Architektura zagadnienia wstępne 1402-AR-Wst-ka-1Z-S1
Zajęcia mają na celu usystematyzowanie wiedzy studentów z zakresu architektury w powiązaniu z pokrewnymi dziedzinami sztuki (ikonografia, ornamentyka). Analizowane będą przemiany stylowe w architekturze na tle ogólnej sytuacji historyczno-kulturowej, politycznej i społecznej.
Studenci będą zaznajamiani z podstawowymi pojęciami dziedziny. Poprzez przyswojenie szczegółowej terminologii z zakresu architektury rozwijane są umiejętności opisu formalnego budynków. Szczególny nacisk kładziony jest na sprawne, umiejętne i precyzyjne stosowanie terminologii. Celem jest wypracowanie jednolitego języka wypowiedzi, pozwalającego nawiązać profesjonalny dialog z pokrewnymi dziedzinami oraz w przyszłości posiadać możliwość uczestnictwa w merytorycznym dyskursie architektonicznym np. o kształcie współczesnej architektury, kierunkach i możliwościach współczesnych dizajnerów i kreatorów przestrzeni, itp.
Teoretyczna podbudowa będzie konfrontowana z konkretnymi przykładami architektonicznymi. Ta część zajęć będzie realizowana w formie prezentacji multimedialnych oraz dyskusji na zadany wcześniej temat. Przewiduje się analizę problemów i zjawisk architektonicznych, głównie w obrębie XIX, XX i XXI wieku, jednakże na bazie wiedzy z zakresu całej historii architektury powszechnej i polskiej.
W cyklu 2021/22Z:
Zajęcia mają na celu usystematyzowanie wiedzy studentów z zakresu architektury w powiązaniu z pokrewnymi dziedzinami sztuki (ikonografia, ornamentyka). Analizowane będą przemiany stylowe w architekturze na tle ogólnej sytuacji historyczno-kulturowej, politycznej i społecznej. Studenci będą zaznajamiani z podstawowymi pojęciami dziedziny. Poprzez przyswojenie szczegółowej terminologii z zakresu architektury rozwijane są umiejętności opisu formalnego budynków. Szczególny nacisk kładziony jest na sprawne, umiejętne i precyzyjne stosowanie terminologii. Celem jest wypracowanie jednolitego języka wypowiedzi, pozwalającego nawiązać profesjonalny dialog z pokrewnymi dziedzinami oraz w przyszłości posiadać możliwość uczestnictwa w merytorycznym dyskursie architektonicznym np. o kształcie współczesnej architektury, kierunkach i możliwościach współczesnych dizajnerów i kreatorów przestrzeni, itp. Teoretyczna podbudowa będzie konfrontowana z konkretnymi przykładami architektonicznymi. Ta część zajęć będzie realizowana w formie prezentacji multimedialnych oraz dyskusji na zadany wcześniej temat. Przewiduje się analizę problemów i zjawisk architektonicznych w obrębie XIX, XX i XXI wieku, jednakże na bazie wiedzy z zakresu całej historii architektury powszechnej i polskiej. |
W cyklu 2022/23Z:
Zajęcia mają na celu usystematyzowanie wiedzy studentów z zakresu architektury w powiązaniu z pokrewnymi dziedzinami sztuki (ikonografia, ornamentyka). Analizowane będą przemiany stylowe w architekturze na tle ogólnej sytuacji historyczno-kulturowej, politycznej i społecznej. Studenci będą zaznajamiani z podstawowymi pojęciami dziedziny. Poprzez przyswojenie szczegółowej terminologii z zakresu architektury rozwijane są umiejętności opisu formalnego budynków. Szczególny nacisk kładziony jest na sprawne, umiejętne i precyzyjne stosowanie terminologii. Celem jest wypracowanie jednolitego języka wypowiedzi, pozwalającego nawiązać profesjonalny dialog z pokrewnymi dziedzinami oraz w przyszłości posiadać możliwość uczestnictwa w merytorycznym dyskursie architektonicznym np. o kształcie współczesnej architektury, kierunkach i możliwościach współczesnych dizajnerów i kreatorów przestrzeni, itp. Teoretyczna podbudowa będzie konfrontowana z konkretnymi przykładami architektonicznymi. Ta część zajęć będzie realizowana w formie prezentacji multimedialnych oraz dyskusji na zadany wcześniej temat. Przewiduje się analizę problemów i zjawisk architektonicznych w obrębie XIX, XX i XXI wieku, jednakże na bazie wiedzy z zakresu całej historii architektury powszechnej i polskiej. |
W cyklu 2023/24Z:
Zajęcia mają na celu usystematyzowanie wiedzy studentów z zakresu architektury w powiązaniu z pokrewnymi dziedzinami sztuki (ikonografia, ornamentyka). Analizowane będą przemiany stylowe w architekturze na tle ogólnej sytuacji historyczno-kulturowej, politycznej i społecznej. Studenci będą zaznajamiani z podstawowymi pojęciami dziedziny. Poprzez przyswojenie szczegółowej terminologii z zakresu architektury rozwijane są umiejętności opisu formalnego budynków. Szczególny nacisk kładziony jest na sprawne, umiejętne i precyzyjne stosowanie terminologii. Celem jest wypracowanie jednolitego języka wypowiedzi, pozwalającego nawiązać profesjonalny dialog z pokrewnymi dziedzinami oraz w przyszłości posiadać możliwość uczestnictwa w merytorycznym dyskursie architektonicznym np. o kształcie współczesnej architektury, kierunkach i możliwościach współczesnych dizajnerów i kreatorów przestrzeni, itp. Teoretyczna podbudowa będzie konfrontowana z konkretnymi przykładami architektonicznymi. Ta część zajęć będzie realizowana w formie prezentacji multimedialnych oraz dyskusji na zadany wcześniej temat. Przewiduje się analizę problemów i zjawisk architektonicznych w obrębie XIX, XX i XXI wieku, jednakże na bazie wiedzy z zakresu całej historii architektury powszechnej i polskiej. |
W cyklu 2024/25Z:
Zajęcia mają na celu usystematyzowanie wiedzy studentów z zakresu architektury w powiązaniu z pokrewnymi dziedzinami sztuki (ikonografia, ornamentyka). Analizowane będą przemiany stylowe w architekturze na tle ogólnej sytuacji historyczno-kulturowej, politycznej i społecznej. Studenci będą zaznajamiani z podstawowymi pojęciami dziedziny. Poprzez przyswojenie szczegółowej terminologii z zakresu architektury rozwijane są umiejętności opisu formalnego budynków. Szczególny nacisk kładziony jest na sprawne, umiejętne i precyzyjne stosowanie terminologii. Celem jest wypracowanie jednolitego języka wypowiedzi, pozwalającego nawiązać profesjonalny dialog z pokrewnymi dziedzinami oraz w przyszłości posiadać możliwość uczestnictwa w merytorycznym dyskursie architektonicznym np. o kształcie współczesnej architektury, kierunkach i możliwościach współczesnych dizajnerów i kreatorów przestrzeni, itp. Teoretyczna podbudowa będzie konfrontowana z konkretnymi przykładami architektonicznymi. Ta część zajęć będzie realizowana w formie prezentacji multimedialnych oraz dyskusji na zadany wcześniej temat. Przewiduje się analizę problemów i zjawisk architektonicznych w obrębie XIX, XX i XXI wieku, jednakże na bazie wiedzy z zakresu całej historii architektury powszechnej i polskiej. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
- aktywność na zajęciach, obecność oraz aktywny udział w dyskusjach oraz prezentacja wybranego zagadnienia – W1, W2, W3, W4, W5; U1, U2, U3 do U7; K1-K5 czy to ma być?
- kolokwia w trakcie semestru polegające na sprawdzaniu znajomości terminologii i zagadnień omawianych na zajęciach – W3, W6
- zaliczenie na ocenę na podstawie testu wyboru i testu otwartego – W1, W3.
Ocena końcowa jest wynikową powyższych aktywności studenta.
Kryteria oceniania:
np. Zaliczenie na ocenę na podstawie testu wyboru
ndst – 24 pkt. (60 %)
dst – 25-28 pkt. (~70%)
dst plus – 29-31 pkt. (~ 77%)
db – 32-34 pkt. (~85 %)
db plus – 35-37 pkt. (~92%)
bdb – 38-40 pkt. (100%)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. W. Koch, Style w architekturze, Warszawa 1996
2. S. Kozakiewicz, Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa 1975
3. K. Krajewski, Mała encyklopedia architektury i wnętrz, Wrocław 1999
4. K. Zwolińska, Z. Malicki, Mały słownik terminów plastycznych, Warszawa 1975
5. J. Kucharzewska, Architektura i urbanistyka Torunia w latach 1871-1920, Warszawa 2004.
6. D. Watkin, Historia architektury zachodniej, Warszawa 1999.
7. Gössel P., Leuthäuser G., Architektura XX wieku, Kolonia 2006
i literatura do określonego tematu wybranego do opracowania przez studenta
W cyklu 2021/22Z:
1. W. Koch, Style w architekturze, Warszawa 1996. |
W cyklu 2022/23Z:
1. W. Koch, Style w architekturze, Warszawa 1996. |
W cyklu 2023/24Z:
1. W. Koch, Style w architekturze, Warszawa 1996. |
W cyklu 2024/25Z:
1. W. Koch, Style w architekturze, Warszawa 1996. |
Uwagi
W cyklu 2021/22Z:
Przedmiot "Architektura zagadnienia wstępne" w roku akademickim 2021/22 będzie skorelowany z zajęciami uzupełniającymi-obowiązkowymi w ilości 15 godz. Zajęcia uzupełniające są formą jedno-semestralnego dodatku godzinowego przydzielonego przez Ministerstwo Edukacji i Nauki jako rekompensata nauki zdalnej z powodu COVID-19 w roku szkolnym 2020/21. 4 października godziny dziekańskie w związku z immatrykulacją. |
W cyklu 2022/23Z:
Pierwsze zajęcia rozpoczną się 9 października - godz. 15:15 w sali 101 na 1 piętrze w budynku przy ul. Sienkiewicza 30/32. |
W cyklu 2023/24Z:
2 października godziny rektorskie w związku z Inauguracją Roku Akademickiego. |
W cyklu 2024/25Z:
2 października godziny rektorskie w związku z Inauguracją Roku Akademickiego. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: