Ćwiczenia inwentaryzacyjne (obóz)
1402-22-CINW-S1
W ramach ćwiczeń inwentaryzacyjnych przeprowadzane są ćwiczenia opisowe wybranych zabytków zlokalizowanych we Wrocławiu. Do opisu wybierane są dobrej klasy zabytki. Poza sporządzaniem opisów studentów obowiązuje zwiedzanie miasta wraz z wygłoszeniem referatów na temat wybranego zagadnienia (lista zagadnień podawana jest przed wyjazdem na ćwiczenia).
Studenci są zobligowani do sporządzenia szeregu (ok. 10) opisów różnego typu: inwentaryzatorskich opisów architektury wraz z odręcznym rysunkiem planów budowli, stylistyczno-formalnych opisów rzeźby i malarstwa, opisów zabytków rzemiosła artystycznego i ornamentu. Towarzyszą temu ćwiczenia w zakresie datowania i analizy stylu dzieł sztuki oraz zwiedzanie miejscowych zabytków, w czym studenci aktywnie uczestniczą (poprzez przygotowanie i wygłoszenie referatów na wyznaczone tematy bezpośrednio pod zabytkami), uczestniczą też w okazjonalnych prelekcjach i wykładach przygotowanych przez pracowników lokalnych instytucji zawiązanych z zabytkami (np.pracownicy muzeów).
PLANOWANY TERMIN OBOZU: 27 czerwca - 9 lipca 2022 r. (przyjazd do Wrocławia: 26 czerwca; wyjazd - 9 lipca).
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem prowadzących (w godz.):
- udział w 2-tygodniowych zajęciach terenowych – 90 godz. (3 ECTS)
Czas poświęcony na samodzielną pracę studenta/-tki (w godz.):
- zapoznanie się z literaturą – 15 godz. (0,5 ECTS)
- przygotowanie dwóch referatów i konsultacja z wykładowcą – 15 godz. (0,5 ECTS)
Łącznie: 120 godz. (4 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W1 - Student/-ka ma uporządkowaną wiedzę z zakresu dziejów sztuki powszechnej i polskiej (zarówno w ujęciu chronologicznym, jak i tematycznym), ze szczególnym uwzględnieniem sztuki Wrocławia i Dolnego Śląska (K_W01)
W2 - Student/-ka rozpoznaje relacje i zależności pomiędzy wydarzeniami oraz zjawiskami historyczno-artystycznymi w dziejach Wrocławia (K_W02)
W3 - Student/-ka zdaje sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji i rozumie ich przydatną w badaniach nad sztuką Wrocławia i Dolnego Śląska (K_W03)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1 - Student/-ka samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu tradycyjnych oraz nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego (K_U01)
U2 - Student/-ka potrafi, korzystając z przewodnictwa opiekuna naukowego, zastosować w praktyce podstawowe elementy warsztatu badań historyka sztuki dla sporządzenia opisów dzieł sztuki Wrocławia (K_U02)
U3 - Student/-ka potrafi sporządzić szczegółowy, analityczny opis dzieła sztuki oraz narysować odręcznie plan budowli. Umie dokonać podstawowej klasyfikacji zabytków pod względem typu, stylu, ikonografii, gatunku artystycznego w oparciu o bezpośredni kontakt z obiektem zabytkowym. Na podstawie cech materiałowo-technicznych i stylistycznych potrafi określić dzieje zabytku (fazy jego powstawania) w przypadku, gdy jest on tworem niejednorodnym, zmienianym, uzupełnianym (K_U05)
U4 - Student/-ka formułuje tezy i argumentuje z wykorzystaniem różnych poglądów z literatury fachowej dotyczącej dziejów sztuki Wrocławia i Dolnego Śląska (K_U08)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1 - Student/-ka uznaje i szanuje różnice rzetelnie ukazanych punktów widzenia, warunkowane światem wartości i postawami ludzi w różnych okresach i kontekstach historyczno-kulturowych, wykazując jednocześnie niezależność i samodzielność własnej myśli (K_K02)
K2 - Student/-ka docenia i szanuje, jak też jest gotów promować tradycje oraz dziedzictwo historyczne, kulturowe i artystyczne Wrocławia i Dolnego Śląska (K_K03)
K3 - Student/-ka dostrzega rolę i znaczenie historii sztuki i dziedzin jej pokrewnych oraz przedmiotów będących obiektem ich badań w kształtowaniu świadomości kulturowej i artystycznej, pogłębianiu więzi społecznych i kulturowych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym (K_K04)
K4 - Student/-ka ma wiedzę i umiejętności pozwalające mu reagować, interweniować w przypadku, gdy dostrzega niewłaściwe obchodzenie się z dziełami sztuki (niewłaściwe przechowywanie, zabezpieczanie, odnawianie itp.) (K_K08)
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
- wystawa
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- referatu
- pomiaru w terenie
- studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- zaliczenie wszystkich opisów dzieł sztuki – W1-W3, U1-U3, K1
- wygłoszenie referatów w ramach zwiedzania miasta – W2, W3, U1, U4, K1, K2
- aktywny udział w zajęciach terenowych – W1-W3, U1-U4, K1-K4
Praktyki zawodowe
Literatura
Obowiązuje znajomość literatury z przedmiotu: Wstęp do historii sztuki.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: