Technika cyfrowa 0800-TECYFR
Wykład obejmuje poniższe zagadnienia:
1. Technika cyfrowa i analogowa - sygnały dyskretne a analogowe, stany logiczne, kody liczbowe
2. Algebra Boola, arytmetyka dwójkowa
3. Synteza układów kombinacyjnych, minimalizacja funkcji logicznych (przegląd metod)
4. Praktyczne wykorzystanie minimalizacji w układach kombinacyjnych (synteza układów komutacyjnych, konwerterów, układów arytmetycznych)
5. Wprowadzenie do teorii układów sekwencyjnych (przerzutniki cyfrowe, hazard w układach cyfrowych
6. Synteza układów sekwencyjnych - synteza liczników cyfrowych i dzielników częstotliwości, synteza bloków funkcjonalnych.
7. Układy pamięci cyfrowych
8. Technika impulsowa - przerzutniki, układy generatorów cyfrowych
9. Technologie układów cyfrowych (TTL, ECL, CMOS, GaAs)
10. Układy cyfrowe w praktyce (aasilanie układów cyfrowych, linie transmisyjne, zakłócenia i szumy)
11. Zasady konstrukcji przyrządów elektronicznych.
Zajęcia laboratoryjne składają się z dwóch części: wprowadzającej (4h) i zasadniczej z wykorzystaniem symulatora układów cyfrowych CEDAR logic.
Zakres:
Zajęcia wprowadzające: kody liczbowe, arytmetyka dwójkowa, funkcje logiczne, minimalizacja.
Zajęcia z wykorzystaniem symulatora:
- układy kombinacyjne logiczne i arytmetyczne (minimalizacja, hazard, synteza i analiza)
- multipleksery (grupowe, kaskadowe - przykłady zastosowań)
- komparatory cyfrowe kaskadowe
- projekt i wizualizacja prostego sterującego układu kombinacyjnego (np. mieszalnika)
- układy kombinacyjne CMOS (budowa i analiza w oparciu o uproszczone modele tranzystorów n-mos i p-mos)
- układy z opóźnieniami (analiza czasowa - moduł o-scope)
- synteza i analiza układów sekwencyjnych (przerzutniki proste, złożone, liczniki szeregowe, równoległe)
- rejestry liczące (synteza i analiza)
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
egzamin pisemny - W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7
zaliczenie na ocenę - U1, U2, U3, U4, U5, K1
Kryteria oceniania:
Wykład: egzamin pisemny lub test (pytania wielokrotnego wyboru, pytania otwarte, analiza schematów)
ndst <60%
dst [60% - 70%)
dst plus [70% - 80%)
db [80% - 85%)
db plus [85% - 90%)
bdb [90% -100%]
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z laboratorium.
Laboratorium: zaliczenie na ocenę na podstawie średniej ocen uzyskanej w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych.
Na ocenę końcową składają się:
- ocena zadań cząstkowych i kolokwiów
- aktywność na zajęciach
Skala ocen:
ndst <60%
dst [60% - 70%)
dst plus [70% - 80%)
db [80% - 85%)
db plus [85% - 90%)
bdb [90% -100%]
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Zalecana literatura
G. De Micheli, Synteza i optymalizacja układów cyfrowych (WNT, Warszawa 1998).
P. Gajewski, J. Turczyński, Cyfrowe układy scalone CMOS (WKiŁ, Warszawa 1990).
J. Kalisz, Podstawy elektroniki cyfrowej (WKiŁ, Warszawa 1991).
K. Noga, Laboratorium podstaw techniki cyfrowej, skrypt (WSM, Gdynia 2001). Wydanie drugie, poprawione.
J. Piecha, Elementy i układy cyfrowe (PWN, Warszawa 1990).
A. Skorupski, Podstawy techniki cyfrowej (WKiŁ, Warszawa 2001).
B. Wilkinson, Układy cyfrowe (WKiŁ).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: