Obrazy, symbole, znaki w systemie komunikacji 1202-OG-BK-OSZ
1. Ikoniczny wymiar komunikacji społecznej.
2. Kluczowe pojęcia kultury symbolicznej – znaki, symbole i alegorie.
3. Obraz jako rzeczywistość semiotyczna.
4. Symbolika czasu i przestrzeni w kulturze.
5. Herby, tytuły i pieczęcie – symbolika komunikacyjna w ujęciu sfragistyczno-heraldycznym.
6. Godła, chorągwie i sztandary – symbolizm narodowy, instytucjonalny i militarny w aspekcie weksylologicznym.
7. Medale, ordery i odznaczenia – zasługi, wartości i symbole w falerystyce.
8. Od piktogramów do alfabetu – znaki pisma w procesie komunikacji.
9. Ideogramy, znaki graficzne i symbole ostrzegające o zagrożeniach oraz ich rola w komunikacji społecznej.
10. Logo, marka, szyld i znak towarowy – komercjalizacja i design współczesnej komunikacji masowej.
11. Sakralna i liturgiczna symbolika chrześcijaństwa.
12. Insygnia i symbole władzy świeckiej i religijnej.
13. Symbolika świata zwierzęcego i roślinnego w literaturze i sztuce.
14. Znaczenia i symbole w obrazach dawnych mistrzów.
15. Obraz świata – relacje podróżne jako komunikacja spostrzeżeń i obserwacji.
16. Monogramy, atrybuty i emblematy – symbolika znaków słowno-obrazowych.
17. Malarstwo epoki symbolizmu i jego przesłanie.
18. Przekaz symboliczny mitów, bajek i legend.
19. Symbolizm parenezy – specyfika kaznodziejstwa staropolskiego (XVI-XVIII w.).
20. Symbolika współczesnych subkultur, grup nieformalnych i ruchów społecznych.
Bardzo ważnym elementem wszystkich zajęć z tego cyklu jest udział w dyskusji, dzięki któremu studenci uzyskują umiejętność jasnego komunikowania się i budowania relacji w grupie. Aktywny udział w dyskusji pozwala na samodzielną ocenę procesów historycznych oraz pozwala rozwijać umiejętności analitycznego myślenia. Przedstawiane przez studentów prezentacje rozwijają umiejętność wizualizowania własnych koncepcji a także podejmowania samodzielnych decyzji w zakresie dobory treści wypowiedzi. Podczas swych prezentacji uczą nie tylko siebie, ale także innych członków grupy.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Aktywność na zajęciach (W05, U06)
2. Przygotowanie prezentacji i referatu na wybrany temat (W12, U01, K04, K06)
Kryteria oceniania:
– aktywność na zajęciach
– zaliczenie referatu
– zaliczenie prezentacji
Ocena końcowa stanowi średnią z uzyskanych ocen.
Skala ocen:
4,75–5,00 bardzo dobry
4,25–4,74 dobry plus
3,75–4,24 dobry
3,25–3,74 dostateczny plus
2,75–3,24 dostateczny
0–2,74 niedostateczny
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
J. M. Dołęga, Znak – język – symbol. Z podstawowych zagadnień komunikacji, Warszawa 1991.
O komunikacyjnej funkcji przedstawień symbolicznych, pod red. T. Kostyrko, Warszawa 1985.
M. Bense, Świat przez pryzmat znaku, Warszawa 1980.
Literatura uzupełniająca:
M. Lurker, Przesłanie symboli w mitach, kulturach i religiach, Warszawa 2011.
J. E. Cirlot, Słownik symboli, przekł. I. Kania, Kraków 2007.
M. Battistini, Symbole i alegorie. tłum. K. Dyjas Warszawa 2006.
L. Impelusso, Natura i jej symbole, tłum. H. Cieśla Warszawa 2006.
W. Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 1991.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: