Dokumentacja fotograficzna materialnego dziedzictwa kulturowego
14-OG-MDK-L
Zajęcia umożliwiają poznanie podstawowych zasad wykonywania dokumentacji fotograficznej materialnego dziedzictwa kulturowego zarówno w studio jak i w terenie z wykorzystaniem różnych zakresów spektrum światła, od ultrafioletu, poprzez światło widzialne do podczerwieni. W trakcie zajęć prezentowane zostaną różne typy cyfrowych aparatów fotograficznych, dedykowane obiektywy oraz ich opcjonalne wyposażenie. Na ćwiczeniach poruszane są następujące kwestie merytoryczne:
1. - typy aparatów fotograficznych,
2. - poznanie zasad obsługi posiadanych aparatów cyfrowych,
3. - rodzaje obiektywów,
4. - wyposażenie dodatkowe, statywy, oświetlenie, itp.,
5. - kreatywne wykorzystanie funkcji zawartych w aparatach cyfrowych,
6. zasady wykonywania dokumentacji fotograficznej,
7. praca z różnymi źródłami światła umożliwiająca rejestrację w różnych zakresach widma światła,
8. - zapoznanie się uczestników z zasadami kompozycji obrazu,
9. - zależność czas – przysłona oraz głębia ostrości,
10. - zasady pomiary oświetlenia fotografowanej sceny
11. – umiejętność makrofotografii,
12. - zasady bezpieczeństwa podczas wykonywania dokumentacji, zarówno w studio jak i w terenie,,
13. - techniki specjalne takie jak gigapanoramy, piksel shift, itp.
Zajęcia mogą zostać częściowo lub całkowicie skumulowane np. w weekend. Odbywać się będą na terenie Uczelni oraz na terenie Miasta Torunia.
W cyklu 2024/25L:
Zajęcia umożliwiają poznanie podstawowych zasad wykonywania dokumentacji fotograficznej materialnego dziedzictwa kulturowego zarówno w studio jak i w terenie z wykorzystaniem różnych zakresów spektrum światła, od ultrafioletu, poprzez światło widzialne do podczerwieni. W trakcie zajęć prezentowane zostaną różne typy cyfrowych aparatów fotograficznych, dedykowane obiektywy oraz ich opcjonalne wyposażenie. Na ćwiczeniach poruszane są następujące kwestie merytoryczne: 1. - typy aparatów fotograficznych, 2. - poznanie zasad obsługi posiadanych aparatów cyfrowych, 3. - rodzaje obiektywów, 4. - wyposażenie dodatkowe, statywy, oświetlenie, itp., 5. - kreatywne wykorzystanie funkcji zawartych w aparatach cyfrowych, 6. zasady wykonywania dokumentacji fotograficznej, 7. praca z różnymi źródłami światła umożliwiająca rejestrację w różnych zakresach widma światła, 8. - zapoznanie się uczestników z zasadami kompozycji obrazu, 9. - zależność czas – przysłona oraz głębia ostrości, 10. - zasady pomiary oświetlenia fotografowanej sceny 11. – umiejętność makrofotografii, 12. - zasady bezpieczeństwa podczas wykonywania dokumentacji, zarówno w studio jak i w terenie,, 13. - techniki specjalne takie jak gigapanoramy, piksel shift, itp. Zajęcia mogą zostać częściowo lub całkowicie skumulowane np. w weekend. Odbywać się będą na terenie Uczelni oraz na terenie Miasta Torunia.
|
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.):
np.
- udział w wykładach -
- udział w ćwiczeniach - 45
- udział w konwersatorium -
- konsultacje z nauczycielem akademickim -
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.):
np.
- przygotowanie do wykładu -
- przygotowanie do ćwiczeń - 10
- przygotowanie do laboratorium -
- pisanie prac, projektów - 30
- czytanie literatury - 15
- przygotowanie do kolokwium -
- przygotowanie do egzaminu -
Łącznie: 100 godz. ( 4 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
S2P_W02/S2P_W03
W1 - Student zna terminologię techniki fotografii na poziomie podstawowym
W2 - Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą fotografii dokumentalnej
W3 - Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą podstaw estetycznych fotografii
W4 - Student dobrze orientuje się w fotografii dokumentalnej
W5 - Student ma specjalistyczną wiedzę z zakresu podstaw techniki fotografii
W6 - Student ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach fotografii z technologią
W7 - Student ma wiedzę na temat budowy obrazu i podstawowych jakości estetycznych określających przekaz wizualny
W8 - Student ma wiedzę z zakresu fotografii dokumentalnej oraz na temat podstawowych środków wyrazu, budowania narracji fotograficznej, świadomego komponowania i kodowania obrazu.
Efekty uczenia się - umiejętności
S2P_U02, S2P_U06
U1 - Student potrafi posługiwać się narzędziami zapisu fotograficznego i komunikatem wizualnym
U2 - Student potrafi posługiwać się narzędziami realizacji obrazu z dziedziny fotografii dokumentalnej
U3 - Student potrafi świadomie operować językiem fotografii dokumentalnej
U4 - Student posiada umiejętność analizy obrazu z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań
U5 - Student posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o utworach fotograficznych na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach
U6 - Student ma umiejętności językowe w zakresie techniki fotografii oraz fotografii dokumentalnej
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
S2P_K01
rozwija kreatywność w realizowaniu własnych, autonomicznych projektów i umiejętność argumentowania w uzasadnianiu autorskich koncepcji artystycznych
Student dostrzega konieczność nieustannego aktualizowania i pogłębiania wiedzy z zakresu podstaw fotografii
Metody dydaktyczne
Metody podające - prezentacja multimedialna, wykład informacyjny
Metody praktyczne :
- pokaz
- ćwiczenia przedmiotowe
- ćwiczenia laboratoryjne
- ćwiczenia produkcyjne
- metoda projektów
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- wykład problemowy
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- projektu
- laboratoryjna
Wymagania wstępne
brak
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
- aktywność
- zaliczenie projektów
- frekwencja
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Brzozowski Marcin. Fotografia cyfrowa w praktyce. Warszawa : Axel Springer, cop. 2009. Meehan, Les. Fotografia cyfrowa. Warszawa : Świat Książki, 2004.
2. Kelby, Scott. Fotografia cyfrowa. Gliwice : Wydawnictwo Helion, cop. 2013.
3. Freeman, Michael. Fotografia cyfrowa : 101 praktycznych wskazówek. Warszawa : Wydawnictwo G + J RBA, cop. 2009.
4. Miś, Marek. Blisko, coraz bliżej : od fotografii zbliżeniowej do mikrofotografii. Gliwice : Wydawnictwo Helion, 2015.
5. Hunter Fil - Światło w fotografii : magia i nauka, Wydawnictwo Galaktyka 2022.
6. Peterson Bryan - Szkoła fotografii Bryana Petersona, Wydawnictwo Galaktyka 2022,
7. Schuy Eberhard - Fotografia produktowa : od przedmiotu do martwej natury. Wydawnictwo Galaktyka 2013
W cyklu 2024/25L:
1. Brzozowski Marcin. Fotografia cyfrowa w praktyce. Warszawa : Axel Springer, cop. 2009. Meehan, Les. Fotografia cyfrowa. Warszawa : Świat Książki, 2004. 2. Kelby, Scott. Fotografia cyfrowa. Gliwice : Wydawnictwo Helion, cop. 2013. 3. Freeman, Michael. Fotografia cyfrowa : 101 praktycznych wskazówek. Warszawa : Wydawnictwo G + J RBA, cop. 2009. 4. Miś, Marek. Blisko, coraz bliżej : od fotografii zbliżeniowej do mikrofotografii. Gliwice : Wydawnictwo Helion, 2015. 5. Hunter Fil - Światło w fotografii : magia i nauka, Wydawnictwo Galaktyka 2022. 6. Peterson Bryan - Szkoła fotografii Bryana Petersona, Wydawnictwo Galaktyka 2022, 7. Schuy Eberhard - Fotografia produktowa : od przedmiotu do martwej natury. Wydawnictwo Galaktyka 2013
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: