Archiwa i archiwalia w warsztacie historyka sztuki
1402-11-AAH-S1
Szczegółowy opis: W ramach poszczególnych zajęć realizowane będą następujące tematy:
1) Podstawowe pojęcie z dziedziny archiwistyki
2) Archiwa na ziemiach polskich w okresie staropolskim – dzieje i zasób
3) Archiwa na ziemiach polskich w okresie zaborów i dwudziestolecia międzywojennego – dzieje i zasób
4) Organizacja archiwów państwowych i ich zasób w Polsce po 1945 r.
5) Archiwa społeczne w Polsce i ich zasób
6) Funkcje archiwów dawniej i współcześnie
7) Kształtowanie, gromadzenie i przechowywanie zasobu archiwalnego
8) Opracowywanie zasobu archiwalnego
9) Udostępnianie zasobu archiwalnego
10) System informacji archiwalnej
11) Zasady korzystania z archiwaliów w czytelni archiwalnej
12-15) Warsztaty archiwalne (praktyczne zajęcia w archiwum historycznym w zakresie wyszukiwania źródeł informacji i ich analiza)
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:
- uczestnictwo w zajęciach – 30 godz., 1 pkt. ECTS,
- uczestnictwo w indywidualnych konsultacjach – 5 godz. 0,2 pkt. ECTS
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:
- wymagane powtórzenie materiału, wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek – 10 godz., 0,3 pkt. ECTS,
- zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć – 10 godz., 0,2 pkt. ECTS,
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do sprawdzianu pisemnego – 10 godz., 0,3 ECTS.
Efekty uczenia się - wiedza
K_W02 Rozpoznaje relacje i zależności pomiędzy wydarzeniami oraz zjawiskami historyczno-artystycznymi w różnych okresach przeszłości i w czasach obecnych.
K_W03 Zdaje sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji, szczególnie w obszarze archiwalno-bibliotecznym, i rozumie ich przydatność w badaniach nad sztuką.
Posiada też wiedzę pozwalającą na ich analizę i interpretację
K_W06 Definiuje miejsce historii sztuki wśród innych nauk, szczególnie w zakresie dziedziny archiwalnej, rozumie cele prowadzenia badań w ramach tej dyscypliny. Rozumie i objaśnia pozycję i znaczenie nauk historycznych a w szczególności historii sztuki w obszarze nauk humanistycznych i społecznych
K_W07 Rozumie powiązania interdyscyplinarne historii sztuki i nauk jej pokrewnych z innymi naukami i obszarami nauk. Dostrzega i rozumie obecność elementów innych dyscyplin naukowych, szczególnie historii w tym archiwistyki, w pracy historyka sztuki
K_W13 Orientuje się w działalności i aktualnej ofercie współcześnie działających instytucji nauki i kultury, zwłaszcza ośrodków upowszechniających i popularyzujących kulturę wizualną oraz wiedzę z zakresu dziejów sztuki, w tym archiwów i bibliotek.
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U01 Samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu tradycyjnych oraz nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego.
K_U03 Korzystając z wiedzy o zachowanych obiektach, a także bibliografii, publikacji, archiwaliów, fototek, internetowych baz danych itp. wyszukuje i analizuje informacje dotyczące dzieł sztuki, systematyzując je w przejrzystej i przemyślanej formie.
K_U04 Wyniki kwerendy opracowuje i prezentuje w postaci wystąpień, publikacji i wystaw z zastosowaniem różnorodnych metod i technik wizualizacji.
K_U06 Potrafi wyszukać, usystematyzować i poddać krytycznej interpretacji różnego typu źródła informacji o sztuce i kulturze wizualnej (dokumenty archiwalne, relacje pisemne i ustne, teksty teoretyczne, dokumentacja projektowa, technologiczna i wizualna)
K_U10 Poprawnie redaguje, komentuje i opatruje przypisami przygotowywane teksty, zgodnie z kanonami przyjętymi w różnych dziedzinach nauk historycznych.
K_U12 Tłumaczy proste teksty źródłowe z wybranego języka nowożytnego, łacińskiego i dawnej polszczyzny oraz potrafi je objaśniać.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K03 Docenia i szanuje, jak też jest gotów promować tradycje oraz dziedzictwo historyczne, kulturowe i artystyczne Polski, swojego regionu i Europy.
K_K04 Dostrzega rolę i znaczenie historii sztuki i dziedzin jej pokrewnych oraz przedmiotów będących obiektem ich badań w kształtowaniu świadomości kulturowej i artystycznej, pogłębianiu więzi społecznych i kulturowych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym.
K_K08 Rozumie potrzebę ochrony dóbr kultury materialnej będąc w tym zakresie gotowym do współpracy z powołanymi w tym celu instytucjami, np. muzeami i urzędami konserwatorskimi.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- opis
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
- referatu
- projektu
- doświadczeń
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
1. W. Chorążyczewski, Teoria archiwalna. Skrypt dla studentów archiwistyki i zarządzania dokumentacją w roku akademickim 2020/2021
2. E. Chwalewik, Zbiory polskie, Zbiory polskie : archiwa, bibljoteki, gabinety, galerje, muzea i inne zbiory pamiątek przeszłości w ojczyźnie i na obczyźnie w porządku alfabetycznym według miejscowości ułożone, t. 1-2, Warszawa, Kraków 1926-1927.
3. M. Jabłońska, Nowe wyzwania archiwów. Komunikacja społeczna i public relations, Toruń 2016
4. K. Kaczmarczyk, Nasze archiwa, Poznań 1926,
5. W. Kwiatkowska, Metodyka opracowania zasobu archiwalnego ze szczególnym uwzględnieniem akt spraw, Toruń 2017
6. M. Marczak, Zbiory archiwalne Tarnowskich w Dzikowie, Archeion, XVI, 1938-1939
7. D. Matelski, Grabieże i restytucja polskich dóbr kultury; od czasów nowożytnych do współczesnych, t. 1-2, Kraków 2006
8. S. Nawrocki, rozwój form kancelaryjnych na ziemiach polskich od średniowiecza do końca XX w., Poznań 1998
9. S. Pańków, Archiwa, Warszawa 1969; wyd. 2, 1975,
10. H. Robótka, Wprowadzenie do archiwistyki, Toruń 2003
11. H. Robótka, B. Ryszewski, A. Tomczak, Archiwistyka, Warszawa 1989
12. A. Rosa, Funkcje edukacyjne archiwów, Warszawa 2012
13. K. Syta, Archiwa magnackie w XVIII w. Studium kultury kancelaryjno-archiwalnej, Toruń 2010
14. J. Szymański, Nauki pomocnicze historii, wyd. 6, Warszawa 2020
15. J. Tandecki, Archiwa w Polsce w latach 1944-1989, Toruń 2017
16. A. Tomczak, Zarys dziejów archiwów polskich i ich współczesna organizacja, w: H. Robótka, B. Ryszewski, A. Tomczak, Archiwistyka, Warszawa 1989
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: