka przeciwko kołtunerii i wojnie. Manifesty dadaizmu; Marcel Duchamp i Tristan Tzara.
6. Dążenie do abstrakcji. Suprematyzm Kazimierza Malewicza i neoplastycyzm Pieta Mondriana.
7. Przygody surrealizmu. Przegląd poetyk surrealistycznych w sztuce, manifesty André Bretona i przemyślenia Maxa Ernsta.
8. Ekspresjonizm abstrakcyjny, artyści, koncepcje, krytyka.
Pojęcia action painting, dripping, all-over.
9. Ekspresjonizm abstrakcyjny, artyści, koncepcje, krytyka - ciąg dalszy.
10. Tuż przed pop-artem. Rola twórczości Roberta Rauschenberga i Jaspera Johnsa w sztuce amerykańskiej.
11. Pop-art. Zatarcie granic między sztuką wysoką a kulturą masową. Polemika amerykańskich krytyków, Henry Geldzahlera, Hiltona Kramera i Leo Steinberga.
12. Podsumowanie cyklu w semestrze zimowym i esej Leo Steinberga Sztuka współczesna i niedola publiczności.
Ćwiczenia
1. Sztuka około 1900. Konflikty pokoleń i nowe tendencje artystyczne.
2. Krytyka artystyczna w okresie kubizmu. Guillaume Apollinaire.
3. Awangarda artystyczna w okresie kubizmu, futuryzmu i orfizmu.
4. Utopie awangardy i konstruktywizm rosyjski. Totalitaryzm wobec sztuki.
5. Mitologie awangardy na podstawie tekstów Rosalind Krauss i Johna Bergera.
6. Surrealizm i koncepcje André Bretona.
7. Formalizm Clementa Greenberga i jego obrona modernizmu.
8. Krytyka wobec powojennej sztuki abstrakcyjnej na podstawie tekstów Leo Steinberga i Clementa Greenberga.
9. Harold Rosenberg i Donald Kuspit. Odmienne oceny różnych zjawisk sztuki powojennej.
10. Susan Sontag o estetyce Kampu.
11. Harold Rosenberg i wielkoformatowe malarstwo amerykańskie.
12. Dylematy młodej krytyki artystycznej na przykładzie tekstu Andrew Beardiniego "How to Write About Contemporary Art".
W cyklu 2021/22Z:
Wykład: 2. Krytyka u źródeł modernizmu, ciąg dalszy. 3. Malarstwo Paula Cézanne’a jako punkt wyjścia dla awangard artystycznych. Koncepcje zawarte w listach malarza. 4. Ekspresjonizm w poszukiwaniu nowej energii sztuki. Herwarth Walden i czasopismo „Der Sturm”. 5. Sztuka przeciwko kołtunerii. Manifesty dadaizmu; Marcel Duchamp i Tristan Tzara. 6. Dążenie do abstrakcji. Suprematyzm Kazimierza Malewicza i neoplastycyzm Pieta Mondriana. 7. Przygody surrealizmu. Przegląd poetyk surrealistycznych w sztuce, manifesty André Bretona i przemyślenia Maxa Ernsta. 8. Ekspresjonizm abstrakcyjny, artyści, koncepcje, krytyka. 9. Ekspresjonizm abstrakcyjny, artyści, koncepcje, krytyka - ciąg dalszy. 10. Tuż przed pop-artem. Rola twórczości Roberta Rauschenberga i Jaspera Johnsa w sztuce amerykańskiej. 11. Pop-art. Zatarcie granic między sztuką wysoką a kulturą masową. Polemika amerykańskich krytyków, Henry Geldzahlera, Hiltona Kramera i Leo Steinberga. 12. Podsumowanie cyklu w semestrze zimowym i esej Leo Steinberga Sztuka współczesna i niedola publiczności. Ćwiczenia 1. Sztuka około 1900. Konflikty pokoleń i nowe tendencje artystyczne. 2. Krytyka artystyczna w okresie kubizmu. Guillaume Apollinaire. 3. Awangarda artystyczna w okresie kubizmu, futuryzmu i orfizmu. 4. Utopie awangardy i konstruktywizm rosyjski. Totalitaryzm wobec sztuki. 5. Mitologie awangardy na podstawie tekstów Rosalind Krauss i Johna Bergera. 6. Surrealizm i koncepcje André Bretona. 7. Formalizm Clementa Greenberga i jego obrona modernizmu. 8. Krytyka wobec powojennej sztuki abstrakcyjnej na podstawie tekstów Leo Steinberga i Clementa Greenberga. 9. Harold Rosenberg i Donald Kuspit. Odmienne oceny różnych zjawisk sztuki powojennej. 10. Susan Sontag o estetyce Kampu. 11. Harold Rosenberg i wielkoformatowe malarstwo amerykańskie. 12. Dylematy młodej krytyki artystycznej na przykładzie tekstu Andrew Beardiniego "How to Write About Contemporary Art". |
W cyklu 2022/23Z:
Wykład: 2. Krytyka u źródeł modernizmu, ciąg dalszy. 3. Malarstwo Paula Cézanne’a jako punkt wyjścia dla awangard artystycznych. Koncepcje zawarte w listach malarza. 4. Ekspresjonizm w poszukiwaniu nowej energii sztuki. Herwarth Walden i czasopismo „Der Sturm”. 5. Sztuka przeciwko kołtunerii. Manifesty dadaizmu; Marcel Duchamp i Tristan Tzara. 6. Dążenie do abstrakcji. Suprematyzm Kazimierza Malewicza i neoplastycyzm Pieta Mondriana. 7. Przygody surrealizmu. Przegląd poetyk surrealistycznych w sztuce, manifesty André Bretona i przemyślenia Maxa Ernsta. 8. Ekspresjonizm abstrakcyjny, artyści, koncepcje, krytyka. 9. Ekspresjonizm abstrakcyjny, artyści, koncepcje, krytyka - ciąg dalszy. 10. Tuż przed pop-artem. Rola twórczości Roberta Rauschenberga i Jaspera Johnsa w sztuce amerykańskiej. 11. Pop-art. Zatarcie granic między sztuką wysoką a kulturą masową. Polemika amerykańskich krytyków, Henry Geldzahlera, Hiltona Kramera i Leo Steinberga. 12. Podsumowanie cyklu w semestrze zimowym i esej Leo Steinberga Sztuka współczesna i niedola publiczności. Ćwiczenia 1. Sztuka około 1900. Konflikty pokoleń i nowe tendencje artystyczne. 2. Krytyka artystyczna w okresie kubizmu. Guillaume Apollinaire. 3. Awangarda artystyczna w okresie kubizmu, futuryzmu i orfizmu. 4. Utopie awangardy i konstruktywizm rosyjski. Totalitaryzm wobec sztuki. 5. Mitologie awangardy na podstawie tekstów Rosalind Krauss i Johna Bergera. 6. Surrealizm i koncepcje André Bretona. 7. Formalizm Clementa Greenberga i jego obrona modernizmu. 8. Krytyka wobec powojennej sztuki abstrakcyjnej na podstawie tekstów Leo Steinberga i Clementa Greenberga. 9. Harold Rosenberg i Donald Kuspit. Odmienne oceny różnych zjawisk sztuki powojennej. 10. Susan Sontag o estetyce Kampu. 11. Harold Rosenberg i wielkoformatowe malarstwo amerykańskie. 12. Dylematy młodej krytyki artystycznej na przykładzie tekstu Andrew Beardiniego "How to Write About Contemporary Art". |
W cyklu 2023/24Z:
Wykład: 2. Krytyka u źródeł modernizmu, ciąg dalszy. 3. Malarstwo Paula Cézanne’a jako punkt wyjścia dla awangard artystycznych. Koncepcje zawarte w listach malarza. 4. Ekspresjonizm w poszukiwaniu nowej energii sztuki. Herwarth Walden i czasopismo „Der Sturm”. 5. Sztuka przeciwko kołtunerii. Manifesty dadaizmu; Marcel Duchamp i Tristan Tzara. 6. Dążenie do abstrakcji. Suprematyzm Kazimierza Malewicza i neoplastycyzm Pieta Mondriana. 7. Przygody surrealizmu. Przegląd poetyk surrealistycznych w sztuce, manifesty André Bretona i przemyślenia Maxa Ernsta. 8. Ekspresjonizm abstrakcyjny, artyści, koncepcje, krytyka. 9. Ekspresjonizm abstrakcyjny, artyści, koncepcje, krytyka - ciąg dalszy. 10. Tuż przed pop-artem. Rola twórczości Roberta Rauschenberga i Jaspera Johnsa w sztuce amerykańskiej. 11. Pop-art. Zatarcie granic między sztuką wysoką a kulturą masową. Polemika amerykańskich krytyków, Henry Geldzahlera, Hiltona Kramera i Leo Steinberga. 12. Podsumowanie cyklu w semestrze zimowym i esej Leo Steinberga Sztuka współczesna i niedola publiczności. Ćwiczenia 1. Sztuka około 1900. Konflikty pokoleń i nowe tendencje artystyczne. 2. Krytyka artystyczna w okresie kubizmu. Guillaume Apollinaire. 3. Awangarda artystyczna w okresie kubizmu, futuryzmu i orfizmu. 4. Utopie awangardy i konstruktywizm rosyjski. Totalitaryzm wobec sztuki. 5. Mitologie awangardy na podstawie tekstów Rosalind Krauss i Johna Bergera. 6. Surrealizm i koncepcje André Bretona. 7. Formalizm Clementa Greenberga i jego obrona modernizmu. 8. Krytyka wobec powojennej sztuki abstrakcyjnej na podstawie tekstów Leo Steinberga i Clementa Greenberga. 9. Harold Rosenberg i Donald Kuspit. Odmienne oceny różnych zjawisk sztuki powojennej. 10. Susan Sontag o estetyce Kampu. 11. Harold Rosenberg i wielkoformatowe malarstwo amerykańskie. 12. Dylematy młodej krytyki artystycznej na przykładzie tekstu Andrew Beardiniego "How to Write About Contemporary Art". |
W cyklu 2024/25Z:
Wykład: 2. Krytyka u źródeł modernizmu, ciąg dalszy. 3. Malarstwo Paula Cézanne’a jako punkt wyjścia dla awangard artystycznych. Koncepcje zawarte w listach malarza. 4. Ekspresjonizm w poszukiwaniu nowej energii sztuki. Herwarth Walden i czasopismo „Der Sturm”. 5. Sztuka przeciwko kołtunerii. Manifesty dadaizmu; Marcel Duchamp i Tristan Tzara. 6. Dążenie do abstrakcji. Suprematyzm Kazimierza Malewicza i neoplastycyzm Pieta Mondriana. 7. Przygody surrealizmu. Przegląd poetyk surrealistycznych w sztuce, manifesty André Bretona i przemyślenia Maxa Ernsta. 8. Ekspresjonizm abstrakcyjny, artyści, koncepcje, krytyka. 9. Ekspresjonizm abstrakcyjny, artyści, koncepcje, krytyka - ciąg dalszy. 10. Tuż przed pop-artem. Rola twórczości Roberta Rauschenberga i Jaspera Johnsa w sztuce amerykańskiej. 11. Pop-art. Zatarcie granic między sztuką wysoką a kulturą masową. Polemika amerykańskich krytyków, Henry Geldzahlera, Hiltona Kramera i Leo Steinberga. 12. Podsumowanie cyklu w semestrze zimowym i esej Leo Steinberga Sztuka współczesna i niedola publiczności. Ćwiczenia 1. Sztuka około 1900. Konflikty pokoleń i nowe tendencje artystyczne. 2. Krytyka artystyczna w okresie kubizmu. Guillaume Apollinaire. 3. Awangarda artystyczna w okresie kubizmu, futuryzmu i orfizmu. 4. Utopie awangardy i konstruktywizm rosyjski. Totalitaryzm wobec sztuki. 5. Mitologie awangardy na podstawie tekstów Rosalind Krauss i Johna Bergera. 6. Surrealizm i koncepcje André Bretona. 7. Formalizm Clementa Greenberga i jego obrona modernizmu. 8. Krytyka wobec powojennej sztuki abstrakcyjnej na podstawie tekstów Leo Steinberga i Clementa Greenberga. 9. Harold Rosenberg i Donald Kuspit. Odmienne oceny różnych zjawisk sztuki powojennej. 10. Susan Sontag o estetyce Kampu. 11. Harold Rosenberg i wielkoformatowe malarstwo amerykańskie. 12. Dylematy młodej krytyki artystycznej na przykładzie tekstu Andrew Beardiniego "How to Write About Contemporary Art". |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Wykład:
Zaliczenie ustne sprawdzające sposób opanowania materiału prezentowanego podczas wykładu i zawartego w lekturach oraz umiejętność charakteryzowania podstawowych zjawisk i nurtów z zakresu refleksji o sztuce, teorii i krytyki artystycznej. W1, W6, W8, W13, U4, U11, K5.
W przypadku egzaminu w trybie zdalnym rozmowa przeprowadzona będzie po wcześniejszym umówieniu za pośrednictwem aplikacji Microsoft Teams.
Kryteria oceniania:
wymagany próg na ocenę dostateczną - 40 %; dostateczny plus – 50%; dobry - 60%; dobry plus - 70%; bardzo dobry - 80%.
Ćwiczenia:
Ocena końcowa jest wypadkową trzech elementów:
1) oceny za pracę pisemną na jeden z wybranych z harmonogramu zajęć tematów, charakteryzującą sztukę danego stylu modernizmu i towarzyszącą jej refleksję krytyczną (ok. 15.000 znaków): W1,W6, U11
2) oceny z testu wyboru, dotyczącego zagadnień obecnych w harmonogramie ćwiczeń: W1, W6, W8, U4 --> 60-65% dst; 66-75% dst +; 76-85% db; 86-90% db +; 91-100% bdb
3) oceny aktywności na zajęciach i bieżącej znajomości lektur: U4, K1, K5
Test wybory może być przeprowadzony tradycyjnie, z zastosowaniem arkuszy papierowych lub w trybie on-line, za pomocą platformy do zdalnego przeprowadzania testów.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Wykład:
______
Literatura obowiązkowa:
*Charles Baudelaire, "Malarz życia nowoczesnego", [w:] idem, Rozmaitości estetyczne, wstęp i przekład J. Guze, Gdańsk 2000,
* Edmond de Goncourt, "Z Dzienników [1883]", [w:] oprac. E. Grabska, Moderniści o sztuce, Warszawa 1971, s. 77-78, tłum. H. Ostrowska-Grabska,
* James McNeill Whistler, "Ten o'clock [1885]", [w:] oprac. E. Grabska, Moderniści o sztuce, Warszawa 1971, s. 78-86, tłum. A. Potocki,
* Félix Fénéon, "Impresjoniści w 1886 r. VIII Wystawa Impresjonistów od 15 maja do 15 czerwca na rue Laffitte 1" [w:] oprac. E. Grabska, Moderniści o sztuce, Warszawa 1971, s. 93-98, tłum. H. Ostrowska-Grabska,
* Maurice Denis, Definicja neotradycjonizmu oraz Od Gauguina i van Gogha do klasycyzmu, tłum. H. Morawska, [w:] (red.) E. Grabska, H. Morawska, Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa, Warszawa 1969, s. 70-88,
Émile Bernard, Paul Cézanne, 1890 [w:] oprac. E. Grabska, Moderniści o sztuce, Warszawa 1971, s. 349-352, tłum. H. Morawska,
* Reiner Maria Rilke, Z listów o Cézanne’ie, 1907 [w:] oprac. E. Grabska, Moderniści o sztuce, Warszawa 1971, s. 442-445, tłum. H. Ostrowska-Grabska,
* August Macke, "Masks" (1912) [w:] (eds.) Ch. Harrison, P. Wood, Art In Theory. An Anthology of Changing Ideas, Oxford, Malden 1999,
* Emil Nolde, "On Primitive Art" (1912-1914) [w:] (eds.) Ch. Harrison, P. Wood, Art In Theory. An Anthology of Changing Ideas, Oxford, Malden 1999,
* Hermann Bahr, "Expressionism" (1916) [w:] (eds.) Ch. Harrison, P. Wood, Art In Theory. An Anthology of Changing Ideas, Oxford, Malden 1999, s. 116-121,
* Marcel Duchamp, "The Richard Mutt Case" (1917) [w:] (eds.) Ch. Harrison, P. Wood, Art In Theory. An Anthology of Changing Ideas, Oxford, Malden 1999,
* Tristan Tzara, "Dada Manifesto" (1918) [w:] (eds.) Ch. Harrison, P. Wood, Art In Theory. An Anthology of Changing Ideas, Oxford, Malden 1999,
* Tristan Tzara, Franz Jung, Georg Grosz, Marcel Janco, Richard Hülsenbeck, Gerhard Preisz, Raoul Hausmann, "Manifest dadaistyczny" (1918), tłum. Z. Klimowiczowa [w:] (red.) E. Grabska, H. Morawska, Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa, Warszawa 1969,
* Amédée Ozenfant, "Foundations of Modern Art" (1925) [w:] (eds.) Ch. Harrison, P. Wood, Art In Theory 1900 - 1990. An Anthology of Changing Ideas, Oxford, Malden 1999,
* Piet Mondrian, "Neoplastycyzm w malarstwie" (1917), tłum. W. Juszczak [w:] (red.) E. Grabska, H. Morawska, Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa, Warszawa 1969.
* Kazimierz Malewicz, "Suprematyzm" (1927), tłum. J. Maurin-Białostocka [w:] (red.) E. Grabska, H. Morawska, Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa, Warszawa 1969,
* André Breton, "Geneza i perspektywa nadrealizmu" (1941), tłum. Z. Bieńkowski [w:] (red.) E. Grabska, H. Morawska, Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa,Warszawa 1969,
* Max Ernst, "Collages" (1936), tłum. Z. Bieńkowski [w:] (red.) E. Grabska, H. Morawska, Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa, Warszawa 1969.
* Harold Rosenberg, "The American Action Painters" (1952) [w:] (eds.) Ch. Harrison, P. Wood, Art In Theory 1900 - 1990. An Anthology of Changing Ideas, Oxford, Malden 1999,
* Clement Greenberg, "'American-Type' Painting (1955) [w:] Art and Culture. Critical Essays, Boston 1989,
* Leo Steinberg, "Other Criteria" [w:] Other Criteria. Confrontations with Twentieth-Century Art, 2007, Chicago, London 2007, s. 55-91,
* Henry Geldzahler, Hilton Kramer, Leo Steinberg, "A Symposium on Pop-Art" (1963) [w:] P.F. Fabozzi, Artists, Critics, Context, Reading In and Around American Art Since 1945, New Jersey 2002,
* Leo Steinberg, "Contemporary Art and the Plight of Its Public" [w:] Other Criteria, Confrontations with Twentieth-Century Art, Chicago, London 2007.
Literatura uzupełniająca:
* Cézanne. Listy, oprac. John Rewald, tłum. i przedmowa Joanna Guze, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1968,
* Filip Pręgowski, „Być nie tylko malarzem. O dyskursie artystycznym wokół XIX-wiecznego realizmu w malarstwie francuskim”, Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, nr XLVIII, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2018,
* Alfred H. Barr Jr, "Cubism and Abstract Art" (1936) [w:] (eds.) Ch. Harrison, P. Wood, Art In Theory 1900 - 1990. An Anthology of Changing Ideas, Oxford, Malden 1999,
* Jackson Pollock, "Answers to a Questionnaire" (1944) [w:] (eds.) Ch. Harrison, P. Wood, Art In Theory 1900 - 1990. An Anthology of Changing Ideas, Oxford, Malden 1999,
* Barnett Newman, "The Sublime is Now" (1948) [w:] (eds.) Ch. Harrison, P. Wood, Art In Theory 1900 - 1990. An Anthology of Changing Ideas, Oxford, Malden 1999,
* David Sylvester, "Interview with Jasper Johns" (1965) [w:] (eds.) Ch. Harrison, P. Wood, Art In Theory. An Anthology of Changing Ideas,Oxford, Malden 1999,
Ćwiczenia:
_________
Literatura obowiązkowa:
* (oprac.) Elżbieta Grabska, Moderniści o sztuce, Warszawa 1971 (fragmenty)
* Guillaume Apollinaire, "Rozważania estetyczne" [w:] opr. E. Grabska, H. Morawska, Artyści o sztuce. Od Van Gogha do Picassa, Warszawa 1969,
* Guillaume Apollinaire, "Malarstwo nowoczesne" [w:] opr. E. Grabska, H. Morawska, Artyści o sztuce. Od Van Gogha do Picassa, Warszawa 1969,
* Mieczysław Porębski, Kubizm. Wprowadzenie do sztuki XX wieku, Warszawa 1986 (fragmenty),
* Grzegorz Sztabiński,"Idea wspólnoty w wieku awangardy" [w:](red.) L. Bieszczad, Wiek awangardy, Kraków 2006,
* Włodzimierz Majakowski, Wassilij Kamienski, Dawid Burluk, "Dekter nr 1" (1918); Osip Brik, "Do przemysłu" (1923); Antoine Pevsner i Naum Gabo, "Manifest realistyczny"; Gustaw Kłucis, "Fotomontaż jako nowy rodzaj sztuki propagandowej" [w]: (oprac.) E. Grabska, H. Morawska, Artyści o sztuce. Od Van Gogha do Picassa, Warszawa 1969,
* Adolf Hitler, "Speech Inaugurating 'The Great Exhibition of German Art'", 1937 (Haus der Deutschen Kunst, Monachium) [w:] (ed.) Ch. Harrison, P.Wood, Art In Theory 1900-1990. An Anthology of Changing Ideas, Oxford. Massachusetts, 1993
* Rosalind E. Krauss, "Siatki"; "Oryginalność awangardy" [w:] eadem, Oryginalność awangardy i inne mity modernistyczne (tłum. M. Szuba), Gdańsk 2011,
* John Berger, "Przedmiot wiary" [w:] idem, O patrzeniu, Warszawa 1999.
* André Breton, "Nadrealizm i malarstwo" [w:] (oprac.) E. Grabska, H. Morawska, Artyści o sztuce. Od Van Gogha do Picassa, Warszawa 1969,
* Leo Steinberg, "Pollock’s First Retrospective" (1955), [w:] idem, Other Criteria. Confrontations with Twentieth-Century Art, Chicago, London 1992,
* Clement Greenberg, "Kryzys sztuki abstrakcyjnej" [w:] idem, Obrona modernizmu. Wybór esejów, (tłum. G. Dziamski, M. Śpik-Dziamska), Kraków 2006.
* Harold Rosenberg, "Object poems" [w:] idem, Artworks and Packages, N. York 1971,
* Donald Kuspit, "Schyłek kultu nieświadomości" [w:] idem, Koniec sztuki (tłum.) J. Borowski, Gdańsk 2004.
* Susan Sontag, "Notatki o kampie" (tłum.) W. Wertenstein [w:] (red.) P.Czapliński, A. Mizerka, Kamp. Antologia przekładów, Kraków 2012.
Literatura uzupełniająca:
* Mieczysław Porębski, Krytycy i sztuka, Kraków 2004,
* Elżbieta Grabska, 'Moderne' i straż przednia: Apollinaire wśród krytyków i artystów 1900-1918, Kraków 2003,
* Mieczysław Porębski, Granica współczesności 1909-1925, Warszawa 1925,
* Krystyna Janicka, Światopogląd surrealizmu, Warszawa 1985,
* Jolanta Dąbkowska-Zydroń, Kulturotwórcza rola surrealizmu, Poznań 1999,
W cyklu 2021/22Z:
Wykład: Ćwiczenia: |
W cyklu 2022/23Z:
Wykład: Ćwiczenia: |
W cyklu 2023/24Z:
Wykład: Ćwiczenia: |
W cyklu 2024/25Z:
Wykład: Ćwiczenia: |
Uwagi
W cyklu 2021/22Z:
Wkład i ćwiczenia mogą być przeprowadzone w formie on-line za pomocą narzędzi do zdalnego nauczania. Zaliczenie wykładu i ćwiczeń może być przeprowadzone za pomocą narzędzi do zdalnego nauczania oraz platform do przeprowadzania testów wiedzy. |
W cyklu 2022/23Z:
Wkład i ćwiczenia mogą być przeprowadzone w formie on-line za pomocą narzędzi do zdalnego nauczania. Zaliczenie wykładu i ćwiczeń może być przeprowadzone za pomocą narzędzi do zdalnego nauczania oraz platform do przeprowadzania testów wiedzy. |
W cyklu 2023/24Z:
Wkład i ćwiczenia mogą być przeprowadzone w formie on-line za pomocą narzędzi do zdalnego nauczania. Zaliczenie wykładu i ćwiczeń może być przeprowadzone za pomocą narzędzi do zdalnego nauczania oraz platform do przeprowadzania testów wiedzy. |
W cyklu 2024/25Z:
Wkład i ćwiczenia mogą być przeprowadzone w formie on-line za pomocą narzędzi do zdalnego nauczania. Zaliczenie wykładu i ćwiczeń może być przeprowadzone za pomocą narzędzi do zdalnego nauczania oraz platform do przeprowadzania testów wiedzy. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: