Intermedia 1401-Int-2L-sm-S1
Intermedia, to praktyczne i zmysłowe doświadczanie, poznawanie i rozwijanie nowych możliwości twórczych, bazując na umiejętnościach z zakresu dyscyplin klasycznych i nowych mediów. Prowadzić ma to do zgłębiania poznawczego i kreacyjnego ustosunkowania się do aktualnych możliwości szeroko pojętej dziedziny sztuki plastyczne oraz poszukiwania własnych środków wyrazu poprzez wielozmysłowe doświadczanie i poznawanie za pomocą różnych receptorów i zmysłów: wzroku, dotyku, słuchu, węchu, smaku i intelektu.
Przedmiot Intermedia jest na drugim i trzecim roku studiów, t. j. w trakcie trwania czterech kolejnych semestrów (od trzeciego do szóstego). Student zobowiązany jest do podjęcia ćwiczeń, które mają za zadanie doskonalenie umiejętności artystycznych, podnoszenie świadomości z zakresu związków, uwarunkowań i możliwości materiałowych w kontekście do podejmowanych zadań.
W trakcie trwania czterech semestrów przedmiotu Intermedia student będzie musiał odnieść się do kilku dyscyplin sztuki i ich łączenia, co będzie wynikiem przedstawionych do wykonania zadań. Dla stymulowania aktywności studenta do oceny będą wliczane udziały w projektach zewnętrznych – międzyuczelniane wystawy studenckie, wystawy środowiskowe, ogólnopolskie lub międzynarodowe. W konsekwencji tego, jeżeli wykładowca uzna, że ten dorobek jest znaczący i wymagał dużego nakładu pracy, w ramach obowiązków wynikających z kryteriów oceniania student może być zwolniony z któregoś z zadań przewidzianych w programie.
W trakcie pierwszego z semestrów (trzeci semestr studiów) student zobowiązany jest do twórczego odniesienia się do takich dyscyplin, jak malarstwo, rysunek, grafika, rzeźba, fotografia i zjawisk występujących na ich styku, obejmującego działania na płaszczyźnie i w przestrzeni (zamkniętej i otwartej).
Czwarty semestr skoncentrowany będzie na społecznym kontekście intermediów. Student zobligowany będzie do realizacji działań intermedialnych w przestrzeni otwartej oraz do wykonania obiektów/instalacji związanych z problematyką społeczną.
Piąty semestr studiów to odniesienie się do zjawisk dotyczących sztuki obiektu i instalacji z zastosowaniem intermedialnych środków wyrazu, jak rysunek, malarstwo, fotografia, video.
W trakcie trwania szóstego semestru studiów student zobowiązany zostanie do zrealizowania i zgłębienie umiejętności z zakresu sztuki efemerycznej, w tym szczególnie performance i wideoperformance.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- wystawa
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
- ćwiczeniowa
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wymagania i metody oceniania:
- Zaliczenie kolejnego semestru i roku studiów następuje w oparciu o zrealizowane przez studenta indywidualnie, bądź grupowo projekty, realizacje i ćwiczenia określone szczegółowo w planach semestralnych. K4 (K_K08, K_K11), U5 (K_U09)
- Istotnym elementem zaliczenia jest obecność na zajęciach i aktywny w nich udział.
- Zaliczenie polega na indywidualnym omówieniu, dyskusji i krytycznej analizie przedstawionych prac zaliczeniowych.
Kryteria oceniania:
- jakość koncepcji, nowatorstwo i oryginalność pomysłu, dojrzałość intelektualna, umiejętność formułowania idei. W1 (K_W01, K_W02) U3 (K_U04), K1 (K_K03), K2 (K_K04)
-jakość i biegłość techniczna, umiejętności manualne, właściwe użycie materiałów i technik, staranność i profesjonalizm warsztatu oraz nakład pracy. W2 (K_W07), W4 (K_W15), U2 (K_U02), U1 (K_U01), K3 (K_K05)
- jakość estetyczna oraz ogólny wyraz artystyczny finalnej realizacji, będący skutkiem połączenia jakości koncepcyjnej i jakości technicznej wykonanego zadania. W3 (K_W14), U4 (K_U08)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Książki, katalogi, wydawnictwa i czasopisma z szeroko pojętych działań interdyscyplinarnych, szczególnie odnoszące się do najważniejszych imprez i wystaw sztuki, takie jak: Documenta w Kassel, Biennale w Wenecji oraz prezentacje centrów i muzeów sztuki współczesnej, oficjalnych i niezależnych galerii sztuki i autorskich inicjatyw twórczych, programów edukacyjnych, materiałów promocyjnych i reklamowych wykorzystujących intermedia.
Filmy i programy telewizyjne o sztuce, z zakresu plastycznych, fizycznych i filozoficznych aspektów tworzenia iluzji przestrzeni w sztukach wizualnych, Internet.
Bezpośrednie uczestnictwo w lokalnych, ogólnopolskich i międzynarodowych wystawach, sympozjach, prezentacjach i warsztatach współczesnej sztuki intermedialnej i dziedzin pokrewnych.
Pozostała literatura zalecana:
1. B. Kowalska – Sztuka w poszukiwaniu mediów, WP Warszawa,
1985;
2. S. Ferrari – Sztuka XX wieku, Warszawa 1999;
3. T. Pawłowski – Happening, Warszawa, 1982;
4. Z. Warpechowski – Podręcznik, CSW, Warszawa, 1990;
5. G. Dziamski, H. Gajewski, J.S. Wojciechowski – Performance,
MAW, Warszawa, 1984;
6. J. Ludwiński – Epoka błękitu, Otwarta Pracownia, Kraków, 2003;
7. J. Ludwiński - Sztuka w epoce postkonstruktywistycznej i inne
teksty, ASP Poznań, BWA Wrocław, 2009;
8. M. Carison – Performans, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007;
9. M. Smolińska - Puls sztuki, Galeria Arsenał, Poznań 2010;
10. J. Wachowski – Performans, Słowo, Obraz, Terytoria, 2011;
11. M. Smolińska, Haptyczność poszerzona. Zmysł dotyku w
sztuce polskiej II połowy XX i początku XXI wieku, wyd.
Universitas, seria ARS VETUS ET NOVA, Kraków 2020.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: