Uczenie maszynowe, algorytmy i systemy datamining 0800-UMASZ
Wykład i laboratorium dotyczą następujących zagadnień:
1. Charakterystyka problemów podejmowanych przez uczenie maszynowe i data mining
2. Algorytmy uczące się, czym są?
3. Typy uczenia się. Uczenie się z danych i problemy związane z danymi.
4. Algorytmy liniowej dyskryminacji.
5. Algorytmy regresji.
6. Algorytmy ML i algorytmy uczenia Baysowskiego
7. Metoda okien Parzena lub sieć NRBF
8. Metoda kNN i jego odmiany
9. Algorytmy drzew decyzyjnych
10. Algorytm SVM
11. Algorytmy komitetowe
12. Metody selekcji informacji
13. Metody klasteryzacji
14. Metodologia testowania efektywności procesu uczenia algorytmów
15. Meta-uczenie
16. Analiza systemów data mining.
17. Metodologia posługiwania się narzędziami data mining.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- punktowana
- ćwiczeniowa
- projektu
- obserwacji
- studium przypadku
- seminaryjna
- laboratoryjna
- doświadczeń
- sytuacyjna
- referatu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody wymiany i dyskusji
- metody oparte na współpracy
- metody integracyjne
- metody ewaluacyjne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
LAB:
na zaliczenie ma wpływ przede wszystkim realizacja projektów, prezentacja projektów programistycznych i prezentacje seminaryjna, a także przygotowanie do zajęć i aktywność na zajęciach.
EGZAMIN:
Pisemny lub poprzez efekty pracy na laboratorium.
Powyższe metody oceny weryfikują zakres programu jak i efekty kształcenia opisane powyżej. O wyborze wersji egzaminu decyduje prowadzący zajęcia.
W przypadku wersji pisemnej: minimum 50%, poniżej 2.0, od 50% (3.0), ocena skalowana liniowo do 5.0.
W pracy bieżącej, na kolokwiach, na laboratoriach i egzaminie weryfikuje się wszystkie efekty uczenia się: wiedzy, umiejętności i kompetencje społeczne.
Literatura
1. Duda, Hart, Stork, Pattern Classification, Wiley, 2001
2. D. Larose, Odkrywanie wiedzy z danych, PWN, 2006
3. T. Mitchell. Machine learning. McGraw Hill, 1997.
4. T. Hastie, R. Tibshirani, and J. Friedman. The Elements of Statistical Learning: Data Mining, Inference, and Prediction. Springer Series in Statistics. Springer, 2001.
5. V. Vapnik, The Nature of Statistical Learning Theory, Springer, 1995
6. B. Schoelkopf and A. Smola, Learning with Kernels, MIT, 2002
7. I. Guyon, S Gun, M. Nikravesh, L Zadeh ed., Feature extraction, foundations and Applications, Springer, 2006
8. N. Jankowski, Ontogeniczne sieci neuronowe. O sieciach zmieniających swoją strukturę, Exit, 2003
9. V. Cherkassky and F. Mulier, Learning from data, Wiley, 1998
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: