Artystyczne centra świata 1402-AC-1Zka-S1
Zajęcia poświęcone są najważniejszym centrom artystycznym świata i ich rozwojowi w kontekście geografii artystycznej pomiędzy początkiem XX wieku a wiekiem XXI. Kolejne wykłady skupiające się na takich miastach jak: Paryż, Nowy Jork, Praga, São Paulo, czy Buenos Aires poszerzają wiedzę na temat sztuki nowoczesnej i współczesnej. Jednocześnie uświadamiają rolę centrum artystycznego w rozprzestrzenianiu się nowych nurtów w sztuce i jego znaczenia dla dziedzictwa artystycznego ludzkości. Obok twórców i dzieł o charakterze przełomowym, przedstawiana jest też rola instytucji artystycznych i ich wpływu na rozwój danego centrum artystycznego. Zajęcia wyrabiają umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy (dostępnej w źródłach tradycyjnych i elektronicznych) nie tylko na temat ważnych ośrodków artystycznych, ale także dotyczącej instytucji i twórców, co wpływa na wyrobienie umiejętności przypisania konkretnego dzieła do środowiska, w którym powstało, a także krytycznego syntetyzowania i analizowania pozyskanych informacji. Poznanie miejsc ważnych dla rozwoju sztuki nowoczesnej i współczesnej pozwala dostrzec i zrozumieć genezę rozwoju nowatorskich postaw artystycznych, a także proces ich recepcji przez inne środowiska działające „poza centrum”. Jednocześnie wyrabia świadomość odpowiedzialności za zachowanie dla kolejnych pokoleń dziedzictwa kulturowego kształtującego dane środowiska artystyczne.
1. TEMATY
1. Czynniki mające wpływ na powstanie centrum artystycznego, rola międzynarodowych środowisk artystycznych, podróże artystyczne, znaczenie czasopism artystycznych, instytucje oraz uczelnie artystyczne 2h
2. Paryż – stolica awangardy i École de Paris. Przykład modelu Centrum/Peryferia 4h
3. Nowy Jork – centrum artystyczne świata od lat 50 do współczesności. Jak Nowy Jork ukradł ideę centrum sztuki, 6h
4. Praga – mityczne centrum sztuki od kubizmu do sztuki informel i neoawangardy 2h
5. Międzynarodowe São Paulo, 4h
6. Buenos Aires jako „południowy Paryż”– od Pop Artu do sztuki poczty 2h
7. Wrocław i Poznań – nieoczywiste centra sztuki polskiej 2h
8. Bratysława – od Nowego Realizmu do konceptualizmu 2h
9. Montevideo i Sztuka poczty – decentralizacja i kryzys modelu Centrum/Peryferia 2h 10. Miasto Meksyk – od muralizmu po sztukę ciała 2h
11. Johannesburg – nowa stolica artystyczna świata 2h
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne w kształceniu online
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Po zakończeniu zajęć student musi zdać egzamin ustny weryfikujący wiedzę , umiejętności i kompetencje: W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1, K2, K3,K4
W roku 2020/21 zaliczenia mogą odbywać się zdalnie, synchronicznie poprzez MS Teams.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Do zapoznania się z wybranymi fragmentami wskazanymi przez prowadzącego
Podstawowa.
Paris/Paris, 1937-1957. Centre Georges Pompidou / Gallimard, Paryż, 1992.
Carliman, Claudia, Dissident practices. Brazilian Women Artists, 1960s-2020s, Duke University Press, Durham I Londyn, 2023.
Cheetham, Mark A., Abstract Art Against Autonomy. Infection, Resistance, and Cure since the 60s, Cambridge University Press, Cambridge, 2006.
Clegg, Elizabeth, Art, Design & Architekture in Central Europe 1890 – 1920, Yale University Press New Haven i Londyn, 2006.
Czartoryska, Urszula, Od pop-artu do sztuki konceptualnej, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 1973.
Europa, Europa: das Jahrhundert der Avantgarden in Mitel- und Osteuropa, Stanisławski Ryszard, Brockhaus Christoph (ed.), exhibition cat. T. 1 -4 , Bonn Kunst- und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland, 1994
Foster, Hal, Rosalind Krauss, Yve-Alain Bois, Benjamin H. D. Buchloh, David Jones, Sztuka po 1900 roku. Modernizm, antymodernizm, postmodernizm, Arkady, Warszawa, 2023.
Giunta, Andrea, Avant-Garde, Internationalism, and Politics. Argentine Art in the Sixties, Duke University Press, Durham, 2007.
Gregor, Richard, BAC – Bratislava Conceptualism, Kunsthalle, Bratislava, 2021.
Guilbaut, Serge, Jak Nowy Jork ukradł ideę sztuki nowoczesnej, ekspresjonizm abstrakcyjny, wolność i zimna wojna, "Hotel Sztuki", Warszawa, 1992.
Kemp-Welch, Klara, Networking the Bloc. Experimental Art in Eastern Europe 1965-1981, The MIT Press, Cambridge MA I Londyn, 2018.
Longoni, Ana i Mariano Mestman, Del Di Tella a Tucumán Arde, Vanguardia artística y política en el ‘68 argentino, El Cielo por Asalto, Buenos Aires, 2000.
Lipiński, Filip, Ameryka, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2021.
Mansbach, Steven, Modern Art in Eastern Europe. From the Balic to the Balkans, ca. 1890 – 1939, Cambridge University Press, Cambridge – New York, 1999.
Millet, Catherine, L’art contemporain en France, Flammarion, Paryż, 1994.
Nash, Mark (ed.0, Red Africa. Affective Communities and the Cold War, Black Dog Publishing, Londyn, 2016.
Peffer, John, Art at the End of Apartheid, University of Minnesota Press, Minnesota I Londyn, 2009.
Piotrowski, Piotr, Awangarda w cieniu Jałty. Sztuka w Europie Środkowo- Wschodniej w latach 1945- 1989, Poznań 2005.
Piotrowski, Piotr. 2018. Globalne Ujęcie Sztuki Europy Wschodniej. Poznań: Rebis.
Ronduda, Łukasz, Sztuka polska lat 70. Awangarda, Polski Western, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, 2009.
Rose, Barbara, Malarstwo amerykańskie XX wieku, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1991
Wierzbicka, Anna, École de Paris. Pojęcie, środowisko, twórczość, Wydawnictwo Neriton, Instytut Sztuki PAN, Warszawa, 2004.
Wilson, Sarah, The Visual World of French Theory. Figurations, Yale University Press, New Haven i Londyn, 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: