Historia sztuki starożytnej (etap 2)
1402-12-HSS-S1
1-2. Sztuka egejska (sztuka cykladzka, minojska i mykeńska)
3-7. Sztuka grecka (archaiczna, wczesnoklasyczna, klasyczna i hellenistyczna)
8. Sztuka etruska (grobowce, malarstwo i rzeźba).
9-14. Sztuka rzymska (architektura, rzeźba, malarstwo i rzemiosło)
15. Sztuka judeochrześcijańska: geneza/symbolika/najważniejsze zabytki.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: wykłady 30h
konsultacje 15h
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:czytanie literatury 15h, przygotowanie do egzaminu 30h
Efekty uczenia się - wiedza
W1 15 bloków tematycznych (wraz z wykładem wprowadzającym) zrealizowanych poprzez zajęcia w trybie online z wykorzystaniem platformy Microsoft Office 365 (Microsoft Teams), a także przekazanie niezbędnych materiałów (w tym teksty i odnośniki do zbiorów i opracowań naukowych /muzealnych, skrypt do wykładu, materiał ilustracyjny, zagadnienia do samodzielnego opracowania, mapy, proponowaną literaturę uzupełniającą) student/ka poznają aspekty historyczne i artystyczne kultur starożytnych (w 2 semestrze kultura egejska, grecka, etruska, rzymska).
W2 Student/ka zna dzieje historii sztuki antycznej (śródziemnomorskiej), potrafi wskazać na relacje z kulturami poza-europejskimi; rozumie warsztat artystyczny; potrafi wskazać kulturę i czas powstania dzieła ; student/ka zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki z czasów antycznych z uwzględnieniem kontekstów (kulturowych, religijnych, historycznych, artystycznych).
W3 Po zakończeniu wykładu student/ka ma uporządkowaną wiedzę z zakresu sztuki starożytnej (kultury egejskie – wczesnogreckie; kultura grecko-rzymska i etruska).
Weryfikacja opanowanej przez studenta/kę wiedzy w oparciu o cyklicznie nadsyłane zadania pisemne i końcowy egzamin ustny; analiza i komentarz do otrzymanych esejów przez prowadzącą wykład; kontakt mailowy ze studentami przez pocztę USOS.
Efekty uczenia się - umiejętności
U1 W oparciu o treści i materiały udostępnione przez prowadzącą wykład student/ka potrafi zidentyfikować dzieła sztuki reprezentujące poszczególne okresy i kultury w dziejach sztuki starożytnej; zna sposoby interpretacji z zastosowaniem odpowiedniej metodologii dla określenia ich znaczeń i wartości historycznych, religijnych i artystycznych;
U2 Omówione i udostępnione materiały pozwalają studentom poprowadzić logiczną, osadzoną w wielowymiarowym kontekście analizę dzieła reprezentującego czasy antyczne. Zna najważniejszych twórców antycznych, ich warsztat, zależności od systemu mecenatu i władzy; rozpoznaje symbolikę dzieł, tematy i watki religijne, mitologiczne;
U3 Na podstawie przeprowadzonych wykładów online i udostępnionych materiałów student /ka potrafi samodzielnie wykorzystywać i poszerzać wiedzę z zakresu historii sztuki antycznej; wyszukuje bibliografię; analizuje źródła i opracowania właściwe dla wybranego tematu; czyta literaturę przedmiotu; prezentuje wyniki swojej pracy; posiada umiejętność logicznego budowania wypowiedzi i merytorycznego argumentowania postawionej tezy;
Weryfikacja opanowanej przez studenta/kę wiedzy w oparciu o cyklicznie nadsyłane zadania pisemne i końcowy egzamin ustny; analiza i komentarz do otrzymanych esejów przez prowadzącą wykład; kontakt mailowy ze studentami przez pocztę USOS i messengera.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1 Poprzez zdobytą wiedzę dotyczącą różnych kultur i religii starożytnych student/ka rozumie zawiłości przenikania się i oddziaływania na siebie różnych prądów i wpływów, których odwzorowaniem są dzieła sztuki;
K2 Przekazana wiedza pozwala studentom interpretować zjawiska z historii sztuki antycznej we współczesnym ujęciu i kontekście; rozumie znaczenie dyscypliny historii sztuki jako nauki ułatwiającej analizę zjawisk społeczno-kulturowych, religijnych, politycznych;
K3 Dzięki przyswojonym materiałom student/ka rozumie uniwersalny język symboli i motywów, które od czasów starożytnych budowały kulturę europejską i jej wizualne zaplecze dla kolejnych epok;
Weryfikacja opanowanej przez studenta/kę wiedzy w oparciu o cyklicznie nadsyłane zadania pisemne i końcowy egzamin ustny; analiza i komentarz do otrzymanych esejów przez prowadzącą wykład; kontakt mailowy ze studentami przez pocztę USOS.
Metody dydaktyczne
15 bloków tematycznych (wraz z wykładem wprowadzającym) zrealizowanych poprzez zajęcia w trybie online z wykorzystaniem platformy Microsoft Office 365 (Microsoft Teams), a także przekazanie studentom niezbędnych materiałów (w tym teksty i odnośniki do zbiorów i opracowań naukowych /muzealnych, skrypt do wykładu, materiał ilustracyjny, zagadnienia do samodzielnego opracowania, proponowaną literaturę uzupełniającą) drogą mejlową (poczta USOS);
Weryfikacja opanowanej przez studenta/kę wiedzy w oparciu o cyklicznie nadsyłane zadania pisemne i końcowy egzamin ustny; analiza i komentarz do otrzymanych esejów przez prowadzącą wykład; kontakt mailowy ze studentami przez pocztę USOS.
Wymagania wstępne
Wiedza z historii i kultury na poziomie szkoły średniej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia wykładu jest uczestnictwo w zajęciach zdalnych, systematyczne opracowywanie zagadnień i terminów związanych w omawianym na wykładzie tematem.
Egzamin ustny (sprawdzający wiedzę z zakresu I i II semestru historii sztuki starożytnej wraz z podstawową terminologią stosowaną w dyscyplinie) składa się z dwóch części:
1) wizualnej - rozpoznanie i identyfikacja 10 zabytków przedstawionych na ilustracji,
2) ustnej - sprawdzającej wiedzę studenta/ki z zakresu tematów omówionych na wykładzie i podanej literatury
15 bloków tematycznych (wraz z wykładem wprowadzającym) zrealizowanych poprzez zajęcia w trybie online z wykorzystaniem platformy Microsoft Office 365 (Microsoft Teams), a także przekazanie studentom niezbędnych materiałów (w tym teksty i odnośniki do zbiorów i opracowań naukowych /muzealnych, skrypt do wykładu, materiał ilustracyjny, zagadnienia do samodzielnego opracowania, proponowaną literaturę uzupełniającą) drogą mejlową (poczta USOS);
Praktyki zawodowe
Literatura
M. Beard, Partenon, Poznań 2018
M. Beard, SPQR, Poznań 2016
M. Beard, Pompeje, Poznań 2010
J. Boardman, Sztuka grecka, Toruń – Wrocław 1999
L. Press, Kultura Wysp Cykladzkich w epoce brązu, Warszawa 1986
B. Rutkowski, Sztuka egejska, Warszawa 1987
E. Papuci-Władyka, Sztuka starożytnej Grecji, Warszawa 2001
S. Parnicki-Pudełko, Architektura starożytnej Grecji, Warszawa 1985
W. Dobrowolski, Malarstwo Etrusków, Warszawa 1979
W. Dobrowolski, Sztuka Etrusków, Warszawa 1971
S. Haynes, Etruscan Civilization, London 2005
G. Charles-Picard, Sztuka rzymska, Warszawa 1975
E. Makowiecka, Sztuka Rzymu. Od Augusta do Konstantyna, Warszawa 2010
M. Nowicka, Z dziejów malarstwa greckiego i rzymskiego, Warszawa 1988
M. Nowicka, Twarze antyku: z dziejów portretu w Grecji i w Rzymie, Warszawa 2000
J. A. Ostrowski, Starożytny Rzym. Polityka i sztuka, Warszawa 1999
A. Ramage, N.H. Ramage, Roman Art: Romulus to Constantine, Prentice Hall 1996,
A. Sadurska, Archeologia starożytnego Rzymu okresu Republiki, Warszawa 1975,
A. Sadurska, Archeologia starożytnego Rzymu okresu Cesarstwa, Warszawa 1980,
P. Zanker, August i potęga obrazów, Poznań 1999
T. Holscher, Sztuka rzymska: język obrazowy jako język semantyczny, Poznań 2011
T. Wujewski, Życie starożytnych posągów, Poznań 2017
F.W. Deichmann, Archeologia chrześcijańska, Warszawa 1994
B. Filarska, Początki architektury chrześcijańskiej, Lublin 1983
B. Filarska, Początki sztuki wczesnochrześcijańskiej, Lublin 1986
M. Simon, Cywilizacja wczesnego chrześcijaństwa, Warszawa 1979
K. Kumaniecki, Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1987
S. Stabryła, Zarys kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 2007
L. Winniczuk, Ludzie, zwyczaje i obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 2008
E. Wipszycka, Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 2000
Polecane serie wydawnicze (materiał ilustracyjny):
Propylaaen Kunstgeschichte, Oxford History of Art oraz Pelican History of Art, Sztuka świata (tomy dotyczące starożytności)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: