Projekty plastyczne w przestrzeni społecznej
1401-PPsp-3Z-sm-S1
Przedmiot poświęcony jest realizacjom artystycznym w przestrzeni społecznej z zwłaszcza tym, które wykazują zaangażowanie społecznie. Zostaną przybliżone wybrane realizacje, dzieła i działania, strategie artystyczne gdzie artystki i artyści postulują społeczną zmianę. Zostanie zarysowany kontekst historyczny, zwłaszcza źródła takiego myślenia wywodzące się z awangardy. Zaprezentowane zostaną progresywne przykłady ze sztuki aktualnej, poruszające takie społeczne wyzwania jak różnorodność, wykluczające się sposoby opisu rzeczywistości, zmieniający się autorytet nauki, katastrofa klimatyczna. Ćwiczenia, obok metod podawczych, właściwych dla treści teoretycznych będą wykorzystywać metodę warsztatową aby dopełnić je o praktyczne i autentyczne doświadczenie.
Zostanie poruszona następująca tematyka:
1. Przestrzenie publiczne, społeczne, prywatne, osobiste a miejsce działania artysty, artystki.
2. Architektura wspólnoty
3. Rzeźba w przestrzeni publicznej a rzeźba społeczna, społeczne utopie zaangażowania.
4. Malarstwo w przestrzeni, przestrzeń dla malarstwa
5. Projekty partycypacyjne
6. Ślad węglowy sztuki. Natura podmiotem przestrzeni społecznej.
7. Aktualia
W cyklu 2021/22Z:
W semestrze zimowym roku akademickiego 2021/2022 zajęcia będą odbywały się stacjonarnie. Jednocześnie na platformie moodle będzie dostępny kurs PROJEKTY PLASTYCZNE W PRZESTRZENI SPOŁECZNEJ 2021/22, który pozwoli korzystać z metod zdalnych. Tam będą archiwizowane materiały z zajęć, literatura, warunki zaliczenia itp. Tam też będzie należało zamieszczać prace zaliczeniowe. 1. Należy zalogować się na platformę i kurs, aby stać się uczestnikiem kursu (login zostanie przesłany przez prowadzącą oddzielnym mailem usos). 2. Wybrane materiały – pdf, slajdy ze spotkania (a także linki do materiałów zewnętrznych) będą zamieszczane w obszarze kursu odpowiadającym danemu tematowi, do użytku uczestników kursu. Zabronione jest kopiowanie i udostępnianie materiałów z kursu. Materiały te są chronione prawem autorskim. 3. Bibliografia znajduje się w odpowiednim obszarze kursu. Może być uzupełniana podczas trwania kursu o kolejne pozycje wynikające z zainteresowań i potrzeb uczestników. 4. Prace zaliczeniowe należy zamieścić zgodnie ze zdefiniowanymi terminami w odpowiednim obszarze kursu. 5. W przypadku przejścia na tryb zdalny, zajęcia będą miały formę wideokonferencji w programie zoom, w czasie rzeczywistym, zgodnym z terminem odbywania zajęć stacjonarnych. Należy zainstalować program na swoim sprzęcie, upewnić się, że możliwy jest dwukierunkowy kontakt wizualny (podczas zajęć konieczne jest włączenie swojej kamery) i głosowy (włączony własny mikrofon). Link do spotkań można pobrać z obszaru kursu ZAŁOŻENIA WSTĘPNE. Niedozwolone jest przekazywanie linku osobom nie zapisanym na kurs w systemie USOS. Zabronione jest nagrywanie oraz udostępnianie wideokonferencji. Udział w wideokonferencji jest jednoznaczny z obecnością na zajęciach. 6. Wideokonferencje to forma online służąca prezentacji, dyskusji i wymianie treści podczas zajęć. Bądźcie przygotowani nie tylko do oglądania i słuchania ale również do aktywnego zajmowania stanowiska, dzielenia się refleksjami, prowadzenia dyskusji. Dlatego ważnym jest zapewnienie sobie dwukierunkowego kontaktu, proszę abyście mieli włączoną własną kamerę i mikrofon. 7. Kurs na platformie moodle jest aktywny zgodnie z harmonogramem roku akademickiego do końca lutego 2022, ostatnie zajęcia przypadają 26 stycznia 2022. 8. Zmieniająca się sytuacja epidemiologiczna, zarządzenia władz Uczelni mogą w każdej chwili spowodować zmianę trybu odbywania zajęć o czym studenci zostaną powiadomieni najszybciej jak to możliwe. 8. Konsultacje odbywają się drogą mailową bkaczorowska@umk.pl
|
W cyklu 2022/23Z:
W semestrze zimowym roku akademickiego 2021/2022 zajęcia będą odbywały się stacjonarnie. Jednocześnie na platformie moodle będzie dostępny kurs PROJEKTY PLASTYCZNE W PRZESTRZENI SPOŁECZNEJ 2021/22, który pozwoli korzystać z metod zdalnych. Tam będą archiwizowane materiały z zajęć, literatura, warunki zaliczenia itp. Tam też będzie należało zamieszczać prace zaliczeniowe. 1. Należy zalogować się na platformę i kurs, aby stać się uczestnikiem kursu (login zostanie przesłany przez prowadzącą oddzielnym mailem usos). 2. Wybrane materiały – pdf, slajdy ze spotkania (a także linki do materiałów zewnętrznych) będą zamieszczane w obszarze kursu odpowiadającym danemu tematowi, do użytku uczestników kursu. Zabronione jest kopiowanie i udostępnianie materiałów z kursu. Materiały te są chronione prawem autorskim. 3. Bibliografia znajduje się w odpowiednim obszarze kursu. Może być uzupełniana podczas trwania kursu o kolejne pozycje wynikające z zainteresowań i potrzeb uczestników. 4. Prace zaliczeniowe należy zamieścić zgodnie ze zdefiniowanymi terminami w odpowiednim obszarze kursu. 5. W przypadku przejścia na tryb zdalny, zajęcia będą miały formę wideokonferencji w programie zoom, w czasie rzeczywistym, zgodnym z terminem odbywania zajęć stacjonarnych. Należy zainstalować program na swoim sprzęcie, upewnić się, że możliwy jest dwukierunkowy kontakt wizualny (podczas zajęć konieczne jest włączenie swojej kamery) i głosowy (włączony własny mikrofon). Link do spotkań można pobrać z obszaru kursu ZAŁOŻENIA WSTĘPNE. Niedozwolone jest przekazywanie linku osobom nie zapisanym na kurs w systemie USOS. Zabronione jest nagrywanie oraz udostępnianie wideokonferencji. Udział w wideokonferencji jest jednoznaczny z obecnością na zajęciach. 6. Wideokonferencje to forma online służąca prezentacji, dyskusji i wymianie treści podczas zajęć. Bądźcie przygotowani nie tylko do oglądania i słuchania ale również do aktywnego zajmowania stanowiska, dzielenia się refleksjami, prowadzenia dyskusji. Dlatego ważnym jest zapewnienie sobie dwukierunkowego kontaktu, proszę abyście mieli włączoną własną kamerę i mikrofon. 7. Kurs na platformie moodle jest aktywny zgodnie z harmonogramem roku akademickiego do końca lutego 2022, ostatnie zajęcia przypadają 26 stycznia 2022. 8. Zmieniająca się sytuacja epidemiologiczna, zarządzenia władz Uczelni mogą w każdej chwili spowodować zmianę trybu odbywania zajęć o czym studenci zostaną powiadomieni najszybciej jak to możliwe. 8. Konsultacje odbywają się drogą mailową bkaczorowska@umk.pl
|
W cyklu 2023/24Z:
|
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godz.):
15 godz. i 0,5 pkt ECTS – godziny kontaktowe, ćwiczenia, konsultacje indywidualne;
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.):
15 godz. i 0,5 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta, wykonanie zadań śródsemstralnych, przygotowanie się do zajęć, przygotowanie się do zaliczeń – zadania semestralnego.
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Analizuje wybrane problemy społeczne i ich wpływ na jednostkę w perspektywie psychologicznej i socjologiczno - kulturowej K_W01; (K_W04);
W2: Uzasadnia koncepcje projektów plastycznych w przestrzeni społecznej w kontekście ich wpływu na odbiorcę (K_W05);
W3: Syntetyzuje koncepcje (K_W03; K_W07);
W4: Dokonuje analizy wybranych aspektów sztuki pomocnych przy tworzeniu działań społecznie zaangażowanych (K_W13);
W5: Prezentuje argumenty na rzecz wybranych strategii artystyczno-społecznych przydatnych w skutecznym prowadzeniu dialogu z odbiorcami (K_W06; K_W13);
W6: Przestrzega odpowiednich norm prawa autorskiego (K_W12).
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi analizować, diagnozować i interpretować wybrane aspekty problemów społecznych (K_U11);
U2: Posiada umiejętności w zakresie rozpoznania potrzeb społecznych i ich interpretacji na poziomie projektów artystycznych zaangażowanych społecznie (K_U04);
U3: Potrafi przygotować projekt realizacji społecznie zaangażowanej (K_U03; K_U06);
U4: Potrafi identyfikować potrzeby społeczne, prowadzić dla tych potrzeb dyskusję, prowadzić dialog, jest otwarty, otwarta na wielorakość poglądów i opinii. (K_U05; K_U06);
U5: Umie udzielić porady w zakresie promocji kultury, ma podstawowe umiejętności językowe w zakresie rozumienia i wykorzystania współczesnych teorii i badań (K_U06).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Potrafi animować grupy na różnych poziomach organizacji (K_K01; K_K02);
K2: Wyrabia w sobie umiejętności i potrzebę ciągłego kształcenia (K_K05);
K3: Posiada kompetencje do pracy zespołowej jak i również do kierowania grupami projektantów i podejmowania wiążącej decyzji (K_K03; K_K10; K_K08; K_K11).
Metody dydaktyczne
Ćwiczenia, obok metod podawczych, właściwych dla treści teoretycznych będą wykorzystywać metodę warsztatową aby dopełnić je o praktyczne i autentyczne doświadczenie.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- projektu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody ewaluacyjne
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia
Na ocenę składa się:
• obecność na zajęciach – uczestnictwo w zajęciach stacjonarnych (lub w wideokonferencji w przypadku zajęć zdalnych) - możliwe są dwie nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze
• aktywność na zajęciach
• praca zaliczeniowa: wykonanie dwóch wizualizacji projektów plastycznych w przestrzeni społecznej, spośród wywodzących się lub współistniejących z
1. architekturą, detalem architektonicznym, urbanistyką, miastem
2. malarstwem
3. rzeźbą, obiektem, instalacją, instalacją multimedialną
4. sztuką działania i sztuką partycypacyjną
W wersji cyfrowej lub wydruku planszy 50x70 cm.
Literatura
Criado Perez C. (2020) Niewidzialne kobiety. Wydawnictwo Karakter. Kraków.
Guadagani W. (2012) Człowiek w wielkim mieście. Katalog wystawy. Wydawnictwo CSW Znaki Czasu w Toruniu. Toruń
Flint A. (2014) Le Corbusier. Architekt jutra. Wydwnictwo WAB. Warszawa.
Harrari N.H. (2020) 21 lekcji na XXI wiek. Wydawnictwo Literackie
Kaczmarek J. (2013) Joseph Beyus. Od sztuki do społecznej utopii. UAM Wydawnictwo Naukowe
Krier L. (2011) Architektura wspólnoty. Wydawnictwo Słowo. Obraz. Terytoria.
Kłosowski W. (2011) Kierunek Kultura. W stronę żywego uczestnictwa w Kulturze. Wydawnictwo Mazowieckiego Centrum Kultury i sztuki.
Montgomery C. (2015) Miasto szczęśliwe. Jak zmienić nasze życie zmieniając nasze miasta. Wydawnictwo Wysoki Zamek
Niziołek K. (2015) Tom 1. Sztuka społeczna. Koncepcje – dyskursy – praktyki. Wydawnictwo, Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku
Sienkiewcz K (2014) Zatańczą ci, co drżeli. Polska sztuka krytyczna. Wydawnictwo Mówi Muzeum
Sienkiewcz K (2017) Patriota wszechświata o Pawle Althamerze Wydawnictwo Karakter. Kraków.
Sokołowska J., Bednarek J., Wilson S., Vishmidt M. (2016) Wszyscy ludzie będą siostrami. Wydawnctwo Muzeum Sztuki w Łodzi.
Sokołowska J., Cope B. Inne miasto, inne życie/ Another city, another life, Wydawca: Zachęta- Narodowa Galeria Sztuki
Tokarczuk O. Opowieści bizarne, (2018) Wydawnictwo Literackie.
Weisman A. (2007) Świat bez nas. Wydawnictwo CKA
Wilczyk W. (2009) Niewinne oko nie istnieje. Korporacja Ha!art
Wójcik J. , Stokfiszewski I., Jasińska I. (2018) Sztuka ze społecznością. Wydawnictwo Krytyki Politycznej
Żmijewski A. (2006) Drżące ciała. Rozmowy z artystami. Wydawnictwo Krytyki politycznej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: